Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Det håper jeg også ! Synd med tyrkeren. Men flott at du har flere på gang. Den Ostjaker/Bryggen - buen var original ! Er det furu kompresjonsved i buken ? Altså bjørk og furu i buen, slik som samebuene ? Lite nytt her, bare finspikking og tuning av de nye lengdebuene, samt laging av lengdepiler.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Yes, tennar i buken. Det er vel egentlig en "samebue" dette, bare i litt forlenget versjon.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Er det den du hadde med til Hamar i høst, eller er den helt ny? Veldig kul. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Denne er ny
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1859
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lurz »

Kviljo skrev:Håper begge er ferdige til NM :)
Dæven å du tar sjangser??? eller??
Syns jeg var på kanten når jeg la de siste senene på min i begynnelsen av mars, dvs 5mnd før 1. august. Og da bør jeg ganske snart begynne å bøye på den om den skal bli klar til nm (og det hadde jeg tenkt :evil: ) Eller er jeg altfor forsiktig? (minst seks månder..... mumlemumlemumle)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Tror det er litt for forsiktig. En fra england posta en tyrker på atarn som han skaut med bare et par dager etter siste senelag, og den viste ikke tegn til å følge strengen. Det var nok ikke en veldig stressa bue, men endog... ;) 6 måneder er nok minimum om man vil gjøre det noenlunde ordentlig, men jeg tenker at de første buene man lager ikke blir 100% uansett, så da betyr ikke litt ekstra ustabilitet og stringfollow så mye. Dessuten, man må jo få buene ferdig til NM, så man har noe nytt å vifte med :lol:

Men når det er sagt kan det godt tenkes at jeg pingler ut og lar buene få tørke lengre. Det er jo tross alt en del arbeid som går inn i disse...
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

..Jeg hadde litt morro av å måle Eik/bambus bua jeg bytta til meg fra deg. Jeg har liksom ikke fått det til å stemme at bua er 110#. Når vi var oppi Gugbrandsdalen her i helga, syns jeg det var merkelig at bua på 120# var betydelig lettere å dra opp. Den kjentes mer lik ut med ei anna bue som tidligere er målt til 143#, og nå skjønner jeg i grunn hvorfor :)

Desverre var ingen av lengdepilene mine særlig godt tilpassa bua, men omtrent 250 meter med for mjuk pil som oppførte seg som kokt spaghetti de første 150 m lover godt når man bare finner rett pil :)
Hadde noen fler lengdepiler, men de var bare tilpassa kortere trekk og ble derfor ikke særlig effektive de heller.

Nå er det litt vanskelig å se på vekta samtidig som man drar i bua, men ut fra det jeg så er bua mellom 135 og 140#@32".. Vekta dobbeltsjekka jeg med å veie sikre vekter på 10, 20 og 30 kg, så målet skulle være riktig.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Hehe, oops :lol: Merkelige greier, jeg får kontrollere min egen vekt. Kanskje har den tørket ut litt ekstra og kanskje ble den målt i lavere temperatur? Det kan sikkert gi forholdsvis store utslag på en såpass tung bue, men samtidig er det jo en del med 25-30 pund økning, hehe.

250 med vingling er jo ikke så galt. Satser på mindre vingling neste gang 8)
Testa du den med standardpiler?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Den har nok fått noe styrke av tørking ja, spesielt i forhold til Bergen der det var relativt mye fuktigere enn nede i kjellern min der det er tørrvifte.. Uansett har jeg fortsatt trua på at den klarer over 300 med bedre pil. Jeg testa den ikke så mye med standardpil nå, rett og slett fordi den ikke godkjennes i noen klasser med standardpil i fht EWBS-noteringer. Mener jeg skaut et par standardpiler med den, og at de landa mellom 200 og 210 meter en plass. Trur ikke jeg testa de beste standardpilene med den, så den klarer nok mer.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Det rimer; Magne hadde ikke nubbesjans å dra den opp, og han har i alle fall trukket opp 117 pund, Osage ELB.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Litt framgang på hornbuene: flytta senelaget fra en knekt "egyptisk" til en ny egyptisk og en krabbe. Tror det blir bra. Utrolig kjekt å jobbe med disse hornbuene. Det kan anbefales :wink:

Ja, også la jeg på et nytt ytre lag sener på den siste tyrkeren. Glemte å ta bilder av det. Det er ikke helt OK å legge på ekstra sener på en gammel bue, men forhåpentlig holder det og forhåpentligvis gjør det at jeg kan trekke den helt ut uten risiko for at senelaget revner. Da bør det kunne bli over 300 med hornbue på neste NM, i alle fall 8)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1859
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lurz »

Spent på fortsettelsen på den krabba! Fikser du et bide når du legger sener i buk? Retninger og profil og sånt? Spennende
Men 300, ække det litt defansivt :shock: :mrgreen: ? Er jo over 500 å ta igjen :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Limfuga mellom kjernen og hornet er flat, også er utsiden av hornet helt avrundet. Da blir det omtrent riktig form på tverrsnitttet, så jeg kommer bare til å legge et tynt lag sener jevnt over buken, i lengderetningen. Det sies at senelaget på buken kan være opp mot like tykt som det på ryggen på enkelte buer, også er det litt usikkerhet om hvilken retning senelaget skal ha på "kasanene" - om det skal ligge parallellt med buen eller om det skal gå diagonalt. Jeg tror jeg kommer til å legge alt parallellt.

...tror ikke tyrkeren fra i fjor er god for noe særlig mer enn 300-ett eller annet, selv med noen ekstra pund fra mer sener ;) Men, det blir interessant å se hva den gjør med fullt trekk på 27-28 tommer, kontra 22-23 tommer.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Kult ! Ekstra trekklengde vil nok gi betydelig større fart. Men det krever nok litt arbeid i pilene også; I Adams krono-test av hornbuer var det jo tydelig at 3 grain pr. pund ikke helt gjelder for hornbuene. Enda lettere piler gikk bare enda fortere, var det ikke slik ? Og da du skjøt lengde med oss her i høst, var det den letteste pila som gikk lengst, enda den trolig var for tung. Nei, det blir nok ikke lenge før vi å bytte til hornbuer vi også 8) P.S: husk at du har lovt vekk en bue til førstemann over 400 :mrgreen:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Oh shit! Sa jeg noe om hva slags bue det skulle være? :mrgreen:

Med såpass høy strengehøyde som buen krever kan jeg sikkert slippe unna med litt lavere spine, om man får til et fornuftig slipp, så slik sett bør det jo være grunnlag for å lage noen lettere piler også. Tenker det skal bli tid til å mekke noen nye i alle fall, om buen ikke rakner.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar