Moderne streng

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Moderne streng

Legg inn av Truls med bogen »

Jeg hører flere si: "Moderne streng er hardt for historiske buer" Hva menes egentlig med det? Graver de istykker nocken...løser man dette med horn eller annet hardt stoff?
siste nytt innen streng er noe som ligner på "fire-line"?.... jeg spørger kun...hei, ken og takk for gild sist i moss..du er en som kan svare på slikt :D
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Moderne streng

Legg inn av Kviljo »

Dacron B50 er veldig snill med buen. Den er mer elastisk enn lin. Fastflight er omtrent like statisk som lin. TS-1 litt mindre statisk, og D75 hakket mer statisk igjen.

Tykkelsen på strengen avgjør også hvor vondt det er for buen. En tykk streng er mer statisk enn en tynn, men en tynn streng fordeler kreftene over en mindre overflate på nokkene.

Man ser enkelt om strengen trykker for mye på nokkene. Overlegg av noe hardt er aldri dumt. Med en veldig statisk streng blir det mye vibrasjoner i lemmene, men hvordan det påvirker dem over langt tid er vanskelig å si. Det samme gjelder jo tunge og lette piler. Skyter man tunge piler, er det mer behagelig for buen enn lette, men hvordan det påvirker treet over tid er det vel ingen som har funnet ut av.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Moderne streng

Legg inn av Truls med bogen »

Flott og takk..så kan man lage tykkere løkker, kun? Elling snakker om siste type moderne buestreng som recurveskyttere kjøper, det er ikke dacron og ikke fastflight, men ...er det TS1...etc? Hva er merkenavnet?..de har forskjellige farger/tvinnet og kan kjøpes med forskjellig strekk..fra pianotrådstrekk til mer lintrådstrekk...så du tror ikke en historisk bue brekker lettere med "pianotråd" dersom løkkene er sørget for? elling sier at pilene hans detter 1 meter på femti meter bare ved slike forskjeller i strengen.
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Moderne streng

Legg inn av Kviljo »

Hmm, tror det er Brownell som er merket for ts-1, men det er mye rart på markedet. Jeg bruker D75 på lengdebuene, med veldig smale tupper og veldig tynne strenger. Nokkene må forsterkes med horn, men jeg har ikke lagt merke til noen umiddelbare problemer ellers.

Så skal det vel sies at den vanlige oppfatninga er at man skal være forsiktig med for brutale strenger. Har man derimot mulighet til å fikse eventuelle ødelagte nokker selv, er det jo bare å prøve.

Skal det være hensiktsmessig å bytte fra dacron til fastflight, bør man bruke færre tråder for å få ned vekta på strengen og begrense luftmotstanden. Ellers har det ikke noen stor hensikt, om man ikke har problemer med at dacronstrengen strekker seg og gjør det vanskelig å strenge buen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Moderne streng

Legg inn av Truls med bogen »

vi med 30 pundere/skive kan jo hente litt på dette..vi snakket jo også litt i Moss om messingnockene på strengen, at de kunne stjele et pund eller to...beste måten å finne ut av det på er en hastighetsmåler...skal finne ut av strengemerket elling bruker..han lager jo strengene til Trond Kvitnes..får jeg bare slik streng så skal jeg slå han i x-sand :mrgreen:
Bilde
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Moderne streng

Legg inn av Grauten »

Har en kompis som har utført grundige undersøkelser ang "fastflightstrenger" kontra vanlige Dacronstrenger. Han kom frem til følgende kort fortalt: Liten eller ingen forskjell på hastighet på pila ved "normale" pilvekter. Ved lavere pilvekter (carbon sugerør), klarte han og oppnå en forskjell på maks 4 fps. Det er som Kviljo påpeker, at dersom du går ned på antall tråder, så vil du oppnå en større gevinst. I vårt tilfelle, så vil jeg holde en knapp på slanking av buetupper og ytterdeler, her vil det som regel være mye mere å hente. :wink:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Moderne streng

Legg inn av Oddbjørn »

http://tradgang.com/noncgi/ultimatebb.p ... 1;t=067218

Ser ut til at vi skyter med strenger sterke nok til taue en bil..Oddbjørn.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Moderne streng

Legg inn av Moen »

JEG er en av de som kan taue biler med strengene mine. Hvor mange tråder B-50/500 trenger man egentlig på f.eks en 50 punder?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Moderne streng

Legg inn av Kviljo »

Interessant diskusjon der!

Jeg bruker vanligvis 12 eller 15 på 50#. Man kan sikkert klare seg med 9 også, men dacron er ikke så sterkt som de det snakkes om på Tradgang.

Hvor får man kjøpt denne D97?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Moderne streng

Legg inn av Moen »

Ser at noen av dere deler i tre "bunter". Har aldri prøvd mere enn to.. Tvinnes de på samme måte, bare at du legger f.eks rød den ene veien og to hvite den andre?
Kjære vene...ikke alltid det er like lett å forklare.. Hehe...
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Moderne streng

Legg inn av Kviljo »

Du har lest Are sin strengemaker-manual?

Treslått funker på samme måte som to. De tre buntene tvinnes samme vei, for så og legges sammen i én og tvinnes motsatt vei. Fordelen med treslåtte strenger er at man ikke trenger å tvinne så mye for å få et noenlunde rundt tverrsnitt på strengen. Jo mindre man tvinner, jo mindre stresser man trådene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Moderne streng

Legg inn av Moen »

Ja, den har jeg lest. Og nå skal jeg være dønn ærlig, og si at dette fikk jeg ikke til!!! :? Å tvinne tre tråder/bunter sammen er ikke noe stort problem, men å få til løkkene da...
Slike altså..
Bilde

En annen fordel er vel også at strengen blir rundere? Bruker du tømmerstikk i begge ender?? Det her skulle vel kanskje vært i en annen tråd, men skitt au...
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Moderne streng

Legg inn av Kviljo »

Prøv igjen. Det krever litt tankevirksomhet og små fingre, og det kan være temmelig frustrerende, men det går med noen forsøk. Mye voks gjør det enklere.

Jepp, med tre kordeller blir den mye rundere enn med to. Ser penere ut, og funker bedre. Jeg lager mest av de flamske strengene, med løkke i en ende og tømmerstikk i den andre. Tømmerstikk i begge går jo, men det er veldig kjekt med ei spleisa løkke i den ene enden.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Moderne streng

Legg inn av Moen »

Med en haug voks gikk det relativt lett, gitt... Lært noe nytt i dag òg :D
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Moderne streng

Legg inn av Griffin »

Jag testade i olas kronograf att skjuta en båge med 2st strängar.

Samma material, samma antal trådar, samma längd.

Men ena hade strängdämpare och andra inte.

Resultatet: Ingen skillnad.

:o
Svar