Mr Moen`s buer..

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Jeg har "pimpa" askebuen litt i dag. Måtte bare ha på litt "bøffel-hønn i enna på`n" Og nå sitter jeg å skal lage ny streng av FF. Hvor mange tråder bør jeg bruke på buen? Nidrinr målte den til 115# på ett eller annet, tror det var 27", og jeg drar 29-30"
Bilde
Sist redigert av Moen den 15 mai 2010, 11:17, redigert 1 gang totalt.
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av SilentG2 »

nidrinr skrev:Reaksjonene på støttehjul og kikkertsikte vil bli de samma som om du ville gått med svømmevest og sykkelhjelm til butikken hjemmefra.. :lol:
Mener å huske deg i russedress med tiara, baderinger og badeand jeg....

Veldig passende antrekk for å sammenlikne :)
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nilstor »

Tror det er 18 eller 20 jeg bruker på 120-punderen, og det er rikelig, men det er godt å ha litt å holde i, også, det er jo ikke noen eggdeler man lager, heller!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Stein »

En 120-punder kan sikkert med letthet dele et strutse-egg. Med skallet på...

Personlig tror jeg ikke jeg ville klart å strenge en 120-punder engang.

Tror jeg må tenke på å begynne å trene.... :oops:
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nidrinr »

120# tar faktisk ikke en evighet å trene seg til. Bare å skyte jevnlig, og starte på ei dravekt en syns er litt tung. Derfra er det bare å øke litt etter litt.. Er ikke mer enn 3 år sida at jeg måtte ta i for å dra opp en 60#bue. Det er mye tekninkk.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Det er bare å bite tenna sammen, og trene.. :D

Må man også ha løkke i begge ender når en bruker FF? Prøvde meg med tømmerstikk eller hva dere kaller det, men den sklir jo bare opp igjen :evil:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nidrinr »

Når du først har to strengehakk på hver nokk er det like greit å ha to løkker..
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Stein »

Jeg har problemer med tømmerstikk på en 50-punder....
Tør ikke tenke på problemene på en 120.
Ordet "spjong" får vel en ny betydning.
120-pund er vel ganske lik gjerdestaurene rundt min far sin hytte vil jeg tro.....

Ok, det er vel like mye redsel for at stauren skal knuse foran trynet mitt, som det å utfordre kroppen, som gjør at jeg ikke tør å utfordre skjebnen. Når jeg har problemer med å strenge dævelskapen, får jeg tvangstanker når jeg drar i snoren. Går den til h... eller holder den...
Men en venner seg vel til alt.
(svært syltynn unnskyldning, men dog en unnskyldning?)

:lol:
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av arco »

Naaah, ikke noe problem med tømmerstikk eller kyodoknute på så tunge buer. Jeg kjører tømmerstikk på en 120 # engelsk krigsbue. Funker helt fint det. Eneste er at FF-strengen gir seg litt etter en stund og må etterstrammes. Går helt fint det. Eneste dårlige erfaring jeg har med tømmerstikket er at jeg hadde det på en stringer... Litt for få surringer på knuten. Når man står tvikroket og prøver å strenge 120 # krigsbue og knuten på stringeren "retter seg ut"... Vel, da kjenner man at man lever : :mrgreen: ...Spjooooing!!
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Ått skogen med hele tømmergreia. Jeg lager en ny, med to løkker. Jeg får den bare ikke til å sitte... Og bare for å være sikker... Den skal være slik!?
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Det er tømmerstikket sitt ja :)

Har ikke noen illustrasjon, men om man surrer tauet rundt to ganger før man tvinner det sammen med resten, så holder det bedre. En Kyodo-knute, visstnok.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Christian »

også kan du slenge på en liten knute på tampen som stikker ut. DA burde det holde synes nå jeg... :P
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Oddbjørn »

Har aldri likt tømmerstikket, bare plunder, synes jag.
Lager nederst nock slik at man kan bruke halvstikk, fire enkle som settes hver sin vei.
Holder fint og er lett å justere. Oddbjørn.
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av arco »

Jeg binder båten min med halvstikk, men å binde 120 # bue med halvstikk høres ikke helselig ut...???!! :shock: Ikke med FF-streng i alle fall...

Når det gjelder seriøst tunge buer er det mye trening og teknikk, men man må ha litt styrke i kroppen og fingrene. Jeg drar 122 punderen til fingrene svikter og pilene kommer av seg selv. Merker at fingrene blir sterkere og teknikken begynner å komme seg. Har ikke fått trent så mye ute med den. Å skyte inne på 18 meter er alt annet en morsomt med slike buer. Bedre ute på langt hold når man slipper å konsentrere seg manisk om å treffe blinken. Ikke minst er det særlig gunstig for presisjonsskyting buevekter på 80-90 #.

Pilene jeg bruker er 1/2" askepiler på ca 80 gram. De går ikke så fort, men de har en enorm slagkraft. Dessuten behagelige å skyte med siden de absorberer en del kraft fra buen. Alternativt bruker jeg 3/8" askepiler. (de kunne gjerne vært litt tyngre)
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Grauten »

Jeg kan ikke få presisert dette sterkt nok: Når det gjelder tunge buer, så skyndt dere langsomt! Det er ikke bare muskulaturen som skal være med, men også muskelfester og senefester. Dersom man ikke har løftet tungt før, eller drevet med tung fysisk aktivitet, så vil muskulaturen styrkes mye kjappere enn sener/fester. Resultatet vil bli betennelser overanstrengelser avrivninger og arrvev. Over tid, så vil det komme plager ut av sånt. :(
I tillegg er det masse støttemuskulatur rundt skulderleddene som trenger styrking, er disse for svake, kan du fort ende opp med skader i/rundt skulderleddene. Analyser av skjeletter fra middelalder bueskyttere, som jo skjøt buer på over 100 pund, viser deformiteter i skjelettstrukturen i overkropp og fingre. :shock: Jeg har sett alt for mange mennesker opp gjennom årene, som har trent seg til "invalide" på tunge vekter og feil teknikk, så bruk hodet og bruk litt lenger tid til målet!
(Søren, der avslørte jeg meg som en pedantisk liten skit :mrgreen: )
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Svar