Mr Moen`s buer..

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nidrinr »

Ask + eik blir alltid bra.
Jeg har lenge tenkt på å spikke meg treski jeg også. Har hørt at det skal være bra med ask og alm. Blir bare å finne et snorande rett bueemne jeg føler for å ofre til ski... :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Helved bjørk er også fint.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Truls med bogen »

Du fikk jo DVDen "Skidor av tre" laget av Svensk/Norske samer..vet ikke om du fikk noe ut av den?
Frode: Minn meg på det ved neste korsvei så skal du få den av meg du også...
Det var jo noe snakk om litt historisk fremvisning på et SkikytterEM (VM?) Lillehammer på senvinteren? (Per Onsrud)...hadde vært morsomt..treski..trebue..stæsj..."slektninger" av Bjørndalen:-)
Bilde
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Sturlabuer »

I følge gammel tradisjon blir det advart mot å bruke alm i ski, det var for glatt og sidestilt med selvmord om man omkom med almeski på. :wink:
Jeg lurer litt på hva de hadde sagt om dagens Vinstra-ku ski?

Jeg har funnet fram et par gamle treski som jeg har prøvd ut i vinter, gode muligheter nå som det ligger en meter snø her.
De har vært en stor suksess, spesielt her hvor det ikke kjøres opp smale løyper, men noen må gå først i løsnøen og tråkke.
De gamle skiene har mye større bæreevne enn de moderne plastflisene og er lettere å svinge med.
Uansett, jeg kunne ikke la være, så jeg måtte ta med buen på en skitur også, så jeg fikk prøvd litt bueskyting på ski. Kjempegøy :D
Ja, det er forholdsvis grisgrendt her :lol:
Slakke bakker med blinkskyting er absolutt å anbefale!
Nå må jeg bare få spikka en skistavbue alà den til Kviljo, vanlig skitav i tillegg til bue ble en ting for mye.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Er det ask du har i armbrøstbuen din, Kviljo?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Stemmer, Truls! Fin den ski-videoen. Planen er å lage et par, så fort jeg kommer over et bjørkeemne jeg føler jeg kan ofre til ski :)

Det er barlindbue på låsbuen, men helved ask vil også fungere greit. Bare gjør den breiere og tynnere.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nidrinr »

Ny idè til neste vinter: skiskyting med bue der kravene er at både ski og bueutstyr skal være i tre. Helst sjølvspikka, men ittno absolutt krav. (Ingen kjip jury som nekter noen å delta) Mye nedoverbakke i løypa. :P


Er det noe interesse kan jeg godt prøve å arrangere noe, et uformelt treff/konkurranse med innlagt emnehenting på slede. Eller no så der.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Den er jeg med på. Og hvis noen er bedre enn oss til å skyte(noe som ikke er utenkelig :? ) må de gå strafferunder.. Hehe..
Og alle løp SKAL gå i nedoverbakke! Og jeg tar det for gitt at noen kjører meg opp igjen :D

3-D løype med tidtagning? Running arrow MED ski, Truls..? Dèt hadde vært show.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Truls med bogen »

Ja, jeg har også hørt at det fører ulykke med seg å lage ski av ask (ikke alm dog) og tollepinner av rogn..tipper at det kan ha noe med at ask og rogn råtner fort...tollepinner kommer av Tall=furu (f.eks svensk) norrønt/engelsk Tall=Høy ...furu er liten furu og tall er høyvokst furu og furu råtner ikke så fort...håper ikke jeg tar for mye feil i disse tingene...
nok om det...vi har hatt endel slike skiskyter treff på Skuterud, Nesodden..in spe...man kan stå ned en ørliten bakke mens man skyter ...ved bom må man opp igjen..strafferunde..godt pilfangernett..pilene forsbinner fort i snøen..og sikkerhet..må også være høyt prioritert..med mye folk og iver..kan en pil fort komme på avveie..huff huff..
Eller...vanlig 3D runde...med ekstrapoeng for tid...eller at man må gjennom løypa innen en time f.eks..
Tror Skuterud, Nesodden, kunne være et slikt åsted for at det skulle komme mange nok..10-12 stk??
Men ja, her er mye glemt tradisjon den norrøne ULLR..bue og skiguden som bodde i barlindskogen...alle ULLstedene i norge..idrettsarenaene Ullevåll og Ullevi for å nevne noe..se kommunevåpnet til Ullensaker..logoen til skiforeningen osv
Vet at nestoren Lajos Kassai skyter bue med skøyter...når det er frost i Ungarn og han ikke vil ta ut hestene sine..
ski og skøyter er dessuten rimeligere enn hest...
"Carpe Arcum" (sic.)
Torgisl Reidarson
Kaptein
som har treski med sukkerbit...og ja, jeg fikk tilbake mye skiglede når jeg kjøpte meg moderne brede ski med stålkant..det er sidesporene som beriker våre liv...
Bilde
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av woodstick »

