Regler for hurtigskyting og historisk korrekthet

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Jeg hadde en samtale med "Crazy Horse" om dette med materialvalg på bue og piler. Han sa at det blei så dyrt å øve med trepiler. He he kan skjønne den i og med at carbonpiler tåler mere juling. Men det er ikke hva jeg er opptatt av.

Takk for at du delte din observasjon ang piler i skytehånda. Det dreper jo i grunn "grunnmuren" for reglene til NHL. :twisted:

Et annet argument er jo at pilene blir så skitne når de står i bakken :wink:
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Mye gode innspill her, selv om noen ser ut til å hisse seg opp litt :D
Men jeg ser for meg at noe av poenget med å ha pilene i bakken var å føye seg etter en "internasjonal standard"?

Skulle man gjort det historisk korrekt måtte vel pilene vært i koggeret. Det er lite trolig at man sprang ut på marken, tok pilene ut av koggeret og stakk de i jorda før man skaut så mange skudd man kunne mot ett mål. Hurtigskyting som artilleri er heller ikke trolig (http://www.longbow-archers.com/heavybowarchers.htm).

Hurtigskyting er vel heller det man ble presset til om man hadde flere mål å skyte på, på relativt kort hold.

Tipper jeg :P
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

For at ting skal bli riktig historisk korrekt bør man praktisere hurtigskyting mens man selv blir beskutt. Her gjelder det å vise litt moderasjon mht histroisk korrekthet, jeg skyter mest for at det er gøy og dersom jeg ikke gidder å komme på ett arrangement fordi reglene er dumme er det mitt valg, mitt mål er ikke å vinne men å ha det gøy så regelverket er ikke det jeg bryr meg mest om faktisk. Liker man regler kan man skyte i FITA. De har regler de. Og skittne piler er ikke ett stort problem for mitt vedkommende. Det med å stikke piler i jorden ble ofte praktisert under 100 års krigen der man viste sånn sirka hvor slaget skulle stå. Så man benket seg bak sitt skjøld stakk ett dusin piler i jorda og ventet. Omtrent som mg gjeng i dagens forc. En annen ting som er "praktisk" med å stikke pileri jorda er at de blir infisert med guggemeie derifra som kan gi stykke infeksjoner i skuddsår som nødvendigvis ikke var derepenede. Det var mange som døde av feks stivkrampem, men la oss ikke dra slike aktiviteter inn i NM pliiiiiis :wink:
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Viste ikke at Kassai hadde noe med Nordisk middelalder å gjøre?

Og Håkon, kan du legge ut linken til disse reglene som du snakker om?

Hurtig skyting med hestebuer ol. har ingenting med Nordisk og Engelsk Middelalder og Vikinge tid å gjøre, så lang jeg vet, men det er jo mulig jeg tar feil.
-------------
Odd
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Her var det mange fine innspill.

Bilder Helge?

Vi kan gjerne ta en prat rundt bålet på Stiklestad på lørdag kveld, Håkon, men da er allerede konkurransen avholdt :D

Som nevnt i invitasjonen til NM er hurtigskyting en del av en større konkurranse, så det er ikke bare for moro vi har det med. Men konkurransen i sin helhet har ikke som målsetning og tilrettelegge for alle, (selvom alle er hjertelig velkommen i historisk drakt og historisk utstyr). Den har som mål å få deltakerne til å strebe mot å heve standarden over det som er minstemålet til historisk klasse. Og som nevnt tidligere er nordisk og engelsk vikingtid og middelalder fokuset. Det vil si at vi i denne konkurransen ikke kommer til å tilrettelegge for verken kyudo-skyttere, indianske skyttere, ungarske skyttere eller noen andre utenfor nordisk og engelsk vikingtid og middelalder.

Hvis NL ønsker å sette en standard, må de gjerne gjøre det, men jeg kan ikke garantere at alle skyttere og foreninger følger den. Så vidt meg bekjent finnes det ingen form for standarder i NL når det gjelder konkurranser i det hele tatt.

Hvis Håkon representerer holdningen til NL når det gjelder NM, burde vi kanskje hatt en debatt rundt det. For jeg ser ikke på det som NL sin enerett å arrangere NM selvom dere har gjort det før og har det stående i deres formålsparagref. Hvis andre foreninger skal få lov til å arrangere på nåde fra NL, kan NL regne med å sitte med alt arbeidet med NM alene i årene som kommer. Jeg håper endelig ikke dette.

