flightpiler..?

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: flightpiler..?

Legg inn av Moen »

Har ikke du tilgang på snekkerverksted? Med en kantpussemaskin, er det super enkelt. Putt skaftet i en drill...start opp pussemaskinen...full pinne...og puss... Å bruke ett mothold kan være smart. Fingra blir fort jæ..i varme :wink: Jeg pusser alltid bakenden først. Kjeften i drillen lager ALLTID merker i skaftet. Lager de også 3-4 cm for lange, slik at jeg kan kutte av "bitemerker"
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: flightpiler..?

Legg inn av nilstor »

GlennGB skrev:Hvordan lager dere tønne form på en lurest mulig måte?
Håndpussing. Punktum.

Fluktpiler blir såpass tynne at jeg er redd maskinpussing vil medføre et stort antall knekte emner. Og gode fluktpilemner er det SVÆRT langt imellom!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: flightpiler..?

Legg inn av Moen »

At det er langt mellom gode emner skal jeg ikke nekte for... Men hvorfor skulle skaftene knekke av maskinpussing? Jeg har laget en "del" skaft i ulike dimensjoner, men ikke ett skaft har knekt enda...under pussing, vel og merke. Ett skaft som roterer mot et anlegg ligger pin stille, uten noen mulighet for å komme unna... Runde blir de også..i motsetning til.. :wink:

Men hva er det dere erfarne lengdeskytterene ser etter på et "lengdeskaft"? Er det kun rettheten? Eller hvordan sorterer dere?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: flightpiler..?

Legg inn av Kviljo »

Stivest mulig = minst mulig diameter = minst mulig overflate og luftmotstand.

Det funker å sette pilene i drillen og pusse slik, men det utsetter emnene for ganske mye vridning. Tar man for mye i blir treet helt mørt, og da er det ikke brukbart som lengdepiler. Det kan også være vanskelig å få til ei jevn tønneform med drill, så jeg lager også mine med høvel og hender. Det er viktigere at skaftene er jevne langsetter enn at de er helt runde, om min logikk er riktig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: flightpiler..?

Legg inn av SilentG2 »

rent logisk så må det da være mulig å bruke oppdrift logikk på flightpiler, men problemet da er å få pilen til å unngå å spinne.

Klarer man å lage en fligtpil som er flat under og tønne oppå, som ikke roterer vil jo denne få en viss oppdrift så lenge farten er av en slik karakter.

Tipper vi ikke får dette til, men det er verd å drømme
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: flightpiler..?

Legg inn av GreenMan »

Er det forresten noen som har testet balsa som materiale i lengdepiler? Hvis man har midtstykke i balsa og endestykker i en hardere tresort så skal det gå bra vil jeg tro. Fint i medvind men ikke motvind.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: flightpiler..?

Legg inn av nilstor »

Et godt fluktpilemne er så sjeldent at jeg ikke tar sjansen på annet enn rent håndarbeid på det. Det er tettvokst, rettvokst og stivt. Jeg har ikke prøvd annet enn furu og gran, men kan anbefale begge deler. Grana har litt lavere egenvekt enn furu. Stor sett blir det en smakssak, eller hva man ellers har lettest tilgang til. Om pilskaftet er helt rundt, tror jeg i likhet med Kviljo ikke spiller så stor rolle.

Jeg har også fundert en del på "flyvingeteorien", men hvordan unngår man rotasjon? Midtstykke av balsa kan jo være artig å prøve, men jeg tror kanskje ikke det er så mye å vinne på det vektmessig. Det kan vel være at pilen vil bøye ujevnt også, og gå urent forbi buen. Mine erfaringer tilsier at det er ting som er viktigere enn vekten, slik som dynamisk stivhet, form og fjærstørrelse.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
GlennGB
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 26 mai 2008, 23:33

Re: flightpiler..?

Legg inn av GlennGB »

På den andre siden så bruker man mer an energien i pila for å skape løftet som da vil resultere i redusert hastighet hmm.. i terorien i alle fall..;)

Har hørt om at noen har prøvd med bare to fjær osv for å skape løft.

Moro å eksperimentere litt også da..;)

Jeg får se etter noen emner.. hvordan er det å kjøpe fra Ola(tradbow) gran eller fure skaft med 75 eller 80+ i spine?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: flightpiler..?

Legg inn av nidrinr »

Det får du der så lenge det er på lager
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: flightpiler..?

Legg inn av Griffin »

GlennGB skrev: Har hørt om at noen har prøvd med bare to fjær osv for å skape løft.

:wink:
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: flightpiler..?

Legg inn av nilstor »

Jeg får se etter noen emner.. hvordan er det å kjøpe fra Ola(tradbow) gran eller fure skaft med 75 eller 80+ i spine?
Gamle rammelister (prøv en gammel fotohandel) er noe av det beste du kan bruke. Og så går det selvsagt an å saumfare lageret av listverk i nærmeste byggevareforretning. Min erfaring er ellers at furu og gran er bedre enn POC, men det beror kanskje på tilfeldigheter ...?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: flightpiler..?

Legg inn av Are »

GreenMan skrev:Er det forresten noen som har testet balsa som materiale i lengdepiler? Hvis man har midtstykke i balsa og endestykker i en hardere tresort så skal det gå bra vil jeg tro. Fint i medvind men ikke motvind.
Den godeste Jorarn har da laget seg en lengdepil med balsa kjerne. Så vidt jeg husker var kjernen en 4 x4 mm balsa omsluttet på alle kanter av furu. Tanken var at kjernen i en pil ikke gjør store jobben, så da kan man uansett bruke et latterlig treverk.

Har akkurat oppgradert tre gamle lengdepiler. Knapp tid gjør at man får halvveise resultater. Tar dem med til England i morra og prøver dem til helga. Spennende å dra på bueskytterhelg med skadet skulder. Skulderen er skadet av fall på sykkel folkens, ikke for tunge buer :wink:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: flightpiler..?

Legg inn av Moen »

Sykkel går inn under idrett (Bue gjør det ikke) Og idrett er farlige saker!
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Re: flightpiler..?

Legg inn av Jorarn »

Are skrev:
GreenMan skrev:Er det forresten noen som har testet balsa som materiale i lengdepiler? Hvis man har midtstykke i balsa og endestykker i en hardere tresort så skal det gå bra vil jeg tro. Fint i medvind men ikke motvind.
Den godeste Jorarn har da laget seg en lengdepil med balsa kjerne....
Jo da det stemmer det, den er ommtalt i en eldgammal tråd her. Men kan vel ikke påstå at den gikk så voldsomt bra. Jeg har for så vidt også sluttet å bruke tida på lettest mulig piler, og prøver heller å få dem aerodynamiske (i begge ender) og "riktige" for buen.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: flightpiler..?

Legg inn av nidrinr »

I og med at jeg er lit bitt av basillen med lengdeskyting har jeg fått de små grå til å jobbe litt i det siste... Desverre ender det i flere spørsmål enn lysende pærer over hue, men jeg lufter noen av tankene her for å kanskje få noen svar.

1: Lengdepiler bør ha minst mulig overflate, men samtidig være stive nok.
2: Form på pila bør være slik at pkt 1 blir best mulig. Tønne med tjukkeste del litt bak senter på pila, fordi det vil bidra til større luftmotstand bak, og da vil man klare seg med mindre fjør. Spissen tung nok til at balansepkt på pila blir litt nærmere spissen enn nokkenden..
3: Man er nødt til å pusse pila litt mer enn med 120-papir og tru det er bra... :roll: :oops:

Det over virker for meg i grunn ganske logisk, og etter litt fram og tilbake mellom de grå er de enige om at dette stemmer.

Men så, angående pilas totalvekt. Her har jeg mye jeg lurer på.. Er det slik at en viss total størrelse har ei "idealvekt" for å gå langt? Skal dette igjen vurderes ut fra utgangshastighet? (som vil forandres ettersom vekt på pila forandres)

Jeg har brukt meg sjølv og kastearmen min som logisk hjelp til å tenke: Den har mer eller mindre den samma effekten hver gang. Hvis jeg da kaster dette:

-Små baller
1: bordtennisball (liten og lett med glatt overflate)
2: golfball (liten, mye tyngre enn bordtennisballen. Overflata er visst gunstig mtp luftmotstand)
Golfballen går lengst, liten tvil. På en eller anna måte er dette logisk for meg. (Ikke be meg utdype :P )

Men, så starta jeg å tenke på flere baller, og hvor langt de kastes. Og hvor langt de kastes i forhold til hvem som kaster dem og lengdene sett i forhold til hverandre fra de ulike kasterne; jeg, frua, eller minstejenta på 2,5.. (overført til hvor tung bue som brukes)
1: ballong
2: badeball
3: tennisball
4: håndball
5: fotball
6: basketball
7: medesinball
8: kulestøtkule
osv....

Jeg ser en eller anna lur sammenheng som jeg ikke blir helt klok på hvordan overføre til piler... :x


Det jeg imidlertid er ganske sikker på er at den ene pila mi, som ikke veier mer enn 20 gram, men fortsatt er stiv nok til 90#, går dårligere enn ei anna pil på omtrent 30 gram med større fjør og overflate, samma pillengde og spine... Dette er likt hver gang. Sikkert mer som spiller inn, men likavæl.....
Svar