Feriebuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Feriebuer

Legg inn av SilentG2 »

Siden en del av oss desverre må ha ferie i sommer, så lager jeg en liten tråd for de som finner på å lage noe uten bruk av diverse vanlige verktøy og triks..

Tenkte noen kunne poste bilder av div "nødløsninger" som funker bra på tur.

Selv er jeg hos mine foreldre og etter en raskt tur i snekkerbua til fattern så har det snart kommet 3 buer ut av ferien.

kommer bilder når jeg kommer tilbake fra ferie, da jeg glemte kabelen til datamaskinen. :)

God sommer
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Feriebuer

Legg inn av bueeirik »

Jeg og Daniel har jo lagd et par luringer i ferien som er litt hemmerlige :lol:
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Feriebuer

Legg inn av Brage »

Er på Island. Har ingen bue med i år. Alt jeg ser av trær rundt meg
er enten osp eller skikkelig knudrete dvergbjørk...
Tar en tur innom byggsjappa senere i dag. Kanskje jeg finner ei eikelist eller
et par sleggeskaft i hickory. Fysen på å skyte litt med pil og bue...

Kommer med bilder hvis jeg finner noe.
MartiN
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Re: Feriebuer

Legg inn av Jorarn »

Feriebue? God ide, noe må man jo ta seg til når man er på familiebesøk i "finværet". Man tager hva verktøy man haver liggende i bilen, finner ei fin hurtigvokst ask på nabotomta og hey presto...

Barkinga går greit når stammen er fersk.
Bilde

Kanskje ikke standard bilverktøy, men greit å ha når man skal på tur, like vell betydelig mindre utstyr enn i snekkerboden hjemme.
Bilde

En kile kan jo være kjekt å ha.
Bilde

Kløyvinga gikk ikke helt etter planen, men det ble da et slags emne av det.
Bilde

Emnet reduseres mest mulig for å fremskynde tørkeprosessen
Bilde Bilde

Emnet hadde allerede en del motbøy, men ltt til kan vel ikke skade?
Bilde

Klart for noen dagers tørking på luftig og tørt sted.
Bilde
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Feriebuer

Legg inn av nidrinr »

Kan fort bli ei pen bue det der! Er nok lurt å tørke den så nære bakken for å unngå sprekker..
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Re: Feriebuer

Legg inn av Jorarn »

Det var i hvert fall tørrere enn oppå bilen :)
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Feriebuer

Legg inn av Kviljo »

Slike prosjekter er artige. Back to basic. Veiledet en kamerat med å lage en slik i sommer. Lærer mye av sånne buer.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Re: Feriebuer

Legg inn av Jorarn »

Jepp, greit å gjøre det enkelt en gang i blandt. ...men skulle gjerne hatt pusseagregatet til Moen like vell :twisted:
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Re: Feriebuer

Legg inn av Jorarn »

Resultatet av feriebueprosjektet. Ikke verdens peneste bue, og tilleren kunne vært bedre, men jeg er rimelig fornøyd til å være en ren øks og kniv bue. Tidsperspektivet er noe forskjøvet her så den fikk vel en total tørketid på ca en uke fra levende tre til ferdig bue. Uten målebånd og vekt er det vanskelig å si noe eksakt om dimensjoner og dravekt, men den ligger et sted rundt 40# vil jeg tro. Har ikke skutt med den enda.

En flott tillerstokk stod tilfeldigvis like ved teltet vårt.
Bilde

Karabinkrok legges til verktøylista, ble etterhvert oppgradert med flere knuter for å variere trekklengden.
Bilde

Litt varmebehandling måtte til, og det gjorde susen! Buen gikk fra en skikkelig slapping som fulgte strengen et lass, til en strak og spenstig sak med en del motbøy i den ene enden :lol: Jeg strenget den opp baklengs under grillinga og fikk nesten ikke strengen på riktig vei når jeg var ferdig. Varmebehandling er vist tingen med grønn-ask.
Bilde

Tilleren ble forandret en del under varmebehandlinga og den fikk en del motbøy i det som her er øverste lem.
Bilde

Bilde

Skal prøveskyte og veie den nå som jeg er hjemme. Mulig jeg gjør noen små justeringer og gir den en overflatebehandling, men har tenkt å holde meg til øks og kniv.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Feriebuer

Legg inn av Brage »

Det ble en bue på Island.. Ingen "vegghenger", da jeg stort sett bare hadde en sag og en stanleykniv å jobbe med.
Hesten jeg sitter på hadde aldri drevet med bueskytting før, og var ganske stressa av den lange buen.
Den likte definitivt heller ikke lyden av fjør som gnisset.
Av den grunn ble vi bare stående å gjøre oss til for fotografen :?
Skal prøve å få tid til å gjøre en hest litt mer fortrolig med buestasjet neste gang - da skal jeg skyte også.

Bilde
MartiN
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Feriebuer

Legg inn av Lurz »

Kan anbefale Kassais bok om ridene bueskyting. Han har et ganske langt program for å lære hester til å skyte......
...... ooops, bli skutt fra :wink:
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar