matkniv

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

matkniv

Legg inn av Jadda »

Bilde

Dette bildet er fra manuskriptet Tje life og edwars the confessor fra ca 1240
Har noen nerder der ute noe info om den ?
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: matkniv

Legg inn av nidrinr »

Ikke peiling, men vill gjetning: Kan den ha noe med egg å gjøre, i og med at det er endel egg i nærheten? Den ser også ut til å kunne passe rundt et egg i form..

:|
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: matkniv

Legg inn av nilstor »

Dette blir litt som et skudd i blinde, da jeg ikke er helt oppdatert på middelaldersk bordskikk, men det foresvever meg at jeg har lest et sted at anbefalt måte å spise kjøtt på, var å ta kjøttstykket i munnen og skjære av en passelig bit med kniven (husk vi er i pre-gaffeltiden!). En vanlig tollekniv er grei nok til slikt bruk, men hvis man brukte en sigdformet kniv, hadde man større garanti for at ikke nesetippen ble en del av måltidet ....

(Vi får vel erklære oss enige med trønderen som åt med kniv og gaffel for første gang: "Vårherre pass´på øyan, næsen e´
itj å tænk´ på!")
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Re: matkniv

Legg inn av haro »

Jeg svarer som jeg har vett, men det ser ut til at denne kniven er laget for å kunne hakke maten med, som en liten øks(knokler/ledd/sener) og at man skal kunne skjære maten enklere. En flategget kniv vil kunne få kjøttet til å "skli unna" mens med en sigdeformet egg fil kunne gripe/fange stykket og lettere lage et kutt.

Jeg vet som sagt ikke, men det er slik jeg ser det for meg.
Stilig kniv forresten :)
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: matkniv

Legg inn av Skogheim »

Ligner jo veldig på en sigd som ble brukt i jorbruket før i tiden da. Med tanke på størrelsen på kniven i forhold til handen på bildet ser det jo ikke ut til at var noe særlig praktisk å spise med den, heller bedre å kappe eller skrape av ting som ble servert. Kanskje skrape kjøtt av store bein av helstekte griser eller no. med andre ord, har ikke peiling :?:
If it isn't broken, don't fix it!!
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: matkniv

Legg inn av woodstick »

Jeg tror rett og slett det er en suppe-snabel og ikke en kniv. Man suger i den rette bakenden og legger den krumme delen i skåla ...den er litt flat på ende slik at du får opp all suppa. Suge røret er krumt for om man blir litt børst og ikke sitter rett kan du legg haka på bordet og fortsatt få inn suppa :idea:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: matkniv

Legg inn av Christian »

jaaaa..... mhm...hm.... :roll: :lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: matkniv

Legg inn av Truls med bogen »

Den ligner på en kniv som folk på landet brukte å "laue" med, helt opp til vår tid...laue var å attåtsmat til dyra, småkvist og løv/blader...hva en slik kniv har på matbordet å gjøre? Hmmmm? morsomt med slike gåtefulle greier...
Bilde
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: matkniv

Legg inn av woodstick »

Jeg vil tro at den knoppen ytters på bladet er til å legge kroppsvekten på, altså en tohånds kniv til å knekke over bein eller kanskje kappe over sener. Man ser at ryggen ser kraftig ut, det ser ut som bladet er felt inn i ryggen.
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: matkniv

Legg inn av Stein »

Da er det to tolkningsforslag.

En hvor eggen er konkav, og en hvor den er konveks.

Da må en først finne ut hvilken side eggen er på. Bildet er ikke helt entydig.

Jeg går for at kniven har sigdform, med egg slik en sigd har. Da kan tuppene kanskje også være skarpe? Og kanskje eggen går helt inn til skaftet?
Kan da brukes til kutting av ting i innerste eggs bredde, brukes til å skrape kjøtt av bein mtp sigd-delen, og tuppen er for å fiske opp det en skal bruke kniven på, fra gryten? Spiss tupp til å plukke harde objekter som grønnsaker ol.

Ren fantasi, men mitt foreløpige forslag :D
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: matkniv

Legg inn av Truls med bogen »

bein og sener hogger man vel av med den berømte "Skramasax" (vikingenes kombi/kjøkkenkniv) eller digre samekniv..som gjør samme nytte..sax beytyr "egg" men det vet dere sikkert..
Bilde
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: matkniv

Legg inn av Griffin »

Ser ut som en hel fisk där. Gosigt.
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: matkniv

Legg inn av Stein »

Der har du det ja. Redskap til rensing av fisk.:-)
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: matkniv

Legg inn av Truls med bogen »

Rensing av fisk?? Aldri i verden! Fisken er vel renset før den havner på matbordet, en fiskefilet, rensekniv er tynnbladet lang rett..hva sitter disse menneskene å spiser utenom kjøtt? Er det rosinboller i det fatet? Griffin du er jo i bransjen:-) du må jo ha noe vettuge forslag? Det ligger mye arbeid i å lage en slik kniv, så den må jo ha en ytterst god funksjon..er det sikkert at det er en kniv forresten?
Bilde
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: matkniv

Legg inn av Griffin »

Jag tror inte heller att den är till för att rensa fisk.
Jag bara tycker att det ser ut som en fisk som ligger där.

Om det är en fisk så är den antagligen inte rå, men det är ganska vanligt att servera hel tillagad fisk. Både kokt och stekt och ungsbakad.

Fileknivar till fisk är inte rätta i alla länder. Till exempel i england är dom faktiskt böjda, vilket underlättar en hel del.

Jag är också nyfiken på vad det kan vara som ligger där, tecknaren verkar ha lagt stor fokus vid den, den är väldigt stor och tydlig och med mycket detaljer, så den borde vara viktig i sammanhanget.

Ser ut som en skära som man skär vete och korn med ja.
Svar