Skyting i fart er nok historisk riktig :lol: Som tidliger svartkrutt skytter har jeg fått med meg at Elverumske skiløber compagni i forkant av svenskekrigen trente skiskyting. Det er en stund siden jeg har lest historien, men slik jeg husker det var det at de kjørte ned en bakke mens de skøyt. Det må en vel sikkert anta at har vært tradisjon og et kar-stykke i tidliger tider med pil og bue også. Det var heller ikke uvanlig at man jaktet elg i dypsnø med langspyd og ski. (Lest i historiebok fra Trysil) de tok tillfart og rente spydet i elgen. Har dere tid så kan dere lese på hjemmesiden til reenactment gruppa til Elverumske http://www.elverumske.no/
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nilstor »

Sturlabuer skrev:I følge gammel tradisjon blir det advart mot å bruke alm i ski, det var for glatt og sidestilt med selvmord om man omkom med almeski på.
Bare et bittelite tillegg:
Almeskiene var så glatte at folk mente at selve Gammel-Erik sto bakpå og styrte skiløperen rett i fortapelsen! Litt pussig, egentlig, for av våre hjemlige treslag, er alm regnet som det beste å lage helvedski av ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Truls med bogen »

Enig..det er litt underlig det der...skulle tro at glatte ski er bra..treski blir fort tunge og klabbete.. olje/fett/tjære har vel vært skismøringen? Hakket bak på "sukkerbiten" er forresten for å sette en pinne der for å holde tuppene fra hverandre når de er bundet sammen og ikke er i bruk...det er det nok ikke mange som vet....kilde: høyd dekorert milorgmann,medlem av NL,95år, var venn av Helge Ingstad...
Bilde
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av bueeirik »

Jeg, en som heter Kai og en som heter Tor driver å lager 5 parr ski, vi bruker vanelig granplank, den ene er mye kortere en den andre og det skal være reinsdyrskinn bak for feste :o han Kai Gjessing sa han hadde ringd til flere bue interriserte.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nidrinr »

Bue og ski hører litt sammen her oppe hvor det tross alt ligger snø store deler av året. Og i likhet med bueutstyret, vinner også de hjemmespikka skia over moderne tannpirkere av glassfiber i min verden. Alle disse advarsler mot alm og ask er vel bare en indikasjon på at de er best :)
-dessuten er det vanskelig å være redd for noen "gammel-Erik" for en hedning, så jeg tar det helt med ro og bruker de første gode skiemnene jeg finner i ask eller alm :P
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Truls med bogen »

En lang og en kort ski? De norrøne Andora? Min nordnorske svigermor på 90 sier andora om ski...finner ikke ut av etymologien her..
Forsvant skimuseet, sammen med Holmenkollhoppet??...sikkert mye spennende å se der for buebyggere..ski og buebyggerer er jo nære slektninger..
Mener å ha lest et sted at selskinn er bedre enn reinsdyrskinn under skiene...smørefritt..Jørn Jensen i Lillestrøm selger sel-skinnbiter for småpenger...samene brukte også mothårs selskinn under skaller og komager (halve sålen, helen tror jeg)...alle som har prøvd historisk fot-tøy vet hvor sinnsykt glatt det blir..som "ikke hedning" troende...ber jeg en stille bønn før jeg setter utfor bratthenget uansett hva slags ski jeg har.... og jeg ber treet om Tilgivelse før jeg hogger...(Jeg trenger degbønnen)...i likhet med Snåsamannen har jeg heller ingen tro på "Gammel Erik" :mrgreen:
Bilde
Svar