Pilbilder

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Pilbilder

Legg inn av nidrinr »

uhu-limet funker knallbra til det. Snekkerlimet er bra hvis du ikke har planer om at pilene skal bli våte. Blir de det, løsner snekkerlim... (Muuulig jeg har lært av erfaring... :oops: )
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Pilbilder

Legg inn av bueeirik »

sant så sant kviljo, får vel like de med noe så snart jeg får lim ;) da blir det nok en ny tube uhu fjærlim :D og et par nye skyte hansker :mrgreen:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Pilbilder

Legg inn av nidrinr »

Hehe, måtte bare legge ut denne her.. :lol:

Tok ei pause på skogstur her, og fant en stein som kunne minne litt om en pilspiss. Med bare en spikkekniv tilgjengelig, ble det seljeskudd som skaft. Splitta det i tuppen og surra med bark fra det samma skuddet, dratt av i tynne striper. (Når disse bare tørka satt de utrulig godt!) Fjøra fant jeg også på samma tur, tråden er fra trøya mi. (Måtte jo surre med no..) Lim hadde jeg av en eller anna grunn i lomma :?


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Pilbilder

Legg inn av bueeirik »

Vel etter vintra turen i helga så fikk jeg selt de gamle pilene mine, og da måtte jeg lage noen nye å :lol:
28 t lange cederpiler med shieldcut og hist point.....
Vedlegg
Bilde007.JPG
(73.42 kiB) Lastet ned 3130 ganger
Bilde006.JPG
(129.63 kiB) Lastet ned 3130 ganger
Bilde005.JPG
Koggeret FIKK jeg av Nidrinr som jeg liker virkelig godt :D
(107.13 kiB) Lastet ned 3130 ganger
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Pilbilder

Legg inn av bueeirik »

Jeg skyter utrolig godt med dem :shock: skaut 60 piler fra 18m og fikk 412 p som er ny personelig rekord :shock:
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

Bilde
En liten prøve produksjon av noen tyske furuskaft jeg kjøpte til en fordelaktig pris. Jeg har ikke skutt de enda, så presisjon tør jeg ikke si noe om. Jeg har dog utstyrt dem tyske top-hat points med skruspisser hvor jeg kan endre vekten fra 125-145-165grain.
Ceder tre er klart bedre å jobbe med. Ceder er rundere og glattere og mye enklere å lakke, male og dekorere. Ceder virker også mye spenstigere. Jeg prøvde å bøye litt på dem og testen om ikke vitenskaplig utført viser at ceder holde seg rettere. Furuskaftene tar fortere fasong.
Men skaftene var billige og helt sikker dugenes til litt mer røff skyting:)
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

Bilde Slik ser Tophat spissene ut. På undersiden av selve spissen sitter en o-ring som hindrer at de løsner og skrangler. Her kan man bytte ut field point'en med judo point's, jakt spiss eller gummiblundt. Adaptret som sitter på selve skaftet skrues rett på skaftet uten at man taperer skaftet. Ganske smart når pilen knekker, gjennbruk er enkelt!
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

Bilde Test skyting av furuskaft med top hat spisser. De gikk absolutt best med 165 grain vekt. De er spinet til 70-75. Referanse pilene er ceder tre i spine 75-80, tapert og med 125 grain spisser. Buen er 55pund.
Ceder pilene grupper klart best, bilde viser en gjennomsnitt serie og man kan se at furuskaftene ikke har like tett guppering.
Furuskaft er helt ok, men når det kommer til poengsanking holder jeg en knapp på tapert cederskaft
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

Bilde
Prøvd meg litt på spleising av fjør, venter bare på spesial verktøy fra Moen for å gjøre det litt enklere.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

Bilde
Bilde
...og disse havnet i Drammen
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

Bilde
...flere Woodstick`s til Drammen :)
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

Bilde
en som ville ha nye piler til NM (kopi av de litt høyere opp på siden)
Sist redigert av woodstick den 01 aug 2009, 17:56, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

Bilde
Bilde
...og en til som ville ha nye piler til NM
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilbilder

Legg inn av Kviljo »

NBF-NM ja?

Hvordan mekker du fjørene? Kjøper ferdig utstansa eller chopper du dem selv? Min chopper gir ikke så regelmessig fremre part av fjørene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

Ja, NBF NM:)

Jeg kjøper mest ferdig, produksjon går litt kjappere da. De spleisa fjøra du ser på bilde over de har jeg choppa selv. Jeg har synes de blir like fine som de ferdig kjøpte. Mulig at fjørkutteren din ikke er helt 100.
Jeg gjorde et par sleiv klipp første gangen jeg brukte den, fant fort ut at det var viktig å trekke fjøra godt bakover mot anlegget.
Svar