Hovrasp

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Hovrasp

Legg inn av Grauten »

Har sjekket ut de fleste innleggene her i verktøykassa, og kan ikke se at noen har nevnt
hovrasp. Det er en del info om diverse andre typer rasper, men ingenting om denne håndholdte utgaven av arten tregnager. 8)
For de av dere som ikke kjenner denne type rasp: tosidig, ekstrem grov på en side betraktelig finere på den annen. Sidekantene er også satt opp som filer. Kan kjøpes på nærmeste Felleskjøp for den nette sum av ca 250. :wink:
Dette er et ekstremt effektivt verktøy, men bruk hansker :twisted: . Tygger unna store mengder treverk
på kort tid. Kjempefin til grovutforming av bueemner.
Den fine siden gir veldig glatt og fint resultat, og kan brukes som en høvel på plane flater.
I kombinasjon med en skrustikke, så kan man legge store energimengder ned i fila, og således
få et raskt og kontrollert resultat. :P
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hovrasp

Legg inn av Are »

Jeg kjøpte en for en stund siden. Den er sinnsyk :shock:

Må bare somle meg til å lage et skaft til den før jeg får brukt den skikkelig.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Hovrasp

Legg inn av ingos »

Har noen av dere et bildet av denne raspen?
I love Mac!

Inongogaror
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hovrasp

Legg inn av Moen »

Hvis det er den samme som jeg har (Mustad) så ser den slik ut... Jeg kjøpte den fra http://www.skoies.no
Bilde
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Hovrasp

Legg inn av Grauten »

Jeg har brukt denne raspen i noen år, og har funnet ut at for meg funker det best uten skaft.
Men jeg bruker hanske på høyrehanda, da tennene på den grove sida er skarpe som barberblad. Litt sideveis bevegelse på hånda, og du blir snittet som med barberblad.
Grunnen til at jeg velger bort skaftet, er fordi at jeg da kan legge fila flatt mot underlaget i lengderetningen, og på den måten bruke den til avretting bla. Men det er en smakssak seff.
Har etter hvert gått mer og mer over til håndverktøy ved fremstilling av buer, da elektroverktøy har ødelagt flere emner enn de de har produsert. Skulle feks smi ut en Holmegaard av et nydelig almeemne her om dagen. Nytt supereffektivt blad på bandsaga, litt dårlig tid (måtte passe på mens madammen var i butikken) og et mikrosekunds uoppmerksommhet, og plutselig var jeg skikkelig ute og kjøre. Så nå blir det buk i alm kjerneved gitt. 8) Shit happens!
Stasjonær båndsliper har også tygd litt for mye i ny og ne kan man si. Så de som planlegger en bue på 50-60 pund og sitter igjen med en barnebue, er i selskap med flere. :oops:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hovrasp

Legg inn av Are »

Bildet lyver. Den ser så liten ut der :P

Den er i virkeligheten 27 cm lang og 4 brei.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar