Norske smidde spisser

salg av bueutstyr.

Moderator: GreenMan

Forumregler
Når utstyr er solgt skal forfatter av innlegget endre tittelen til [solgt]forumtittel. Moderator har rett til å endre status etter en hvis stund. Ikke gjør en salgstråd til diskusjoner. Kun svar på tråden som har med salget å gjøre vil bli godtatt.
Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Norske smidde spisser

Legg inn av Are »

Jeg hadde med noen spisser til Hamar. Noen av dere så dem der. En venn av meg jobber som teknisk koservator på historisk museum i Oslo og jobber deltid som smed. Det han vanligcvis smir er hjelmer, og da gjerne kopier av originaler. Ta en titt på noen av arbeidnee hans her. Etter å ha konservert en del forskjellige spisser har han nå smidd en del til museer og tar nå opp bestillinger.

Bilde

De to øverste er typiske jaktspisser som det er funnet en god del av på breene rundt om i Norge. Disse spissene er svært like originalene både når det gjelder tverrsnitt, overflate, vekt og størrelse. Dette er bare to eksempler på en mengde forskjellige spisser som var i bruk. Legg merke til at disse spissene ikke er slipt noe annet sted enn kun på helt ytterst på tuppen. På samme måte som originalene. Han tar 250,-/spiss for disse.

Den neste er en typisk brynjebryter fra jernalder/tidlig middelalder. Han tar 100,-/spiss for denne typen.

Den nederste er en brynbjebryter funnet i Oslogate. Den er enkel og lite forseggjort som originalen. Han har døpt den Oslobrodden. og tar 50,-/spiss for dem.

Alle spissene er svært nære originalene og egnerseg derfor godt for de som har lyst til å stille i klasse for Historisk Gjenskaping eller bare de som har lyst på noen spisser som de hadde i gmale dager.

Ønsker du å bestille er det bare å svare i denne tråden eller sende meg en PM. Jeg gir ham en samlebestilling etterhvert. Han har litt bestillingstid siden han akkurat har blitt småbarnspappa.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: Norske smidde spisser

Legg inn av Jadda »

Noe nytt om disse spissene?
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Norske smidde spisser

Legg inn av Are »

Han har smidd opp en god del spisser.

Men problemet var at bestillingene lå på det gamle forumet = borte

Kom gjerne med en oppfriskning dere som la inn en bestilling den gang da. Så kanskje vi får en fortgang på dette.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Norske smidde spisser

Legg inn av Lurz »

Min gamle bestilling, om den er borte:
Når jeg uansett ikke kan bruke dem på skive vil jeg heller ha jaktspisser.
Den litt kortere typen, nr2 ovenfra på bildet, 3stk.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: Norske smidde spisser

Legg inn av Jadda »

Tro jeg bestilte opp 4 oslobrodder, men er og interresert i en jaktspiss om det er noen tilgejnngelig.
Svar