Birkebeiner

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Birkebeiner

Legg inn av Jadda »

http://www.gd.no/sport/article4242997.ece

Ja er det noen som kunne tenkt seg å fårte over med 1200 talls utstyr. ?

Det hadde vært gøy og fin reklame. Hvordan lager mans ski ?
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Birkebeiner

Legg inn av nidrinr »

Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: Birkebeiner

Legg inn av Jadda »

Kuuult
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Birkebeiner

Legg inn av Moen »

Hvordan lager mans ski ?
Man tager en planke... Sjekk ut "Ray Maers in sweeden" på youtube. Mener det ligger en bit der. Kan også sende deg den via mail. (Har hele filmen) Eller kanskje det tar fryktelig lang tid, forresten? Uansett, det er en svenske som lager tjærebrente ski der. Ser lett ut, men tviler på at det er så himla enkelt.. :wink:
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Birkebeiner

Legg inn av SilentG2 »

http://www.ostlendingen.no/article/2006 ... /103170016

Vi har da gått fra lillehammer til Rena med autentisk utstyr.

Tok en halv evighet og skiene veide et halv tonn når de blei våte. Dukka klarete seg ikke, fikk både frostskader og dødlige slag når vi endelig fikk fart på skiene.


Skiene og antrekket som vi brukte og som dere ser i artikkelen, ligger tilgjenglig på birkebeinerstadion.

Husker ikke i farten hvem som lagde skiene, men de var pokker ikke gode å gå med.


Jeg er med på å gjennomføre dette på ny, om enn med en liten vri.

Vi går fra rena til lillehammer, starter dagen før birken skal gå, arrangerer et "slag" på sjursjøen, der baglerne kan angripe de som skulle redde kongssønnen. Og vidreformidle videre med skyting på stadion når vi kommer ned dit.

Ledelsen i birkebeinerrennet er veldig positive til det vi kan gjøre rundt historien.

Birkebeinerrennet gikk i år for 72 gang (egnetlig 71 for det er et som ha blåst bort).


nå fant jeg ikke linken til da en gjeng gærne studenter dro en sykehusseng fra rena til lillehammer, med høyskolens rektor oppi. Vi var på stadion utpå formiddagen på søndag, leeenge eter alle andre men det var en arti tur.





NOEN SOM VIL VÆRE MED Å GÅ BIRKEN TIL NESTE ÅR, MED VIKINGUTSTYR? Bue hører med, og tørket kjøtt, og hva annet enn MJØD.
Intereserte får ta kontakt.
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Birkebeiner

Legg inn av Stein »

Det hadde vært artig det. Men da med tjærede ski. Det var jo oppfunnet på den tiden.... Og skinnfell under. De var langt fremme egentlig.

Men da må man lage ski, og bekledning til å tåle dårlig vær i mange timer. Så det er litt av en jobb. Men mulig.

Skal bli artig å følge utviklingen av dette prosjektet.

Klarer dere å forhandle dere frem til et alternativt merkekrav...?
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Birkebeiner

Legg inn av SilentG2 »

Stein skrev:Det hadde vært artig det. Men da med tjærede ski. Det var jo oppfunnet på den tiden.... Og skinnfell under. De var langt fremme egentlig.

Men da må man lage ski, og bekledning til å tåle dårlig vær i mange timer. Så det er litt av en jobb. Men mulig.

Skal bli artig å følge utviklingen av dette prosjektet.

Klarer dere å forhandle dere frem til et alternativt merkekrav...?

Jeg kan ta kontakt med daglig leder for birkebeinerrennet jeg.

Merkekrav er jo noe vi må forhandle fram ja.. Sist noen prøvde seg i utstyret brukte de nesten 36 timer. :) det må da gå ann å slå, i tilegg til at dem gikk seg bort.

Ledelsen i birkebeinerrennet har tidligere ytret ønske om et stunt i forbindelse med rennet, men vi må ikke stå i veien for eliten når de kommer. Om skiene ikke passer i de moderne sporene, så får vi heller ikke bruke disse før etter at rennet har gått :(
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Birkebeiner

Legg inn av nidrinr »

Å gå i tynne togskinner er vel ikke meninga.. Skal det være autentisk må man jo gå i skogen uten oppkjørte løyper..
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Birkebeiner

Legg inn av Stein »

Har forslag til stunt.
En finner en plass ikke langt fra Lillehammer, 2-3 timer birkebeinergange.
Stedet er en slak nedoverbakke, etter en motbakke en har litt utsikt tilbake, og kan se når folk kommer.
Så sørger rennledelsen for at det står kamera mot denne slake nedoverbakken, slik at de får med seg når leder/ledergruppe kommer over kammen, og renner rolig nedover, eller staker nedover.
På toppen av denne kammen, står birkebeinerne. Klar på ski.
Rennledelsen har da fått laget noen ekstra spor parallelt med løypen.
Når leder/ledergruppe er nærme toppen, starter birkebeinerne med staking nedover, slik at bildet kameraet får, er birkebeinere som går på ski parallelt med utøverne nedover denne bakken.

Deretter går birkebeinerne videre mot Lillehammer, og kan være gode fotomotiv innover, og lager litt liv opp mot deltagerne som passerer.
Og avslutter støntet med liv mot målområdet. Angriper målet for å si det slik.... Skyter blank selvsagt...

Det var nå et forslag da.... :D

Utover det er jeg helt enig i å gå i lendet. Men en trenger tid. Lang tid....:-)
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Birkebeiner

Legg inn av SilentG2 »

Stein skrev:Har forslag til stunt.
En finner en plass ikke langt fra Lillehammer, 2-3 timer birkebeinergange.
Stedet er en slak nedoverbakke, etter en motbakke en har litt utsikt tilbake, og kan se når folk kommer.
Så sørger rennledelsen for at det står kamera mot denne slake nedoverbakken, slik at de får med seg når leder/ledergruppe kommer over kammen, og renner rolig nedover, eller staker nedover.
På toppen av denne kammen, står birkebeinerne. Klar på ski.
Rennledelsen har da fått laget noen ekstra spor parallelt med løypen.
Når leder/ledergruppe er nærme toppen, starter birkebeinerne med staking nedover, slik at bildet kameraet får, er birkebeinere som går på ski parallelt med utøverne nedover denne bakken.

Deretter går birkebeinerne videre mot Lillehammer, og kan være gode fotomotiv innover, og lager litt liv opp mot deltagerne som passerer.
Og avslutter støntet med liv mot målområdet. Angriper målet for å si det slik.... Skyter blank selvsagt...

Det var nå et forslag da.... :D

Utover det er jeg helt enig i å gå i lendet. Men en trenger tid. Lang tid....:-)

Har sendt en mail til ledelsen nå i dag, før jeg fikk sett dette innlegget, men jeg skal sende dette etter. Det beste punktet for dette er faktisk på sjusjøen og ned til birkebeinerstadion. Det er i utganspunktet lite kameradekning der, men om vi lager til dette skikkelig skal man ikke se bort fra at nrk eller noen andre stiller med scooter og kamera for å følge dette opp.


Som et mulig angrep på mål, er det jo mulig å samles ca 500 m foran målgang og ha et "baglerangrep" som jager to av oss inn i mål, med blanksverdene løftet.

Vi har faktisk ganske god tid på oss, men vi får begynne med å finne tegninger og løsninger på å lage ski. Moen er jo flink med tre, kanskje han har noen forslag?
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Birkebeiner

Legg inn av Truls med bogen »

Tenk at jeg gikk glipp av dette..forumet begynner å Eeeese!!. Vel, buejegeren og pioneren? Tom Alfred Nitteberg fra Ås gikk Birken for fler eår siden i ekte stæsj trebue og treski...alene...ble ganske utsatt av halve birken for norsk humor på sitt beste: "Øhh...Robin Hood"!!!
Ja.....neste Birk!! Hvem tar ansvar for å få til noe i samlet tropp?
Bilde
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Birkebeiner

Legg inn av Stein »

Jeg kunne godt tenke meg å være med på noe slikt, men vet ikke om jeg rekker det.
Mangler ski og alt varmt antrekk som er nødvendig. Men det kan gå.
Selv om jeg er bergenser, kan jeg gå på ski, så det er ikke der problemet ligger.
Men om jeg rekker det, blir jeg med. Hadde vært kjempeartig.
I tillegg bor svigermor hos oss på den tiden, så jeg er på jakt etter aktiviteter....:-)

Mtp ski. Allerede nå bør en egentlig sette igang planleggingen. Vidjer. For en trenger jo noe å feste foten på skien med.

Noen som har litt oversikt, bør sette opp en utstyrsliste over hva en bør ikle seg. Ull må skaffes av den enkelte, og det er jo nå marknadene for salg av slike kommer. Viking- og middelaldermarkeder.
Der får en også skinn til sko. Men reinskinn får en jo i søkk og kav, så det er vel ikke det største problemet dog.

Så kan en diskutere litt mer detaljer, mønstre osv på dette buemakerseminaret i september.
Som jeg håper blir en av de to siste helgene i september, så Kviljo kan være med....

Ski: Kviljo har en video om tilvirking av samiske ski i bjørk. Den er veldig god. Riktignok veldig forseggjorte ski, men dog ski. Kan gjøres enklere.

Dette er helt klart gjennomførbart. Og det største problemet tror jeg er å ha antrekket i orden, så en ikke fryser ihjel. Været kan en jo ikke alltid bestemme. Men en termodress innerst er det jo ikke så mange som ser dog....

Jeg er med inntil det motsatte er bevist.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Birkebeiner

Legg inn av nidrinr »

Etter å ha vært med der nå i vinter sitter jeg med følgende erfaring: Lag gode ski, og ikke minst, ei binding som sitter godt. :)
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Birkebeiner

Legg inn av Truls med bogen »

Kviljo fikk en DVD av meg "Skidor av tre" samisk skiproduksjon av bjørk, håper den kan gi mye glede for mange.
Har nettopp hatt en times telefonprat med en viktig aktør her...Keith Richardson...jeg kaller ham bare Keith Richard for letthets skyld. Han bor på Brøttum, like ved Lillehammer. På neste Birken skal vi/han/NL prøve å få til noe enda mer eventaktig..treski og trebueproduksjon kan jo intensiveres ved Mjøsas bredd...Tangen/Espa....?
En ting jeg ble veldig opptatt av og som snarest må settes i produksjon...drop down blinker a la FITA for skibueskyting...hvem har tegninger/bilder på noe slikt? Kunne brukes på "Running Arrow" sommerstid også...
alublink og bulletspisser...reimer/kogger for trad/hist/bue og piler har noen noen tegninger/bilder av disse?
Slikt må tenkes litt på nå, vinteren er jo ikke langt unna:-)
Bilde
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Birkebeiner

Legg inn av SilentG2 »

Jeg tar ansvar for dette. Er i gang med dialog med ledelsen, samt med skimuseet om ski og bekledning.


Kommer med mere infor til uka
Svar