Mjød

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Mjød

Legg inn av Stein »

SilentG2, har du en oppskrift du kan frigjøre for offentligheten...... :)
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mjød

Legg inn av SilentG2 »

Stein skrev:SilentG2, har du en oppskrift du kan frigjøre for offentligheten...... :)

Vel.. noe er jo lit yrkeshemlighet, men jeg kan jo frigjøre litt.

3 kg honninng
2 kg sukker
1l lønnesirup
peppermyntete
mynte
gulrot
hetvinsgjær
gjærstopp



Du tar honningen og varmer denne slik at den blir skikkelig flytende, gjerne sammen med 2 liter vann
Dette tar du å heller i en GLASS vinballong. (har du ikke kan du bruke plastikk av den typen du finner på europris)(siste brygget er på plast for glass var opptatt med vin)
deretter tar du 4 liter vann og sukkeret og sørger for at ALT sukkeret er løst opp.
Mens sukkerlaken avkjøler seg heller du på lønnesirupen
Du tar 5-8 poser peppermyntete (litt etter hvor syrlig ettersmak du vil ha) og lar denne trekke seg skikkelig sterk.
Mynte, et par næver, taes fra frisk plante, rives i biter og tilsettes.
Deretter fyller du opp med lunkent vann (viktig(jeg bruker rett fra springen, men har brønnvann. Ellers burde du koke halvparten om du bor i tettbebygd strøk med mange husstander og et vannverk som liker bruken av klor og andre ulumskheter)) til 25-26 liter
Da burde satsen ha ca 26-30 grader, og du tar da et lite glass, lunkent vann og løser opp hetvinsgjæren og tilsetter dette.
Etter 1-2 dager burde det begynne å ploppe.

5 dager etter at ploppinga har starta tilsetter jeg gulroten i "salat" strimmler. Råkostjern er bra. jeg skreller gulroten, men det er sikkert ikke nødvendig.

HUSK Å RISTE BEHOLDEREN HVER DAG, gjerne morgen og kveld

etter 14 dager er det på tide å sjekke med et alkometer hvor sterk brygget er blitt. Jeg stopper min med gjerstopp når den viser 12-13 %.

Ristes til den ikke gjærer lenger. På tide å bytte beholder og tappe om. Her bruker jeg alltid å tappe over på glassballong.

NB når det er gått noen dager på ny ballong vil det danne seg bunnfall. Dette er ikke alltid nødvendig å få bort, da noe er honningen som utfeller seg grunnet alkoholen, men det er også noe av det som burde vært tatt ut. Erfaring er fint her. Det går bedre for hver sats.



Når det gjelder sted å ha denne, så står min på kjøkkengulvet. Jeg dekker den ikke til eller noe, for unga synes den er spennende å se på.



Jeg ønsker alle ivrige lykke til.


PS: har en annen variant også, som blir usedvanlig god, men den skal jeg perfeksjonere litt før jeg legger ut.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjød

Legg inn av nidrinr »

Denna ble bra Egil!
:) :D :mrgreen:
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mjød

Legg inn av SilentG2 »

Det fine med denne er at nå har jeg satt 3 brygg etter hverandre som smaker likt :)

Det kalles presisjon.

På tide å ekspirimentere litt da, med andre råvarer og slikt
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Mjød

Legg inn av Stein »

Det er noen her i Bergen som har satt mjød nylig.
Jeg var dessverre ikke med, og har ikke detaljer.
Men vet at det var snakk om brake-loge eller hva det nå kalles, altså brake/eine som kokes med i vannet. Setter en smak på vannet, uten at jeg eksakt på hvilken måte.
I tillegg ble det brukt ulike krydder, som kanel. Men da er man jo litt på vei ut i det eksotiske.

Forhåpentligvis får jeg tak i detaljene, og da skal jeg viderebringe dem her.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mjød

Legg inn av SilentG2 »

Skjønner poenget med å koke eiener med i vannet man skal brygge mjød i, men siden jeg bor oppå brønnen ser jeg ikke vitsen med å koke vannet. Er det noe mineraler og slike ting i vannet vil jeg ha dem med, og jeg sender inn prøve på vannet 2 ganger i året, så det er ikke noe ulumskheter i det heller.


Krydder veit jeg ikke helt om utbredelsen av her på innlandet i vikingtiden, men jeg skulle tro at slike eksotiske greier som kanel var nok i sjeldneste laget. Skulle tro at kongsgras (norsk oregano) kanskje kunne være noen av de urtene som blei brukt.

Kviljo: Veit du noe om boanisk historie fra innlandet? Slik som urter, trær osv?
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Mjød

Legg inn av Stein »

Enig det med krydder som kanel og slikt. Men så er det dette med moderne ganer. Vi er bortskjemt, og da blir det enkle litt for enkelt av og til... :)

Det var vel ikke så lett å få tak i sukker i ren form, så orginal-oppskriften må ha vært mye honning. Jeg har ikke prøvd med mye honning. Bare med nok honning, og sukker.
De har helt sikkert krydret med noe, og spørsmålet er da med hva. Hva fantes på den tiden.
Håper Kviljo vet noe der ja.
Om epler har eksistert i form av vill-epler vet jeg ikke. Nyper? Krekling? Rypebær? Blåbær, bjørnebær osv?
Så har en planten mjødurt.
På nytt et klipp fra Wikipedia:
"I Folk og flora skriver V. J. Brøndegaard i 1979 om mjødurt: «...unge blade og blomster giver en behagelig vinsmag til øl eller mjød».

Ellers litt her: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/filip/filiulm.html

Så den kan kanskje inngå. Vet dog ikke om den kom før eller etter munkene.
Men mener å huske at den kan være giftig også. Vel vel.
Som en digresjon, har lært at mjødurt blant annet vokser på samme steder som ramsløk. Når den visner, dukker mjødurten opp. Stemmer på Hordamuseet faktisk.
(Gleder meg til ramsløken kommer forøvrig. Salt og pepper på fersk laks på folie, dekk fullstendig med hele ramsløkblader. Hell på olje, og pakk inn før den plasseres på grillen. Nam! Men det var en avsporing...)

Det med einer i vannet, gjorde de for å sette en smak på vannet. Nå skal jeg ikke si at vannet i Bergen er rent nok fra før, siden det går noen Giardia-ofre rundtom her, men det er ikke for å rense vannet de brukte einer. De har gjort det før, og det setter visstnok en interessant smak på mjøden.

Du er heldig som har godt brønnvann! :)
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mjød

Legg inn av SilentG2 »

Jepp. Etter det jeg husker om einer, så skal det også tradisjonelt ha en bakteriedrepende effekt også ved for høy konsentrasjon. Einerte kan jo bl.a brukes ved forstoppelse?!

så bruken av einer kan jo kanskje bli bortkasta om det blir for sterk konsentrasjon, kanskje det dreper gjæren..

Dette vites ikke, og er rein spekulasjon.

Tradisjonelt på kystnorge, så fantes det jo faktisk tønner av einer, dog ikke så store, men de ble brukt til å lagre brygg som ble drukket rundt juletider. Kanskje det er her eineren kommer in nsom medkok?

HMMM..

Dette må undersøkes nærmere :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjød

Legg inn av nidrinr »

Honning, lønnesirup, epler og diverse krydder + urter. Det som fantes ble det nok eksperimentert litt med da også, og lokale spesialiteter (hemmeligheter..?) tipper jeg det fantes da som nå.
Brøttumsbrygget du satt nå sist var forresten fantastisk!
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mjød

Legg inn av SilentG2 »

Da er det på tide å samle noen ekte brøttumsråvarer ute i skauen her, og jeg er snart klar for å sette et nytt brygg..

Det er jo litt kult at man starter å få faste kunder til brygget også da :)
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Mjød

Legg inn av Truls med bogen »

Jeg har prøvesmakt forskjellige typer mjød, rundt om..noe ganske god og noe...mesteparten...veldig veldig søtt..
for 1000 år siden var nok sukker og søtt veldig vanskelig å få tak på. Derfor all hyllesten...å drikke seg full på en damedrikk"likør"???...ja ja..nei nippe litt som en dessert...SUKKER er jo billig nåtidags..
Mjødurt har jeg brukt i flere typer drikk, både med og uten alkohol..fin egen smak..men særegen..Mjødurt finnes over alt, lett å finne ut på midsommer-høst. Den polske "Zlota Pazieka" mjøden baserer seg på en 400 års oppskrift, statskontrollert med eget mummer på hver flaske og greier. Men akk, så søt...egner seg best i teen en kald vinterdag.
Og MJØD kommer av det latinske MIEL=Honning
Bilde
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: Mjød

Legg inn av Jadda »

Jeg har laget mjød kun med honning og epler som krydder. Den er noe ram på smak men ikke rævgæli.
Hvorvidt mjødurt ble benyttet er en sak det krangles om, jeg har hørt om Guddemjød (Guddmund Saksvik) som lagde mejød med mjødurt og det gav en sabla dagen derpå i følge sikkre kilder.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Mjød

Legg inn av Stein »

Nå har jeg alle ingrediensene i hus. Pluss litt til. Skal eksperimentere med litt krydder.
Har laget et brygg i fjor, bare med honning, sukker og epler. Helt greitt, men pregløst.
Nå tenkte å lage en avart av SilentG2 sin versjon, med litt lett middelalder-preg...
Starter i påsken, må bare finne en aktivitet for resten av familien som tar noen timer...:-)
Skal prøve å dokumentere litt underveis.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mjød

Legg inn av SilentG2 »

Hurra for påskeaktivitet..

Nå begynner så smått sevja å stige her på innlandet og det gjør at det åpner seg mange muligheter i skauen her.

Skal også dokumentere litt med bryggerinæringa, men må innrømme at honningen gidder jeg ikke høste sjæl.
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Mjød

Legg inn av Stein »

Det ble ingen mjødsetting i påsken av ulike årsaker.
Først nå fikk jeg ånden over meg.
Det var hurtigmetoden, og bare en dunk jeg setter for å være i gang. Skal sette en til om to uker. Da blir det bilder.

Ingredienser:
4 kg honning
1 kg hvitt sukker
1/5 kg brunt sukker.
250 ml lønnesirup (duverden så dyre greier!)

Honning og sukker kokt opp til smeltet, og deretter skummet av.

Kokte så en sidepanne med litt vann, hvor jeg puttet oppi en god dose mynte og endel peppermynteblader, naturell.
En stilk kanel, og en del spiker nellik gikk også nedi.
Halv sitron skvist nedi.
Raspet en 4-5 cm ingefær-rot.
Kokte 10 minutt, og sto så å trakk til jeg var ferdig med resten. Luktet veldig godt.

Først begynte jeg med å koke vann. Masse vann. Nedi dunk. Kjølne.

Deretter honning og sukkerlaken.
Til slutt, silte jeg krydderblandingen.
Helte nedi 2 liter presset eplejuice for å få litt av den smaken.

Litt kaldt kokt vann til slutt for å få temperaturen passelig, og da var det 26 liter gitt.

Rørte hetvinsgjæren ut i litt av blandingen. Lot den stå 10 minutter, og deretter nedi.

Ristet godt. Til slutt på med gjærlås.

Fikk ikke lov av min kone til å brøle nedi, hun mente ungene ville våkne....:-(
Men hvis ingenting har skjedd til i morgen tidlig, får ungene være med da. Det skulle vel være godt nok vel?
:-)

Dette ble altså en kombinasjon av SilentG2 og en middelalderoppskrift + litt fantasi.
Gir blaffen i at det ikke er heeeeelt tidsriktig, bare det smaker godt, og inneholder litt futt.
Nå krysser jeg alt av fingre noen dager...

Disse gulerøttene SilentG2, var det fleip, eller gir det smaken en annen dimensjon?
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Svar