Norsk rekord FITA rekrutt

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Norsk rekord FITA rekrutt

Legg inn av Hardwood »

Gratulerer til Benjamin Bjerknes, Som nylig skjøt 380 poeng på Fita-runden , med engelsk langbue. Det er ny norsk rekord i klassen Rekrutt !!!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Norsk rekord FITA rekrutt

Legg inn av Kviljo »

Heftig! Gratulerer!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Norsk rekord FITA rekrutt

Legg inn av Hardwood »

Dermed viser det seg at vi i Langbuelaget faktisk har strengere regler enn bueskytterforbundet, når det gjelder aldergrenser for registrering av rekorder. Dette må vi ta opp til diskusjon.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Norsk rekord FITA rekrutt

Legg inn av Moen »

Reglene praktiseres ikke strengere, men feil. Stor forskjell på å registrere rekorder for jr og å kåre jr norgesmester. NBF gjorde det helt klart at Bendiks 246m hadde blitt godkjendt om stevnet hadde blitt arr etter nbf's reglement. Rekorder blir registrert uansett klasse...

Sent from my Telefonkiosk using Tapatalk
Ingis
Mester
Innlegg: 679
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Norsk rekord FITA rekrutt

Legg inn av Ingis »

Kan ikke si at jeg vet at vi har noen aldersregler for registrering av rekorder i NL, Bjørnar. Hvor finner vi det?
Ellers gratulerer til Benjamin.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Norsk rekord FITA rekrutt

Legg inn av Hardwood »

Nei, det finner ikke jeg heller, men det ble nevnt og praktisert på Jørundgard, slik jeg har forstått det ? Men hvis ikke, betyr det at en 10 - åring kan få registrert juniorrekord ?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Norsk rekord FITA rekrutt

Legg inn av Moen »

På Jørundgaard ble det gjort som følger, rett før premieutdelingen: Bendik får beskjed om at rekorden på hans 246m ikke kan godkjennes forde han er under 13 år. Men... Han får beholde rekorden han satte året før på 180m med den nye lengden oppført i () Dette ble begrunnet med at NL var inn under nbf og de i sin tur inn under norges idrettsforbund. Helt feil sier nbf. Riktig prosedyre hadde vært å registrert lengden som ny norsk jr rekord og kåret gutten til vinner av sin klasse (noe han også ble, hvis noen skulle lure) At man ikke skulle kåre norgesmester i jr klassen, skulle selvsagt vært varslet på forhånd og ikke to minutter før premieutdeling. Men gjort er gjort. Men det ER kjett når poden sier seg lei og ikke har lyst til å skyte mer forde han regner med at "neste gang endrer de sikkert reglene igjen" Jeg håper bare at reglene blir sett og FULGT ved senere konkurranser. Det vil lønne seg med tanke på bla rekruttering..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Norsk rekord FITA rekrutt

Legg inn av Moen »

Ingis skrev:Kan ikke si at jeg vet at vi har noen aldersregler for registrering av rekorder i NL, Bjørnar. Hvor finner vi det?
Den her så jeg først nå.. Og for aller første gang her på forumet skal jeg være ufin.
Altså.. Du VET ikke hvor du finner de reglene!!?? Nå må du rulle inn! Kan du da forklare meg hva i helvete skjedde på Jørundgaard? Hvorfor faen ble den regelen brukt der oppe!? Først så sørger nl å drite ut en 12 åring under premieutdelingen, så sier du at du ikke vet om dere HAR en slik regel? Jeg bukker og sier takk for meg!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Norsk rekord FITA rekrutt

Legg inn av Hardwood »

Jeg forstår deg veldig godt, Frode. Jeg regner med at Ingar og Kristen gjorde det de mente var rett, men det var både uheldig og galt det som skjedde. Det eneste riktige nå må vel være at 246 m blir oppført som gjeldende rekord for junior, uten parentes eller noe. Jeg har endelig fått tilgang som moderator eller hva jeg skal kalle det, på Langbue.no. Skal jeg oppdatere ? Hva sier Bendik ? Sjefen ?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Norsk rekord FITA rekrutt

Legg inn av Moen »

Under den praten vi hadde forut for utdelingen, HENVISTE de til reglene. De sa ikke bare hva de mente var rett! Samtidig fikk de støtte fra visse personer fra Laugen som også, i sammen med visse andre, ikke er helt fornøyd med at andre en den "harde" kjernen hevder seg. Det er så jævlig gjennomsiktig det de holder på med at jeg blir kvalm. Det er heller ikke lenge siden vi hadde en diskusjon om draktkrav osv. Da stille lederen i Nl spørsmål "om NL skal være et lag for "alle som stikker i skauen å spikker seg ei bue"??? Jeg lot tvilen komme lederen til gode den gangen, men nå er jeg faen meg sikker på at det var i fullt alvor det spørsmålet kom...selv om det motsatte ble hevdet. For hvis det er slik at NL skal være en "eksklusiv klubb" kun for de med riktig søm i drakta og buestreng av brøsthåra på en viking, så må de gjerne dèt. Jeg har i alle fall ingen planer om å støtte en slik fjåsklubb, verken økonomisk eller som "medlemsmasse"! De tider er definitivt forbi!!

Når det gjelder rekorden til Bendik, har jo lederen selv gitt svaret på hvordan den skal behandles! Den skal føres opp som gjeldende norgesrekord for JR. Jeg har ikke snakket med Bendik om dette her, men jeg personlig synes han skal få litt kred for sine prestasjoner.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Norsk rekord FITA rekrutt

Legg inn av Kviljo »

Hmm, jeg vet ikke om jeg fikk med meg alt rundt dette, men slik jeg oppfattet det var det aldri noe tvil om at rekordskuddet skulle føres opp på rekordlista. - mens NM-tittelen kun kunne vinnes av de over 13 år på grunn av tilhørigheten til NBF. At 180 meter fra et annet stevne har blitt blandet inn i dette er slik jeg ser det rett og slett en feil som burde vært rettet opp. Jeg er enig i at regelverket vårt ikke har vært spesielt strømlinjeformet rundt dette, men så har man tatt lærdom av det og fortsatt kommer det innspill på hvilket system som passer oss best. Det er nok først og fremst de som blir direkte eller indirekte berørt av regelverket som bør få sin mening hørt, og bidrar man på en produktiv måte vil man nok ende opp med et hullfritt og rettferdig regelverk. Håper du er villig til å revurdere hendelsen som en feil, og at vi fortsatt får se Moen og Co på NMene!

Jeg kan ikke forstå at det skal være noen i laget som ønsker at kun "den harde kjernen" skal vinne. Tvert imot har vi vel via å gå fra FITA til Historisk runde og den nye innendørs varianten på presisjon gjort det mindre forutsigbart hvem som vinner? Mitt inntrykk er at det speiler resten av NL også - at det først og fremst er vennskapelig konkurranse og det sosiale som teller mest.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Norsk rekord FITA rekrutt

Legg inn av Are »

Gratulerer til den nye rekordinnehaveren på FITA.

Frode: ja det ble gjort feil på jørungård. Jeg skjønner at du er irritert og Bendik ble umotivert En av grunnene til at vi meldte oss ut av NBF på årsmøtet etter, var at vi ønsket å følge våre egne regler og slippe å ta hensyn til hva NIF har av regler.

Det er trist at du ikke har lyst til å stå som medlem i NL. At lederen har inntatt rollen som djevelens advokat for å skape diskusjon om NLs framtid på årsmøtet bør ikke være god nok grunn mener jeg. Men deg om det.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Norsk rekord FITA rekrutt

Legg inn av Moen »

Ivar: Det ble sagt under utdelingen på Jørundgaard..av Ingar, at: Bendik fikk IKKE godkjendt sin nye rekord på 246meter fordi han var under 13 år. MEN... Han skulle få beholde sin gamle rekord på 180 m fra Drøbakk, eller hvor det enn var. Og hans personlige rekord skulle stå i parantes bak.
Ok. Dèt tok jeg som en feil beslutning. Irriterte meg litt over den, og forklarte poden at regler er av og til dumme. Men slik var reglene, og slik skulle de forbli. Jeg godtok hendelsen som en feil og poden like så.
Men når jeg da leser at samme mann som belærte meg regelverket der oppe, nå ikke kan se at NL har en slik regel, blir jeg forbannet. Jeg skal ikke forlange at lederen er her inne i tide og utide, men en forklaring er på sin plass, og den bør være god.
Når jeg snakker om de "visse" har det ingen ting med verken FITA eller presisjon å gjøre. Jeg snakker om flight. Heller ikke NL-styret, hvis det ble tolket slik. Det grunner mer i (mindre) deler av miljøet der oppe. Og det er mere rettet mot meg som person enn mine prestasjoner. (For de har ikke vært mye å skryte av :roll: )

Are: Neida, det er ikke lederens spørsmål den gangen som var dråpen. Det er mye mer en dèt.
Ingis
Mester
Innlegg: 679
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Norsk rekord FITA rekrutt

Legg inn av Ingis »

Beklager at jeg kom litt seint inn i diskusjonen. Trodde ikke en liten kommentar skulle sett i gang slike følelser, men det jeg mente i svaret til Bjørnar var at vi ikke har noen nedre aldersgrense for å kunne sette rekorder. Hvor rekordene skal plasseres i klasseinndelingen er en annen sak.
Frode skrev:"Det ble sagt under utdelingen på Jørundgaard..av Ingar, at: Bendik fikk IKKE godkjendt sin nye rekord på 246meter fordi han var
under 13 år. MEN... Han skulle få beholde sin gamle rekord på 180 m fra Drøbakk, eller hvor det enn var. Og hans personlige rekord skulle stå i
parantes bak".
Det er mulig at jeg husker feil, men med hånda på hjertet kan jeg ikke huske å ha sagt ovennevnte stitat til hverken Frode eller Bendik under NM på Jørundgard, men jeg var derimot helt klar på at Bendik ikke kunne kåres som Norgesmester i følge NL'/ØBK/NIF's reglement.
Det er mulig at jeg kan ha sagt at så lenge rekorden ikke er satt i juniorklassen, så vil den ikke bli registrert der, men evn. i klassen under.
Mulig vi trenger litt klarere regler her. Hva hvis en junior skyter 400 meter, skal den da registreres som junior eller senior? Kanskje burde vi kun ha en "Adelskalender" for lengde hvor alle skyttere ble ført inn med en fotnote på hvilken klasse skytteren var i når lengden ble oppnådd.
Vet ikke om jeg har fått fram hva jeg mener, men nettprat kan ofte være vanskelig. Synd at du føler det du føler, Frode.
Mvh
Ingar
"Back to nature!"
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Norsk rekord FITA rekrutt

Legg inn av SilentG2 »

Beklager folkens, men dette er en diskusjon som jeg melder meg ut av. Støtter faktisk frode av hele mitt hjerte her, men vil komme med en regeloppfordring.


Lengeskyting og Adelskalender:
'
ALLE lengder skutt under godkjent stevne skal registreres i adelskalenderen, i synkende lengde.




Med dette mener jeg at om bendik tilfeldigvis skyter 490 meter under godkjent stevne på tangen, skal dette inn i adelskalenderen som norgesrekord for historisk bue. Det er mulig at jeg ser ting fryktelig enkelt her, men det kan jo legges inn en liten fotnote at alle under 13 i tilegg har "egen" adelskalender. Bendik skyter griselangt, drikker mjøsvatn, og er av en slik karakter som heller burde DYRKES frem i det historiske bueskyttermiljøet, enn å krangles rundt slik at han ikke gidder.
Svar