Samtidig vil jeg oppfordre foreninger rundt om i landet til å tenke seg om de er villige til å arrangere NM. Bergen? Kristiansand (Bronseplassen)? Ålesund? Hadde det ikke vært fint om dette arrangementet kunne sirkulere litt rundt i landet, så kunne man lært litt av hverandre.

Håkon: Du kverrulerer på endringer som ikke er gjort i en konkurranse utenfor NM, men du kverrulerer ikke på endringene vi har gjort i NM-konkurransen :lol:
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Dust på hest med bue http://www.hastings1066.com/bayeux35.shtml
Lengs til høyre ses en annen dust med piler i buehånda http://www.hastings1066.com/bayeux28.shtml
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Takk Helge.

Men en ting vi alle kan enes om er vel at pilene skal treffe et mål som faktisk krever at du kan skyte, og ikke bare mose av gårde en haug med piler, eller?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Artig å se! :D

Klart det ikke er vits å irritere seg over regelverk, men på den andre siden må det jo være greit å diskutere slikt også :)

Selvfølgelig må det være et mål (eventuelt flere?) å skyte på. Det har jo med sikkerhet også. Men nå er det jo altså historisk korrekt å holde pilene i buehånda også, så det burde jo iallefall tillates for 2007?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kyujin
Bueskytter
Innlegg: 67
Registrert: 09 apr 2006, 15:20
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kyujin »

Are skrev:Det vil si at vi i denne konkurransen ikke kommer til å tilrettelegge for verken kyudo-skyttere, indianske skyttere, ungarske skyttere eller noen andre utenfor nordisk og engelsk vikingtid og middelalder.
Som kyudoka synes jeg det er helt riktig. Hvis man ønsker en historisk meningsfull setting, bør man ikke vanne den ut til det ugjenkjennelige. Kyudo i hvert fall er såpass "sær" at vi heller ikke tillater noe annet enn spesifikt definert utstyr, teknikk, form og drakt.

Det kan være hyggelig og faglig givende å møtes og skyte sammen på tvers av stilretninger og tradisjoner i mindre formelle sammenhenger - et historisk stevne bør ta sine egne premisser på alvor.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Jeg tar meg den frihet å kverrulere litt.
For det første har Baueax-teppet blitt mye diskutert som militær kilde. Det hevdes at det er brodert av noen som tydeligvis ikke har helt snøring på hvordan ting egentlig så ut og fungerte.
Men hovedpoenget er vel at de skytterne Jadda trekker fram jo er Normannere som verken kommer fra Norden eller England, men fra Frankrike som ligger lenger sør :D
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Are skrev:Her var det mange fine innspill.

Håkon: Du kverrulerer på endringer som ikke er gjort i en konkurranse utenfor NM, men du kverrulerer ikke på endringene vi har gjort i NM-konkurransen :lol:
Hør nå her din.. din..

Tulla :D

Som jeg sa klart i fra tidligere hvis du har fulgt med i timen :wink: så er det hurtigskytinga jeg har hengt meg opp i. De andre tingene du sikter til og som jeg antar er avstand til blinkene, "gate" for lengdeskytinga osv. , er ikke fremmed for meg så jeg ser da heller ingen grunn til å si noe på det. Jeg er jo nokså fersk i gamet og har ikke konkurrert så mye, men jeg har jo skutt på andre mål enn 18m FITA. Jeg gjentar atter... NHL har utformet et reglement for hurtigskyting på grunnlag av egenforfektet sannhet mht historisk korrekthet. Det er lov å innrømme at man har tatt feil vettu. For jeg tillater meg å påstå at det er nokså ignorant å tro at gutta som skjøt med pil&bue for 1000 år sia ikke brukte piler i buehånda teknikken i tillegg til flere teknikker bare fordi det ikke finns på et eller annet broderi eller noe sånt. Nå viser det seg jo at slikt finnes så.... Et poeng her er at alt dere har vist til av historisk materiale viser jo klart at det var et skyteteknisk mangfold den gangen og det burde vi ta i betraktning. Tror nok langbue-gutta den gang hadde mere på lager mht skyteteknikk osv enn det vi har i dag.

Som en klok meddebattant nevner i et innlegg over så er det jo et poeng å finne en løsning for fremtidige konkurranser(som jeg for øvrig også har nevnt tidligere allerede)

Eeh.... Det var vel det jeg hadde på hjertet nå.....
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Det kan vel slås fast at de historiske kilder som er kjent i dag neppe gir grunnlag for å spikre et historisk korrekt opplegg for hurtigskyting, i den grad noe sånt noen gang har eksistert.

