Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av Truls med bogen »

Morten Wilmann, NBF, vil legge frem våre ønsker og krav på det nordiske møtet i Damnark, denne uken. Han er i utgangspunktet meget positiv til dette.BREV:

Ønske og krav: NBF skal målbære følgende ønsker først i Norden, så internasjonalt.


Vi tror vi har de aller fleste norske trad-skyttere med oss i følgende:
Avstemning på http://www.bueforum.no??
Full støtte (håndsopprekning) av alle 25 trad skyttere ved LOB stevne 8-2-2009.
Bifalles også av Per Bolstad, Ola Klåpbakken. Harald Økern. Ingar Abrahamsen. Krister Engvoll. Øistein Larsen. Truls Erik Dahl.

Arbeide for Internasjonalt samordnet regelverk for TRAD klassen. Vi ønsker å holde regelverket slik det er. I tillegg ønsker vi å få strengedempere tilbake, samt at man kan benytte buekogger.
Vi begrunner dette med at strengedempere ikke kan siktes med og at man ikke tuner buen med dette. Grunnen er rett og slett at man får en mye behagligere skyte opplevelse og at man sparer buen. Strenge dempere kan også dokumenters at er historisk brukt, samt at disse også ofte sitter på fra fabrikk. Ser man til USA sitter strengedempere på 95% av langbuer og jakt recurv buer. Buekogger ønsker vi spesielt for de som skyter 3D jakt. Grunnen er at de som jakter ordentlige dyr skal kunne benytte samme skyte oppsettet på buen både på jakt og konkurranse. Man kan heller ikke sikte med et buekogger. Recurve og langbue er ikke vesensforskjellig å skyte med. Begge har styrker og svakheter.

Vi ønsker at regelverket er enkelt og inkluderende for alle og vi legger vekt på at følgende regler vedrørende regler for skyting og utstyr skal følges

Buen skal være av tre i riser og lemmer. Den kan være ”one piece”, ”take down/todelt” eller 3 delt med riser og lemmer. Metall skrue tillates brukt i sammenføyning. Lemmene tillates med glassfiber/carbon lag på utside/innside som forsterking og med trekjerne. Buen kan ha pilylle skåret inn i riseren og max inn til senter av riseren. Løse pilhyller og plunger er forbudt.

Piler skal være av tre. Tillates lakkert og malt i ønskelige farger. Styrefjær tillates kun i naturfjær. Både nocker i plast eller skåret rett i pilskaftet tillates.

Minst en finger skal være i berøring av pilen når det skytes. Det tillates både splitfinger, 3 finger under (Apachegrepet) og tommel ring for de som skyter asiatiske buer.


Trad er i meget sterk vekst i Norge og Internasjonalt. Vi bør være tidlig ute med forslag til å samordne de forskjellige lands regelverk når det gjelder ”trad-klassen”. Miljøet er voksende men fortsatt lite og vi ønsker å samle og ikke splitte.


I kalde land hvor man ikke har muligheten til å skyte ute ønsker trad skyttere innendørs FITA godskjente stevner.

Oslo, 9-2-2009
Bilde
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av Oddbjørn »

Det ville vært fint med et samordnet regelverk, men enkelt tror jeg ikke det blir. Hver organisasjon har nok sine synspunkter, men kjør i vei så får vi se.
Når det gjelder innskåret pilhylle i grepet synes jeg det burde stå: Buen kan ha pilhylle skåret inn i riseren.Punktum.
Glem, max inn til senter av riseren. Noen buer blir i dag laget med pilhylle skåret litt forbi senter, dette spiller liten rolle.
Hvis man sløyfer dette blir det en ting mindre å sjekke eller måle. Referansepunktet ved måling av dette blir ofte buestrengen og hvis f.eks. et buelem er vridd eller skakt kan det se ut som pilhyllen er skåret forbi senter selv om den ikke er det. Oddbjørn.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av KEn »

Enig med Oddbjørn her, husk at poenget er å INKLUDERE, og å minimere mulighet for regelrytteri. Jeg aner ikke om recurvebuen min er skåret forbi senter og ønsker ikke å måle det heller...
Et poenge er jo også at vi skal slippe å stå med en masse buer som er "ulovlige".



K
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av Truls med bogen »

Ja, det var nettopp det som skulle være poenget, forenkling...og ja, det er sikkert ikke lett å få til, mange sier det. Men et sted må man jo begynne, rådet er Norden først. Og at Morten Wilmann, med masse erfaring internasjonalt, er positiv ser synes jeg er en fin begynnesle på vårt fremstøt...og hva om vi oppgraderer, forbedrer, dette brevet til neste ting, hva? Kan du Oddbjørn, redigere WORD-dokumentet mht dette med senterskutt etc, for så sende meg? Brevet her ble til i all hast pga Mortens møte med sine Nordiske kollegaer som er i disse dager.
PS. FITA samarbeider allede noe med IBO.."International Bowhunters Org"....i følge Morten
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av KEn »

Det er bra om dette brevet når det nordiske møtet. Det er neppe noe som kan oppnås konkret der, med det men likevel. Brevet bør også stiles til NBF sitt styre og Sportsutvalg, slik at disse her hjemme blir klar over hva en stor andel av medlemmene ønsker. Dette slik at de kan handle ut i fra det.

Til neste år, når det er ting, synes jeg vi skal lage et lignende, enklere, til tingvedtak.
Der bør vi minst gjøre strengedempere lovlig (dommere kan idag velge å ikke "se" strengedempere, om ingen leverer protest, og det gjør vel ingen?)
Sikkert andre justeringer også, men bør ikke utelukke noe som ikke er utelukket idag.

Jeg noterer at Buejegerene fremdeles ønsker å ha inn karbon og alu. piler i Trad. Dette for å kunne jakte med de pilene en konkurrerer med. Min erfaring er nå at jegerene har noen "ekstra hellige" piler de jakter med uansett. I fjor var jeg bittert i mot forslaget om aluminium, på grunn av innstrømninga av råtne Jazz piler vi da vil blant juniorene, og at en vill ha alu. men IKKE C , og selvsagt andre grunner. Rett og slett så vet jeg ikke hva jeg skal mene om karbon og alu, annet enn at det ene må bringe med seg det andre. Ser også at endel unge har kjøpt C-piler til sine plankebuer og sliter dramatisk med pilflukt pga. at C-pilene vel har litt stiv spine, men veier ingenting og derav oppfører seg utrolig stivt.
Jeg TROR jeg er imot, ihvertfall sålenge det er liv i Barebow-klassen

K
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av woodstick »

Jeg er i mot carbon og alu piler av en grunn og det er at et sted må grensen for "trad" gå. Dette er en klasse som bør bygge på tradisjon. Skal de skje en utvikling bør de være med de materialene som er i bruk.
Jeg kjøpte meg for å teste ut 3 carbon piler til min 60# jakt-recurve. BildeJeg har slitt litt med den buen, fikk det liksom ikke til å gå helt 100% ...men det var helt jeg skøyt carbon piler som matchet buen. Samlingen var like tette som recurve skytteren ved siden av meg som hadde sikter og stab.
Men er det slik vi vil ha det???? Jeg liker utfordringen i å tune bue og matche piler ut i fra de forutsetninger som er. Jeg har skutt svartkrutt i flere år og der er noe av samme utfordringen. kruttvekt, patch tykkelse, kulevekt, temperatur, rå luft etc ..mye å holde styr på for å lykkes. En av grunnene til jeg la sortkrutt på hylla var at man begynte å bringe moderne ting inn i sporten. Når man står med en moderne skytter dress stiv som en påla og skyter et 200 år gammelt gevær ...da gikk det feil et sted. Jeg håper at vi slipper dette kjøret i trad klassen.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av KEn »

Men glassfiberbue skal du ha :wink:

Jeg er veldig enig med deg.

Diskusjonen starter når noen mener at det du og jeg liker som "utfordringer" (ikke at jeg trenger noen flere, slik jeg skyter) menes av andre som "for vanskelig" og at det derfor hemmer rekruttering.
Nå skyter helddigvis Trond Kvitnes omtrent så bra med trepiler som BB skytterene gjør med karbon-strikkepinnene sine, så det er muligens skytteren det kommer an på.

K
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av Truls med bogen »

Nå selger Bearpaw laserspinede og laserrettmålte fjellfurupilskaft, med tysk presisjon..en nyhet..noe som et økende marked ettrspør...og så er det likt for alle..tror også alle er enige om at natur og tre er hyggeligere en plast/carbon/glassfiber...synes også alu-piler gir fra seg en slik uhyggelig metallisk klang ved skyting...
har man kunnet jakte i 30 000 år med trepiler så kan man vel fortsette med det?
Og hva gjør vi med regelverket når man begynner å skyte med de italienske trepilene med carbonkjerne??:-)

PS. Nå er ikke Trond Kvitnes ensom svale over 500 lenger heller ...Woodstick mestrer det...ser du på siste oppdaterte NBF-rekorder: Trond: 529 Anzøn:523- og den pene damen fra nord: Sissel Drange: 518... tipper det minst 10 som er over 500 ...under konkurranse...
Bilde
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av woodstick »

...vel, glassfiber og glassfiber fru blom :lol: Så lenge det ikke er til annet en at buelemmene revner så synes jeg det er ok. Men for å være ærlig så tror jeg at mange kunne skutt mye bedre med riktige piler. Jeg har sett litt av hvert ute på stevner. Det skal ikke så mye eksperimenter til får å få et sett som passer. Skal bli moro å se hva tyskerene har klart å få til på trepil fronten.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av KEn »

Woodstick,
Bearpaw buen din er da av samme lem-konstruksjon som alle andre glassfibe-recurvebuer, trekjerne inni for å holde avstanden mellom glassfiberremsene, og til å oppta skjærkrefter. Glassfiber utenpå, 0.050" på hver side for å gjøre arbeidet, lagre energi.
Dravekta kontrolleres med tykkelsen på treet, som gir avstanden mellom glasslagene (proporsjonal med D^3), og bredden.

Torgisl, skal det være trepiler, så må det da være TRE?
"Wunderbaum" - karbon med treutseende ("traditional woodgrain") har vi da hatt i årevis. Tror de passerer utstyrskontrollen greit om jeg stiller på stevne med dem... Og jeg skyter MYE bedre med dem. Men nå har jeg et fremstøt mot "perfekte" trepiler :roll:

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av KEn »

De er forresten "tapered cedar" fra 3-rivers, utrolig rette, utrolig dyre, utrolig rett "grain", veldig fine, så er det opp til pilmakeren og skytteren...

K
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av woodstick »

Bearpaw....??? Å neida... den buen er en costom made fra Fox archery med på barlind i lemmene (og littegrann glassfiber:)
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av KEn »

costom made fra Fox archery
Urk, jeg legger meg flat,

men er du HELT sikker på at det er treet som arbeider, i barlind skulle den bua da være 10-12mm tykk - minst. Er den det, og hvor tykk er glassfiberen? Nå er det ingeniøren som spør, nye konstruksjoner er alltid interessante.

K
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av woodstick »

nå er ikke jeg ingeniør så jeg håper jeg forklarer meg riktig:), men den er nærmest kryss laminert. det er 2-3 lag og så er det striper i lengde retningen, altså flere tynne limt sideveis inntil hverandre og så i flere lag oppå hvernadre.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av KEn »

Hmmm. Hvor tykke er lemmene midt på, og hvor lange er de ca? Høres temmelig fancy ut. Nesten som de japanske Yumiene.

K
Svar