Min første bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Min første bue

Legg inn av torkis »

Det ser ut som tuppene fortsatt er litt stive.
Du kan selvfølgelig stoppe der hvis det fungerer. Ulempen er at buen får mye stress der den bøyer mest, og kan ende med at den brekker.

Pilhyller er for pyser :x .Det er nok en annen årsak til at du får sleng. Du skal heller se på pilene dine, eller teknikken.
Prøv å finne ut om det er de samme pilene som får sleng. Er noen av pilene skeive, eller stivere enn de andre?
Regner med at du har hørt om noe som heter "spine". Det betyr at pilene må være passelig myke til buen for å gå beint.

Hvis ikke, må du fokusere på "slippet" Hvis du beveger hånden og ikke får et rent slipp, påvirker dette pilen.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Min første bue

Legg inn av Zeida »

Enig med deg i at tuppene ser litt for stive ut. Nå er alt stresset 10 cm utenfor grepet på begge sider. :)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Min første bue

Legg inn av Lurz »

Som Torkis og Zeida sier så er det viktig at buen bøyer jevnest mulig hele veien. (Unntatt ytterste 10-15 cmetrene før tuppen)
Om buen bøyer mye på et lite område, så betyr det at alt stresset kommer der, og det kan føre til at den brekker.
Om den ikke brekker så vil den ha lettere for å få en permanent bøy der når buen er strenget ned. (Følge strengen, stringfollow på nynorsk)
Det vil gjøre buen mindre effektiv.
Men: Om du ikke vil gøre mer med buen fordi a: Den virker. b: Du vil ikke gjøre den svakere, så er det en enkel :roll: løsning: Bruk den som den er, og lag en ny (og bedre)

Det andre du nevner om piler som "slenger" er jeg også enig med Torkis.
Det er andre mer sannsynlige grunner til det enn at du ikke har "pilhylle" Hvis pilene dine ikke er like, og det er samme pil som slenger hver gang så har det antaglig med det som kalles "spine", eller "stivheten" i pila. Pila skal faktisk bøye seg rundt buen når skuddet går. Hvor stiv pila skal være er avhengig av bla styrken på buen og tykkelsen på håndtaket.
Om det er helt forskjellig hvilken pil som vimser er det mest sannsynlig slippet ditt. Når du slipper strenga skal fingrene bare bli slappe. Om du "napper" handa til siden vil det gjøre at pilene "slenger" avgårde.

Det står en del ting om spine og trimming av buer her: http://www.tradbow.no/tradisjonell-bueskyting-.html
"If it breaks you get to keep both parts"
geir2
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 06 apr 2012, 13:37
Bosted: kristiansand

Re: Min første bue

Legg inn av geir2 »

Ok,da er det frem med sikllingen igjen,det var bra du sa det med at de siste 10-15 cm ikke skal bøye så mye.
Jeg har tatt jevnt hele veien fra litt ut på skaftet (10-15 cm) fra håndtak og ut og dermed har jeg bare fjernet
masse uten å få mere bøy.
Får prøve litt mer til uka når jeg får tid :D .

Pilene er carbon piler til compound buen min så jeg kommer til å bestille nye samt spisser fra tradbow.
Når det gjelder buen så vil jeg ha den opp og gå og samtidig lære mer til den neste :) når denne er ferdig,svak eller ikke
så henger jeg den kansje opp på veggen med noen hjemmelagede historiske piler.
Det er altid morsomt med det en lager selv.

Ellers så har jeg masse matrialer (tjukk plank) i eik (rød og brun) noe poppel og kirsebær men bortsett fra eika er jeg usikker på om det duger til buer.

Et prosjekt jeg har lyst til å gjøre er Utzi ismannen fra alpene sine våpen,selvfølgelig når jeg er mer erfaren i dette da,men jeg kan ikke finne noe tegninger på buen hans.
Er det noen som har noen linker og dele.
Mvh.
Geir :D
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Min første bue

Legg inn av Lurz »

Forresten... at den første buen din holder etter mer enn femti piler tror jeg er mer enn veldig mange av oss kan skryte av. Grattis :D
Når det gjelder Øtzi så er det vel kanskje MalaWolf du skal prate med......
Men uansett, resultat av et kjappt søk på "øtzi ice man bow":
http://www.primitiveways.com/Otzi%27s_bow.html
http://www.iceman.it/en/node/280
http://www.laughtergenealogy.com/bin/hi ... ceman.html

btv, sjekka litt etter en app til å redusere bildestørrelse med til android. Fant denne, ikke testa, ingen garantier, for alt jeg vet smelter den telefonen din og tømmer bankkontoen. :D Men den har fått mange stjerner. Se sig-linje nederst
https://play.google.com/store/apps/deta ... izer&hl=en
"If it breaks you get to keep both parts"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Min første bue

Legg inn av MalaWolf »

Øtzies bue var ikke ferdig, bare påbegynt.. Men ! Det er funnet en annen steinalderbue i alpene, en 160cm lang barlindbue - fiks ferdig, "Schnidejoche" kalles funnet
Bilde
- På samme plass fant også et kogger av never med pilspisser i, pilskaft og ett buksebein/leggings av skinn sydd med lindebast... Veldig spennede funn! Jeg har forsøkt meg på å lage en kopi av det koggeret- er ikke veldig vanskelig.

;-) du finner mer info i denne gamle tråden:
Steinalderbuer


Og her er en howto på den ene ferdige pila Øtzie hadde i koggeret:
replikering av Øtzies pil
Svar