Vi kan anta at hurtigskytring ble brukt i krig, konkurranse og selvforsvar. Vi vet ganske sikkert at engelske bueskyttere i Hundreårskrigen tok pilene fra et transportfutteral i beltet, eller stakk dem i jorda foran seg. Vi vet også et de var i stand til å skyte ca. ti rettede piler i minuttet, hvis da det ble betraktet som hurtigskyting den gang. Hvis du måtte forsvare deg mot en angripende bjørn, var du nødt til å ta pilene fra der de måtte befinne seg, sannsynligvis enten i buehånda eller i koggeret. Hvordan de gjorde det i eventuelle konkurranser, vet jeg ingenting om.

Og det bringer meg til poenget: Jeg foreslår at vi gjennomfører hurtigskytingsprogrammet slik Håndbuelaget har skissert det, så får vi se hvordan det fungerer. På basis av dette kan vi så sette oss ned i fred(?) og ro og diskutere oss fram til et felles opplegg som gjør det mulig å sammenligne resultater fra stevne til stevne, noe iallfall jeg mener er viktig.

Nå synes jeg det er helt i orden med "uapproberte" øvelser i historisk bueskyting, men for sammenligningens skyld bør det vel finnes noen standardøvelser? Vi kan vel også skjele litt til hva andre land har gjort, slik at vi også kan sammenligne over landegrensene? Det har vel ingen hensikt å være verdensmester i Norge hvis man ikke vet hvordan man ligger an internasjonalt, eller hva?
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Jauda.

Enig med nilstor

Jeg har fått dosen med kverulering for denne våren så jeg sier meg enig.
Så får me no bære sjo korleis det bær an 8)

Sjåast i slutten av Juli folkens.
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Håkon har rett i at NL setter reglene for NM i lengde og presisjon. I tillegg har Nidaros håndbuelag satt opp flere øvelser og kåringer under NM, som jo er hyggelig. Fordi en del synes det er morsomt med hurtigskyting, har det det oppstått debatt rundt regelverket. Dersom man kan sette en standard en gang for alle, som alle kan enes om, hadde det vært av det gode. Forbud har ingen god klang, Helge. NL vil nok heller prøve å være inkluderende, ikke ekskludrerende. Det at man ikke får lov å holde pilene i venstre hånd i regelverket, stiller mange seg undrende til. Undertegnede vil gå for en løsning med 18 og 12 meter, 60 cm sirkel og 30 sek. Engelskmennnenes yard og inch blir bare forvirrende for oss som er fornuftige nok til å bruke det metriske system. Vi får ta dette opp i NLs styre. Men selvsagt skal Nidarosfolket selv bestemme på Stiklestad. Og vi har ingen planer om å stille med carbonpiler eller plastnocker når vi kommer til Stiklestad.. :D Arnt Jonny Hestebogi, (Kasssis læregutt) trener med carbon fordi det er et ekstremt forbruk dersom han trener med trepiler, de knekker lett... Snakket med lederen for "Vikinger i Vestfold" i helgen, han fortalte om et pilkogger på "Bergen museum". Masse: små "kobberrør" for å sette piler i a la mongolene.... før vikingetid... hva er dette for noe? Kviljo...Kviljo...??
Har forresten den glede å vedlegge to scener fra det berømte "Bayeux-teppet" fra slaget ved Hastings 1066. Teppet er 70 meter langt og halv meter bredt, kan beskues i den lille byen Bayaux i nord- Frankrike. Her ser man en hel haug av bueskyttere, normannere (Viking-etterkommere). Teppet er laget få år etter slaget... verdens første "tegneserie". Hestebuemannen, bildet til høyre, er "hentet frem" fra siste del av teppet.

PS. Are: I følge Aschehoug & Gyldendals leksikon: sitat: "Normannere (dvs menn fra nord) var, ved siden av "daner", vesteuropeernes navn på vikingene. I Frankrike brukes "nordmanns" om innbyggere i Normandie, etter vikingene som kom dit med Rollo (Gange Rolf) i 911 ..... osv


BildeBilde
Sist redigert av Truls med bogen den 15 mai 2006, 18:13, redigert 4 ganger totalt.
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmmm, interessant! :D Har du noe jeg kan spore det opp ut ifra? Siden det er før vikingtid burde det ligge på kulturhistorisk, og da burde det muligens være oppført til tilvekstkatalogen, hmmm...

Edit: kan ikke finne noe i tilvekstkatalogen, selv om det ikke alltid er så lett å lete i den :roll:

Jeg kan ikke forestille meg at det er noe som står ute i utstillingene?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar