Mr Moen`s buer..

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

"Hiawatha" 62" n/n #50@29" De siste 2/3 bøyer mest, ja. Den er enda litt for stiv i tuppene, men jeg gidder ikke å gjøre mere med den nå. Skal bruke den på nm`n så du ser begge da hvis du skal dit. Min neste skal få lengre og tykkere "Powerlam" som de kaller det i junaiten.
Rytterbuen har jeg ikke fått målt, men den er noe tung å dra.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Temmelig stilig! Blir moro å se live :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Oddbjørn »

Flotte buer, håper du husket å slå av gassen før du tok bildet. ROTFLMAO.
Hvordan festet du ørene til lemmene? Oddbjørn.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

De er festet med glassfiber. Ikke vevd, men enkeltråder og uhu Endfest epoxy. Utrolig lite som skal til for å få det til å holde..

Jeg har slengt en bue til i pressa nå. Samme malen, men litt mere moderat styrke. Håper å treffe rundt 50-60 pund. På denne har jeg brukt Bambus kjernelaminat og en syltynn valnøtt i buken. Lønn grep og ører med bambusforsterkning. Kanskje får jeg den ferdig til lørdag...kanskje ikke.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Truls med bogen »

Buestativ til undertegnede og buefruen: KJØPT! Takk takk..bedre enn originalen ja....og bestilling på trapp i barlind kommer senere...sjåast i Moss
Bilde
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Oddbjørn »

Hei igjen. Bruker du denne epoxyen til å laminere buer med glassfiber?
Fant et teknisk datablad på denne epoxyen.
http://www.supermagnete.de/docs/uhu_plu ... 00_eng.pdf
Hvor kan man få kjøpt den? Oddbjørn.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Ja, stemmer dèt. Jeg kjøpte limet av Ola K. Men tror ikke han har det lengre. Men de har limet hos den der Tyske bue-butikken som jeg aldri husker navnet på... Drøy tusenlapp for 2 kg..
Nå har ikke jeg prøvd så mange typene, men jeg er godt fornøyd med Endfest`n. Tenkte jeg skulle prøve West System. Noen som har erfaring med dèt og glassfiber?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

og bestilling på trapp i barlind kommer senere
Godt å vite at du har tatt kål på sparegrisen din...hvor stor er egentlig den grisen? :D Eller kanskje du vil ha ett prisoverslag på den barlindtrappen FØR du bestiller den? Hehe... Blodpris :wink:
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Truls med bogen »

hmmm..blodpris på barlindtrapp?...så får jeg vurdere ask eller almetrapp...takk for i går forresten..når vi treffes 40 spennende buefolk så skulle man ha avsatt en dag til hver:-) slike treff går forykende fort...mht tysk buebutikk så heter de Bearpaw...de har det meste av hva vi tradfolk ønsker oss, av tokomponent-lim finner jeg bare UHU i deres katalog som er veldig bra, men kan selvsagt ikke si om det er bedre en epoxy eller aralditt. Er ikke West-system bra nok for dere storforbrukere?
Bilde
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Takk for i går, ja.
Asketrinn med valnøtt forkantlist.. Runde spiler/balustere i ask, med Ipe 4-footing.. Hehe.. Dèt hadde vært tøft!
Ja, det blir altfor mye skyting, og alt for lite skravling :wink: Kombinere begge deler? Tema-aften og konkurranse lørdag/søndag??? Ja takk.
West System skal jeg få prøvd nå snart. Men vet lite om det funker i varmeboks.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Grauten »

West system skal visstnok funke i varmeboks, fikk jeg til svar en gang. Men de var ikke helt sikre, da de mente det kunne
være en mulighet for koking. Men jeg opererte den gangen med rundt 80gr. da jeg spurte, for jeg hadde jo ikke fått med meg at
opplysningene jeg innhentet var i Farenheit. :oops: Men har ikke Ola tatt inn noen "ekte" bueprodukter her da? Mente jeg leste på
sidene hans at han hadde tatt inn en del kjemikalier. :P
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Ja, han har Smooth-On, blant annet.
PÅ West System sine sider står det egentlig bara at du får limet til å herde fortere med varme. Men ikke noe om HVOR varmt.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Truls med bogen »

He he...trappen må ha "footing" ja... West System skal være alle proffe båtbyggeres lim, jeg har snakket med riktig flinke fagfolk (snekkermester) som sier dette...ut over det vet jeg intet... det har et flott doseringssystem og er sikkert billigere en epoxy på tuber...fler forhandlere i Norge, jeg kjøper mitt på "Soon Snekkerverksted" mht giftighet er det velikk verre enn de andre tokomponentlimene? Tlf West system AS, Oslo 22 23 35 00
Bilde
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Her er noen bilder av den nye rytterbuen. Ikke helt ferdig, men.. 4,5-3,5 mm bambus kjerne, syltynn valnøtt i buken, sirlig kledd med gjennomsiktig horn fra Vinstra. Grep og ører av lønn, festet med ekte glass-sener..de også fra Vinstra. Ørene er forsterket med en Wenge-flis inni, og bambus utvendig. Buen havnet på ca 30#/27" Akkurat passe til Jr...som ble strålende blid...igjen.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Mangler litt surring her og der + litt lakk/olje, og ta ned grepet litt. Det er litt i overkant til Jr. .
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Griffin »

Väldigt bra :D
Wenge-flisen var otroligt fint.
Jag blir ofta imponerad över såna detaljer du lagar.
Stiligt.
Svar