Anskaffelse av trelast

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

zero
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 07 aug 2010, 18:03
Bosted: Asker

Anskaffelse av trelast

Legg inn av zero »

Hei!

Jeg er en nykomling innenfor buebygging. Av den grunn tenkte jeg å begynne med å bygge en bue som etter sigende skal være nogenlunde enkel og fant denne guiden: http://tradgang.com/cgi-bin/ultimatebb. ... 002064;p=1.

Nå har det seg jo slik at "Red Oak" er vanskelig å finne i Norske butikker, så jeg tenkte at vanlig Eik bør fungere for samme bue(?). Men oppgaven å finne eik-plank med rett tekstur, uten kvister og uten fargeskiftninger viste seg å være nokså vanskelig. Dessuten er Eikplank ganske så dyrt; 220kr per meter.

Derfor lurer jeg på om jeg kan bruke noen annen type treslag som er billigere for min første bue (som antakelig kommer til å inneholde ett eller annet mistak) og om dere har noen anbefalinger for butikker som selger slik trelast (helst rundt Asker).
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Anskaffelse av trelast

Legg inn av Moen »

Stikk innom Oslo Finèrfabrikk, Oslo eller Optimera på Alna. Der finner du garantert rett ask du kan bruke. Perfekt buemateriale. (På Optimera ligger det ferdig sortert til buemakere. Snakk med Kenneth på lageret) En annen plass er E Hustvedt i Oslo. Dessuten er ikke 220.- pr m så veldig dyrt heller. Husk at du får flere buer ut av en planke. Og hvis du ser på de bredeste plankene, er det lettere å finne rette emner. Jeg kjøper alltid 12" brede planker.
Gudd løkk :wink:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Anskaffelse av trelast

Legg inn av Moen »

Dessuten er den bua du tenker å lage, enkel og god. Personlig liker jeg ikke slike grep, men det er jo en smakssak.. Vær nøye med opptegning og utskjæring. Slurver du der, vil buen kunne vri seg.
Fortsatt gudd løkk! :D
zero
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 07 aug 2010, 18:03
Bosted: Asker

Re: Anskaffelse av trelast

Legg inn av zero »

Da tar jeg nok en tur innom Oslo Finèrfabrikk i de nærmeste dagene. :D Bør jeg kjøpe en planke av furu for å simulere utskjæringen av bueprofilen en gang før jeg gjør det ekte arbeidet?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Anskaffelse av trelast

Legg inn av Zeida »

De e sekkert smart å begynn med furu
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Anskaffelse av trelast

Legg inn av Moen »

Jeg ser absolutt ikke noe poeng i å starte med furu! Hvis en ikke har tilgang på ask, eik, lønn, hassel osv, vil jeg tro at noen her er villige til å selge unna en list i ny og ne for en rimelig penge.
zero
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 07 aug 2010, 18:03
Bosted: Asker

Re: Anskaffelse av trelast

Legg inn av zero »

Fikk tak i en 2" tykk ask på Oslo Finérfabrikk for 300kr, ikke dårlig! De sa at man ikke får rettere tekstur på ask (for den svingte en aning i enden) men jeg tviler dog... Nå skal jeg sette igang med prosjektet :D
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Anskaffelse av trelast

Legg inn av Jacob97 »

Moen skrev:Gudd løkk
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Anskaffelse av trelast

Legg inn av nidrinr »

-Om du bor i nærheten av oslo er det heller ingen sak å hente viltvoksende trær som egner seg. -Du finner gosd ask, lønn, hassel, rogn og alm voksende i grøfter (som vegvesenet er glade for å slippe å rydde).

-Men om du vil gå for plank, har du nok gjort et bra trekk. :)
zero
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 07 aug 2010, 18:03
Bosted: Asker

Re: Anskaffelse av trelast

Legg inn av zero »

Det å dele den 2" tykke planken til å bli 1" var lettere sagt enn gjort. Prøvde med en sag på den lokale ByggMakker men den bare stoppet 30 cm inn i planken av ukjente grunner. Hjemme prøvde jeg også med en bordsag, men den skjærte skeivt, så den er ute av spill. Har dere noen tips?
nidrinr skrev:-Om du bor i nærheten av oslo er det heller ingen sak å hente viltvoksende trær som egner seg. -Du finner gosd ask, lønn, hassel, rogn og alm voksende i grøfter (som vegvesenet er glade for å slippe å rydde).
Hvor kan jeg lære meg om hvordan trærne skal se ut, f.eks rett bark, ingen greiner osv. og resten av proseduren?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Anskaffelse av trelast

Legg inn av Zeida »

Du plukker opp litt kunnskap etter hvert om det
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Anskaffelse av trelast

Legg inn av Griffin »

zero skrev:Det å dele den 2" tykke planken til å bli 1" var lettere sagt enn gjort. Prøvde med en sag på den lokale ByggMakker men den bare stoppet 30 cm inn i planken av ukjente grunner. Hjemme prøvde jeg også med en bordsag, men den skjærte skeivt, så den er ute av spill. Har dere noen tips?
?
Jag fick en osage "stock" delad i 2 på maxbo.
Dom har ett eget hus med en stor såg och en man som jobbar där.
Det är ju igentligen till för saker man köpt på maxbo, men jag sa att
han kunde få en hundring till kaffekassan om han sågade den men han gjorde det gratis.
Han tyckte det var kul med en "utfordring"
Osage är väldigt hårt och det gick relativt enkelt, blev bara lite svart här och där.

Så jag tror problemet är att du behöver en större såg :mrgreen:
zero
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 07 aug 2010, 18:03
Bosted: Asker

Re: Anskaffelse av trelast

Legg inn av zero »

Det är säkert som du säger. Tänkte faktisk at sticka upp og testa Bauhaus, fast om det inte funkar blir det Maxbo i morgon!
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Anskaffelse av trelast

Legg inn av Stefflus »

Kan tenke meg det kniper, og en slik plank er litt småskummel uansett hvor stor sag du har. Hvis du sage i ett pass, så er et par "jokk" frem og tilbake for å forsere bladet slik at du får slått i en kile løsningen. Hvis du kan stille ned bladet så er det en meget god idè å kjøre flere pass. -Hvor brei er den?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Anskaffelse av trelast

Legg inn av Kviljo »

Kan ikke helt forstå det der. Jeg har sagd igjennom 2" av de fleste treslag man får tak på, og det med enkle håndholdte sirkelsager. Faktisk brukte jeg lenge ei sirkelsag til 350,- fra Chlas O., og det fungerte utmerket ei lang stund.

Du sager slik at bladet stikker ut på andre siden - altså igjennom 2" materiale? Om man bare sager et spor inn i kortsiden for å gjøre den tynnere, blir det langt tyngre for saga, men det går det også om man lar den få litt ekstra tid.

Ellers kan det være litt tungt i starten om det er mye spenninger i planken, og da kan det som det nevnes fungere bra å sette en kile inn i sagesporet bak saga for å åpne opp sporet. Jeg har nesten ikke vært borti en eneste plank der det har vært nødvendig.

Pass på å ikke vri saga mens du kjører bortover slik at det blir sideveis press på bladet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar