Adelskalender???

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Adelskalender???

Legg inn av Are »

Vi har i mange år i NL hatt Adelskalender. To ting har slått meg når det gjelder den:

1. Navnet. Jeg googlet "adelskalender" og fikk flere treff på oversikt over etterkommere av adel i f.eks. England Tyskland og Finland. Hva i all verden har dette ordet med norske bueskytterprestasjoner og gjøre. Er det et litt mislykket forsøk på å oversette "hall of fame"?. Finnes det noen bedre norske ord på dette?

2. Innhold: Skal dette være en slags "hall of fame" bør det vel bare være de beste prestasjonene som er med. Hva med å begrense det til de ti beste i hver klasse/konkurranseform. Jeg har selv oppdatert adelskalender lengde en del ganger og det frister ikke til gjentakelse.

Så vdt jeg husker er ikke dette en vedtekt i NL og kan vel derfor taes her på forumet?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Adelskalender???

Legg inn av Moen »

Hehe... Du sier noe der, gitt. Men å oppdatere en slik "kalender" bør ikke være store jobben..med det rette verktøyet. Jeg går nesten ut i fra at dette er gjort veldig manuelt? Om så, så kan den lett legges inn i f eks XL regneark og gjøres unna på 10-15 minutter. Og med så "mange" konkurranser det er prår så skulle det tilsi 30 minutter jobb i året.. :wink:
Greia med å begrense antallet i hver klasse er helt greit for min del, men da stemmer jeg for de 13 beste i hver klasse skal være med :lol:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Adelskalender???

Legg inn av Are »

Nå er ikke jeg en rev på XL så jeg har gjort dette manuelt. Mange navner er i tillegg skrevet feil som f.eks. Christian/Kristian og det tar ikke XL. Lista må derfor kontrolleres manuelt og når det opp gjennom årenenes løp har blitt så latterlig mange oppføringer blir det fakritsik litt jobb.

Hvorfor 13 Frode? I følge oppdatert Adelskalender ligger du på en 15. plass i lengde :lol:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Adelskalender???

Legg inn av Moen »

Are skrev:Hvorfor 13 Frode? I følge oppdatert Adelskalender ligger du på en 15. plass i lengde :lol:
Hehe...Ikke hvis du fjerner èn dame og èn jr... Vi snakker om "hver klasse" ikke sant? :lol:
Joda, jeg er enig i at lista er latterlig lang. Jeg vet også at mange setter pris på å kunne sjekke hvor en selv eller (u)venner befinner seg.
Jeg har selvfølgelig lagt "kalenderen" i xl (par år siden) og der ligger alle i alfabetisk rekkefølge, og er kjapp å finne frem i. Eneste man gjør er å legge inn ny aktuell lengde,så er`n ferdig. Så hvis den som sitter med oppdateringen i dag vil (Håkon?), kan jeg sende over hele sullamitten :D
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Adelskalender???

Legg inn av Hardwood »

Hm.. i NBF har de også en Adelskalender. Bare det er vel grunn nok til en navneendring :lol:
Men de har også en "10 på topp", og der er det kun de 10 beste prestasjonene i gjeldende sesong som oppføres.

Finnes det kanskje noe historisk vi kan assosiere med, f.eks. at det har eksistert en bestemt gruppe med et lands beste bueskyttere, som hadde et kult navn / tittel ? Her må historikerne våre gi oss litt inspirasjon.
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Adelskalender???

Legg inn av Ingis »

Navnet på NLs "Adelskalender" hart jeg ingen formening om, men hvem som har ansvaret for oppdattering er ganske klar. Håkon Rødfjell tar de justeringer som skjer etter konkurranser. Eventuelle nye resultater skal godkjennes av styret i NL. Trodde dette fungerte greit.
Pr. idag har vi en kalender for de som har skutt over 400 på FITA, men en ti på topp i hver klasse/gren kunne kanskje vært ok.
En oversikt over alle som har presisjon og lengderesultater bør vi ha uansett for å holde motivasjonen oppe. :)
"Back to nature!"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Adelskalender???

Legg inn av Ingis »

Blåser litt liv i en gammel diskusjon. Hvem har ansvaret for oppdatering av "Adelskalenderene" ? Burde det forandres til "Norges beste historiske bueskyttere", og kun omfatte de 10 beste i hver disiplin? Eller......
Kanskje det burde vært en ansvarlig for presisjon og en for lengde?
Burde kun resultater oppnådd i NM være gjeldene?
"Back to nature!"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Adelskalender???

Legg inn av GreenMan »

Noen må ta ansvar for å vaske listene etter hvert arrangement. Nå er det mange års etterslep her og der fordi det er så fryktelig mange navn. Jeg tror at en topp 10 er mer hensiktsmessig enn at alle som noen gang har satt sin for på et NM eller tilsvarende konkurranse for evig og alltid skal stå på en adelskalender. Adelskalender-navnet kommer jo også mer til sin rett med en topp 10.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Adelskalender???

Legg inn av Are »

Helt enig. Lurer folk på hvor langt de selv/andre har skutt som lengste skudd får de bare kikke i resultatlistene. Jeg mener også at resultter fra andre stevner enn NM bør inn på resultatlista. Men da er det skytteren eller arrangøren som bør opplyae listeansvarlig om oppdtering hvis endring skal gjøres.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Adelskalender???

Legg inn av Lurz »

Hadde kanskje vært naturlig at jeg tok det? (Ev. sekretær i styret hvis styret vil ha det sjøl) En sånn liste er jo også aktuell for Tox. Kan vel ikke være så allverdens jobb? 10 eller 25 på topp eller noe. Går ut fra at det da er totale besteresultatert, og ikke pr klasse? Eller tenker dere adelskalender herre/dame/jr/mini i alle grener og lengdeklasser? Det blir jo i tilfelle noe annet.....
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Adelskalender???

Legg inn av GreenMan »

Lurz skrev:Hadde kanskje vært naturlig at jeg tok det? (Ev. sekretær i styret hvis styret vil ha det sjøl) En sånn liste er jo også aktuell for Tox. Kan vel ikke være så allverdens jobb? 10 eller 25 på topp eller noe. Går ut fra at det da er totale besteresultatert, og ikke pr klasse? Eller tenker dere adelskalender herre/dame/jr/mini i alle grener og lengdeklasser? Det blir jo i tilfelle noe annet.....
Jeg tenker de 10 beste resultatene på historisk runde, inne NM (uavhengig av klasse), og de 10 lengste skuddene i hver lengdeklasse. Men det er ikke så mye jobb å rette opp - hvis vi er enig om å holde oss til topp 10.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Adelskalender???

Legg inn av Bowman »

Hvis vi skal ha 10 på topp blir aldri navnet mitt nevnt. Men folk som ikke lenger er medlem i NL trenger ikke stå der, eller ikke har vært aktive på noen år er muligens bedre. NM er jo åpent for ikke medlemmer så mitt første forslag faller i fisk. Hva med å bli strøket hvis du ikke har deltatt på 3 år?
Hilsen slemme Bowman. :x :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Adelskalender???

Legg inn av Lurz »

Næh. Umiddelbar reaksjon er vel at historiske resultater står (så lenge vi skyter samme runde) Er jo ikke friidrettsforbundet med doprekorder heller.- Syns vi skal strekke oss etter de som har levert :shock:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Adelskalender???

Legg inn av Bowman »

Javel. Samme for meg. Egentlig ingen sterke meninger knyttet til den kalenderen. Men hvorfor kan ikke da alle navna stå der. Jeg er ikke blant de ti beste, men jeg leverer hvert år etter beste evne. Vi kan ha høyadel og lavadel.
:? :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Adelskalender???

Legg inn av Jæger »

Bowman skrev:... Vi kan ha høyadel og lavadel.
:? :D
Enig, kan godt være for almuen også, som nå. Kjekt å se om en skulle klare å perse :)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar