Kom igjen, la oss se det.

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Alltid gøy med bilder; De sier så mye for seg selv uten at de trenger mye tekst å vrake seg gjennom.

:lol:





Ska på jobb nu, men jag ska skriva allt när jag kommer hem :)
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Dom svart/bruna pilarna:
Det är granskaft som jag betsat, sandpapprat och sen sprayat svart sprayfärg på änden.
Det vita tjocka stripen är tipex :D och den smala silverstripen är ritad med en penna.
Jag fant tuchpennor på panduro hobby som man kan måla på lackat trä med, fast dom funkar inte så bra. Jag har ett set med vanliga färger och ett set med metallic.
Men man måste måla flera gånger för att det ska synas ordentligt.

Jag skrev helt enkelt in mitt namn med den silvberfärgade pennan och sen spraylackade jag klarlack över alltihop.


Eldpilarna:
Hexshaft som jag sprayat med svart sprayfärg.
Elden är målad med acrylfärger. Först målade jag breda oranga stripor och sen la jag in gult. Flammorna har jag bara stripat dit lite olika nyanser.
Bilde
Dom ser faktiskt mer ut som eld i verkligheten, personligen tycker jag att dom är dritfina :D
Sist av allt har jag dippat dom med big dipper och scandox 3 stjärners golvlack - allt enligt klåpbacken.

Jag la ner en hel kväll på att måla elden, och sen köpte jag en ny pilbåge och kan inte använda pilarna för dom är för låg spine.....gissa om det tog en stund för mig att acceptera det :wink:

Fantasy pilarna:
Granskaft som jag betsat med soya/balsamvinäger. För att göra selfnocken så borrade jag ett hål där slutet på nocken skulle vara och sen skar jag mig in dit med en passepartoukniv (vass kniv)
Jag smalnade av ändarna genom att tälja lite på varje sida, och sedan sandpapprade jag dom släta och lite rundade.
Bilde

Fjädrarna är 5" som jag klippt av änden på.
Jag försökte hitta lintråd till surringen med den enda jag fann var alldeles för tjock och jag vill inte splitta fjädrarna för mycket, men jag hittade en fin nylontråd som är lite glansig och som jag personligen tycker är snygg.

Jag bara surrade tight och tätt och sedan lackade jag med nagellack (oj vad historiskt korrekt :D )
Elvskriften är ritad med svart och guldtusch.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag vill påpeka att dom svarta/bruna är inte min egen design. Jag fick ett gäng pilar av Werner Tausher eftersom jag skjöt bort så många i hans skog :D och 3st av dom hade en designen med svart/brunt/vita stripr/namn, och jag skulle helt enkelt laga fler av dom.

Så det är Werners design som jag snodde rakt av :twisted:
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Mina senaste pilar.


Granskaft. Soya/balsamvinäger betsade.
Den vita färgen är matt takfärg som jag doppat skaften i.
Den färgen gick väldigt fint att sandpappra på och ytan blev slät som en barnrumpa.

Färgerna är acryl, och det var otroligt frustrerande att måla för den lilla penseln jag hade till do svarta strecken var inget bra alls...jag kom 5mm sen fick jag ta ny färg så det var lite svårt att få det helt rakt vilket ni ser :x

Doppade med klar golvlack.

Nu har jag fått min fjäderkutter så alla fjädrar har jag klippt själv :D 4" shieldcut. Sen har jag surrat med samma tråd som till fantasy pilarna, kun för att slippa att fjädrarna ska flisa upp sig.

Bilde
Skjöt sönder 2st vid bareshaft testing. Därför är det kun 10st.

Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av Griffin den 21 sep 2006, 13:07, redigert 3 ganger totalt.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag fick 2st cedarskaft i en högre spine av kloppbacken (tack Ola, det var väldigt snällt) när jag köpte nya skaft till min nya pilbåge. Dom funkade faktiskt ungefär lika bra så jag använder dom i samma serie som dom förra, men dom är inte målade lika noga.

Cedar behöver man dessutom inte betsa dom blir ju otroligt fina när man klarlackar dom.


OUCH se på det märket....jag skjöt hemma hos Paulsen och bredvid sin måltavla har han en elak järnstång som denna pil slickade.
Bilde

Bilde




För första gången i världshistorien kommer Griffin att ha ett set med trimmade pilar till en tävling. Kan det vara avgörande :!: eller ska han placera sig bland de sista återigen :shock: Spänningen är olidlig.
Sist redigert av Griffin den 21 sep 2006, 13:08, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ahh, en fryd for øyet må man vel få si 8)

Pilene mine liker nærkontakt med steiner, så de blir aldri så forseggjorte som disse :oops:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Hehe, samma här. Jag skjuter bort dom, eller så rikocherar de eller så träffar de en sten, eller ett träd, eller varandra :P

Jag tänker varje gång att jag inte ska lägga ner massa jobb för det är ju helt onödigt eftersom dom blir ödelagda, men likaväl så finner jag mig själv sitta och måla sent på natten.

Nästa gång blir det kanske annorlunda :wink:
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Mange fine piler, jeg likte den med alle de små fjærene. Oddbjørn.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Den går faktiskt helt alright.

Kjapp :twisted:
propitpopit
Bueskytter
Innlegg: 63
Registrert: 11 jan 2006, 13:18
Sted: oslo

Legg inn av propitpopit »

Får jeg kopiere pilene dine, Griffin?
I så fall begynner jeg med en gang. :D

Selfnock eller plast?
Hvor tykke er skaftene?
----william----
fremtidig OL vinner (2018, Oslo)( :( tromsø)
Jeg skal bli best!!!
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Klart du får göra likadana om du vill :)


Jag har bara selfnock på mina historiska pilar, alla andra är plast eftersom selfnocks går sönder lättare och jag alltid har ont om pilar.

Dom "historiska" är 5/16 och alla andra är 11/32.
propitpopit
Bueskytter
Innlegg: 63
Registrert: 11 jan 2006, 13:18
Sted: oslo

Legg inn av propitpopit »

hva brukte du til å lime på fjær?
----william----
fremtidig OL vinner (2018, Oslo)( :( tromsø)
Jeg skal bli best!!!
Therese
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 22 sep 2006, 22:50

Legg inn av Therese »

tror'n brukte fjærteip...
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Sneak preview :twisted:

Bilde
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Första försöket att splica fjädrar.


Det blev 8st men jag brack en första dagen :roll:
Bilde


Tror inte att det går att få splicen på samma ställe och få ut 2st 4" fjädrar på samma fjäder så jag bestämde mig för att den fick komma lite olika eftersom jag inte har obegränsat med fjädrar.
Bilde


Lite närmare:
Bilde


Satte dom skrått trots att splicen går upp lättare.
Bilde


Wrapping:
Bilde

Testade att måla lite längre fram på pilen, det blev ganska najs. Närbild:
Bilde

Fint med mässings spetsar till det mörka:
Bilde


Granskaft betsade med mörkbrun bets. Målade med acrylfärger.
Jag använde 1st vit hellängdsfjäder och 1st svart till 2st färdiga indexfjädrar.
Svar