Uhu

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Uhu

Legg inn av Oddbjørn »

Før lakka jeg pilene med en dyppetank, nå oljer jeg, det er enklere. bruker olje fra Biltema: Kinesisk treolje, artikkel nr. 36-3663 eller wood oil grunning artikkel nr.36-539 både til buer og piler. Saunders NPV sitter godt på dette. Har 4 stk. Bitz på en planke så om man må vente en 15 minutter gjør ingen ting, man har alltids noe og gjøre i mellomtiden.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Uhu

Legg inn av Moen »

Superlim nederst på fjøra=Bruk mindre lim. Legg på en dråpe i front, bruk siden på applikatoren og stryk bakover :wink:
1 time pr pil er grunn nok til å prøve andre typer lim :D
bowman skrev: River med seg fjøra når jeg tar av klemma.
Åpne klemma først :wink:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Uhu

Legg inn av Bowman »

Moen skrev:Superlim nederst på fjøra=Bruk mindre lim. Legg på en dråpe i front, bruk siden på applikatoren og stryk bakover :wink:
1 time pr pil er grunn nok til å prøve andre typer lim :D
bowman skrev: River med seg fjøra når jeg tar av klemma.
Åpne klemma først :wink:
Joda, Jeg føler at jeg åpner klemma først, men den hersens magneten er jo fullstendig helt hinsides kraftig. Jeg får bare øve. Da blir man til slutt mester. :? Jeg er lei av å lime fjøra på øyemål. Blir liksom ikke helt hundre. Spent på det nye fjøringsapparatet.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Uhu

Legg inn av nidrinr »

-Om du streker opp med den geniale oppfinnelsen gråblyant først, er det ikke noe trøbbel å sette på fjør for hand med fjøringstape. Om jeg er tom for fjørtape bruker jeg enkelt og greit grønnscotchen.. Har aldri hatt trøbbel med den.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Uhu

Legg inn av Grauten »

Har vært ute av sirkulasjon noen dager, og derfor kommer bidraget mitt litt sent. Jeg har vært igjennom det meste av midler en
kan feste ei fjør til et skaft med, for ikke å snakke om overflatebehandlinger på pilene. Jeg bruker pr i dag en kombinasjon, av tape og
Saunders. Tapen bruker jeg på vanlig måte, og så låser jeg hver ende med Saunders. Dette for å unngå problemet som Kviljo påpekte, med
at fjærene vrir seg i bakkant, og for å gjøre fronten på fjørskaftene mere slitesterke. Når det kommer til oljede skaft, så har jeg ikke funnet
noe vidundermiddel, så jeg har sluttet med olje på skaftene mine, nå beiser og lakker jeg! :lol: Det dummeste jeg har gjort, var at jeg
vokset pilene mine en gang. Dersom noen vet om noe som biter på voks, så si fra! :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Uhu

Legg inn av Moen »

Grauten skrev:Dersom noen vet om noe som biter på voks, så si fra! :twisted:
Øøøhhh... Spiker? 8)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Uhu

Legg inn av Bowman »

Takk for mange kloke råd. Jeg skal ta de med meg. Neste gang jeg lager piler skal skaftene være ubehandlede. Jeg skal gi uhu limet en sjanse. (jeg har jo den støøøøøøøøøørste tuben....... :lol: )Med det nye fjøringsapparatet så tenker jeg det kommer til å gjøre susen.


:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar