Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Dette gleder vi oss til. Kanskje du må bli hornbuemaker på heltid, slik at vi kan kjøpe. :D Regner med at jeg ville fått en ganske rå sykkel for prisen på en slik hornbue. :lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Zeida »

Enig! Hehe hadde blitt ganske dyre kan jeg tenke meg :P :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Ok, man får vel spe på med litt nytt stoff nå som vi er tilbake til mai igjen :lol:

Jeg tenkte vi skulle få litt internasjonal konkurranse i lengdeskytinga, så jeg fikk Marc St. Louis fra Canada til å spikke en flightbue. Håper den vil gjøre litt vei i vellinga i alle fall :) Den er rett under 70 pund ved 25 tommer trekk, og er lagd av Hop hornbeam.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Ai, ai, Ivar ! Denne er lekker ! Flott at han lagde den sapass kraftig, prototypen han viste på Paleoplanet var bare 40-noe. Og selv den skjøt visst 240 fps, hvis jeg husker riktig. HickO´1, som jeg har laget, er ca 50 pund og har skutt 240 fps. Men min er en arbeidende recurve, tipper denne er statisk ? Dette er meget interessant, skal bli gøy å høre resultatet frea kronograftest !
HickO´2 er nok klar til kronotest om et par dager, her blir det fps-orgie :mrgreen: ( så konverterer vi til Meter når snøen går)
Har du planer om noen ny flightbue selv ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Den har statiske tupper, eller i alle fall nesten. Tviler på at jeg får tid til å teste den i kronografen før NM. Den har omtrent en tomme motbøy, og er 53 tommer alt i alt. (vet ikke om det er målt langsetter lemmene eller om det er i rett linje. - har ikke målt selv ;) )

300 når den nok i alle fall :)


Har en tyrkerkjerne liggende her som skal bli klar til august, men alt utover det er ren bonus :) Har lyst til å lage en lignende trebue selv - muligens av bambus og jatoba eller noe annet rart.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Vinter har de siste tre årene betydd hornbuespikking. Har begynt på to krabber, en huner, en egypter og en tyrker. Limte horn på tyrkeren og huneren i dag, og håper at i alle fall disse to skal være klare til ute-NM. Moro dette her, hehe. Det skal nok godt gjøres å få tyrkeren til å fungere bedre enn godeste Hardwood sin reflex-deflex rekurve, men jeg har forholdsvis god tro på at denne kommer til å fungere greit. Har gått opp en del i horntykkelse, og formen på den er langt bedre enn de forrige.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1859
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lurz »

Tøft Ivar!
Gleder meg til å se mer av de der! Hva baserer du huneren på? Har du bilder av profilen på kjerna snart på den også?
Men, forresten, når du bruker tvinger til å laminere horn, burde du ikke ha noe klosser til å fordele presset? Hvor tykt horn har du forresten?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Imponert over ferdighetene deres. Skal bli kult å se disse i aksjon. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Huneren baserer jeg ganske fritt på den forrige jeg lagde, med samme vinkler i grep og tupper. - med den ene modifikasjonen at jeg gjør den betydelig tykkere og at jeg har slipt ned grepet for å lime på bein. Vinkelen på tuppene har jeg tatt fra en glassfiber Grozer bue, mens lengden er henta fra .pdf-tegninga til Andrew Hall av Moscheveya Balka-buen. Håper det blir en slags "standard" huner/magyar-bue. Så fort jeg har gjort den klar for sener skal jeg ta noen mer representative bilder.

Er litt usikker på dette med klossene for å fordele trykket. Denne gangen tenkte jeg skitt au - det er for mye dill med å legge imellom klosser. Hornet jeg limer på er normalt sett konvekst på yttersida, så da funker flate klosser like dårlig som uten klosser. Adam bruker visst tykk filt under klossene for å fordele presset, men da tenker jeg at det blir engangsbruk, med tanke på at filten vil suge til seg limet. Hornet på begge de jeg limte nå nylig er ganske tykt og jeg brukte ikke mye press, så jeg tror det går bra. Så lenge passformen mellom horn og tre er god ser jeg ingen grunn til å presse for mye. Fordelen med å ikke bruke klosser er at det hele går fortere for å kunne bruke lim som gelatinerer fortere. Kanskje det er mulig å finne noe tykk gummi som man kan lime på klossene for å la det bli mer enn engangs? Trikset med hornliminga er i alle fall å bruke fiskelim, så man har forholdsvis god tid.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Dette blir jo bare lekrere og lekrere.... er det eik du bruker i grepet ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Skitt au, det ser dårlig ut for den siste tyrkeren. Hornet ble ikke limt ordentlig... La ikke nok tørkede lag hudlim på før sammenliminga, så limfuga fikk for mange luftbobler. Satser på å begynne på en til... Om ikke annet har jeg nå fått limt sammen kjernen til en krabbe og en egypter. På disse ble hornliminga god.

Var en tur i dyreparken i Kristiansand for et par dager siden og hilste på noen Ibex. Sjekk de hornene 8)


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Moen »

Sommerjobb i dyreparken? Med baufil... :lol:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Hehe, jau, kanskje det :wink:

Her er en Ostjaker/Bryggen-i-Bergen-hybrid. 40# @ 26", og har utrolig jevnt trekk 8)

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1859
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lurz »

Voldsomt med prosjekter du har på gang, Ivar!
Du fikk jo litt mer dravekt ut av sibir-buen din enn det jeg fikk, flott bue!
Og så er jeg veldig spent på det krabbebue prosjektet ditt. Og egypteren også. Tar du sjansen på å gjøre noe av det ferdig til nm?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Håper begge er ferdige til NM :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar