Mr Moen`s buer..

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Nok en bue av monster-rogna. Denne gang ei barne bue til fruens datter.. #35-22" Litt i det stiveste laget for henne, men jeg tenker den er sånn passe når den er ferdig innskutt.

Bilde

Ikke det beste bildet, men. Tanken var en "Sudburry" kopi.
Bilde

Etter jeg så Griffin`s bue på Hamar, ble jeg litt overrasket over at tuppene var så veldig smale. Men det funker. Forsterkninger= ytterved av Ibenholt.
Bilde

Har ei bue til på gang. Samme utseende og fasong, men 180 cm lang, og noe over #60. Er det noe poeng i å backe den med råhud? Hvor mye vil det sånn ca utgjøre med tanke på pundstyrke? Og jeg lurer også på hvordan det vil ta seg ut å dampe den for å få litt motbøy?

.
Sist redigert av Moen den 15 okt 2010, 23:38, redigert 4 ganger totalt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nidrinr »

Hvis ryggen er god trenger du ikke nødvendigvis backe i det hele tatt. Ta med deg bua ned hit så kan du bruke kokeplata til å varme inn motbøy. Jeg har mer enn nok av den kvaegugga også, kan hende den har noe for seg...
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Are »

Moen skrev:Er det noe poeng i å backe den med råhud? Hvor mye vil det sånn ca utgjøre med tanke på pundstyrke?
Å lage en ryggforsterkning av råhud vil ikke gjøre buen mer effektiv, men det kan redde en dårlig ryggside fra å dø. Er ryggen god er det langt bedre å la være.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Kvaegugge på den flotte rognen :shock: Eller kanskje jeg skal driste meg til å prøve? Skal ta meg en tur ned, jeg. Bare buen blir litt mere ferdig. Hvis du ikke er for opptatt med å trimme den hekken, da. Hehe..
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nidrinr »

i kveld var jeg litt opptatt ja.. Men ellers har jeg en god del tid på dagen. Bare slå på tråden først, så jeg ikke er ute å henter emner eller no sånt. :wink:
Kvaegugge er forresten ikke et retferdig ord i forhold til resultatet. Ble faktisk ganske fint der jeg har lagt det på.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Må jeg ha to bøffelhorntupper for å lage nocker til langbuen, eller kan jeg bruke ett horn? Jeg har et horn som er ca 25cm langt. Hadde vært stas og fått det til med det ene...
Bilde

Kjøpte meg en knall god rasp i dag. 2-4 mm dia. 3-4 drag var nok til å komme gjennom 6 mm Ibenholt. Og dèt var noe annet en motorsag fil!
Bilde
Bilde

Anbefales :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Skal du lage nokker av engelsk type bruker du den ytterste delen til øverste nokk, og neste del til nederste nokk. Det er i alle fall slik det vanligvis blir gjort.

Den raspa så genial ut! Hvor kan man bytte til seg ei slik?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Raspa har jeg kjøpt hos Jørn Jensen på Lillestrøm. Er ikke helt sikker på om den står på sidene deres, men de har den da. Han hadde mange typer mini-rasper. Flate, trekantete, ovale osv. Tror det var 85.- den kostet. Solgte barlindemner, også... 1000 penger for en 1/2 stokk. 210 lang, og ca 10-12 cm dia. 500 penger for 1/4 stokk, ca 8 cm dia. Jeg har absolutt ikke greie på barlind, så om kvaliteten er ok, vet jeg ikke. Ser fullstendig håpløst ut, spør dere meg :?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

De samme raspene selges også av Læderiet Aps i Danmark. Der koster de 35 DKR pr stk. Bøffelhorn har de òg. 150.- pr.kg
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Ja... Da er det bare å fylle opp igjen med bilder da...
Laget en liten kjapp bue til Jr. Laminert ask-ask-eik-wenge. #30@26" Har ikke peiling på hva det skal ligne på, men jeg hadde Hiawatha i bakhodet når formen ble lagd :D
Bilde
Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nidrinr »

Hiawatha er en ganske god beskrivelse :) Ser bra ut!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Kviljo »

Mektig kult!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av woodstick »

woooow ....tøft :P
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av nidrinr »

Noe å vurdere som neste prosjekt i snikkerbua..?

http://www.alwayshobbies.com/UserData/r ... 0602_0.jpg
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s buer..

Legg inn av Moen »

Hehe.. Ja, jeg har lasta ned noen bilder av noe tilsvarende. Men det får bli senere. Nå har jeg vært hos en kar borti Odalen får å glane på hvordan han lager treski... Jeg skulle hatt ett par, men nekter blankt på å kjøpe. Kan da ikke være all verden å få til. Er det av tre, er det mulig å lage selv! Han brukte forresten "actionwood" i skiene. 40-50 laminater pr ski. Ask skulle være brilliant, og med rogn i sålen.. 8) Må bare prøve.. Men den steinkastende innretningen skal garantert prøves! Holder forresten på med en armbrøst nå. (Vanlig størrelse) valnøtt, horn og messing. Mangler bare en vettug løsning til buen. Laminert ask-eik???
Svar