bambus

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Tailer
Bueskytter
Innlegg: 38
Registrert: 16 jun 2008, 00:07

bambus

Legg inn av Tailer »

hei, tenkte å lage meg en bue meg bambus rygg, men promlemet er at jeg ikke vet hvor jeg får tak i bambus som er stor nok for det. er det noen som vet noen butikker eller nettsider som har det. eller hvor er det dere for tak i det?

takk på forhånd: D
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: bambus

Legg inn av Moen »

Ola Klopbakken,Tradbow http://www.klaa.no/tradbow/ har bambus. Tror ikke den er ferdig planet og varmebeh. Men kanskje han skaffer?
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: bambus

Legg inn av Griffin »

Man måste ju rita och såga ut fasongen på bågen på bambusen innan man planar den så det tror jag ingen säljer.

Jag har lagat på utan att värmebehandla och det har fungerat.
Inga bågar över 60# dock.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: bambus

Legg inn av Moen »

Hvorfor må en sage ut formen på buen før man planer den? 3-Rivers, USA har ferdig planet og varmebehandlet bambus. Rundt $25. Den står ikke på nettsidene deres, men i katalogen. Så jeg ville hørt med materialforvalter Klopbakken. Og i både sverige og danmark, er det bue-ting-butikker som selger det samme. (Kansje de òg tar det fra USA?)
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: bambus

Legg inn av KEn »

Jeg har kjøpt bambus fra Ola, funker som bare det.. Og fra USA (Dryad Bows), samme stoffet

Griffin har jo rett. om en skal gjøre det slik det vanligvis anbefales. og det bør en nok. Vanligvis anbefales det å plane bak/innsiden så kanten på siden er ca 1mm tykk. For å gjøre det må en ha buens forfra/bakfra profil.

Å høvle rund bambus til flat er ikke vanskelig men å høvle den HELT flat og 1mm tykk er ikke så veldig lett. Ser derfor ikke noe poeng i å bruke penger på planet bambus som en likevel må høvle.. men nå vet jeg ikke om prisforskjellen er så stor.

Tailer, hvor bor du? Jeg har mer bambus enn jeg kommer til å bruke i 2009..

K
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: bambus

Legg inn av Moen »

Ser man dèt.. Man lærer fortsatt ikke en skit hvis man ikke spør :D
Tailer
Bueskytter
Innlegg: 38
Registrert: 16 jun 2008, 00:07

Re: bambus

Legg inn av Tailer »

jeg bor i bergen, ken
Tailer
Bueskytter
Innlegg: 38
Registrert: 16 jun 2008, 00:07

Re: bambus

Legg inn av Tailer »

vis man kjøper en 3-4 cm tykk bambus fra plantasjen kan man dampe eller bruke varmluft og få den flat eller?
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: bambus

Legg inn av Griffin »

Asså det går ju att laga med tjockare kant och det ser jag att dom ofta gör i usa.
Om man inte kan hyvla så är det ju ett alternativ att testa med färdighyvlad, det kan ju inte mer än skita sig :lol:

Jag hyvlar min bambus med en stanley 151 på köksgolvet så det handlar mest om tålamod.


Ken, jag är lite intresserad av mer bambus än det jag har hemma.
Inge stress, men skulle gärna köpa lite av dig om vi träffas nångång.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: bambus

Legg inn av nidrinr »

Den bambusen vegvesenet bruker til å markere veger med om vinteren, er det bambus av dugande slag? I så fall bør det gå ann å høre med vegvesenet om det er mulig å få se gjennom når dem får inn nytt lass, og plukke ut et par grove før de settes ut i vær og vind. Veit at de bruker noe grovere bambus i snørike områder. (Opp mot Budor f.eks.)
Tailer
Bueskytter
Innlegg: 38
Registrert: 16 jun 2008, 00:07

Re: bambus

Legg inn av Tailer »

nidrinr, de er jo ikke mer enn 1 cm i diameter, er ikke det altfor lite
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: bambus

Legg inn av Moen »

nidrinr skrev:Den bambusen vegvesenet bruker til å markere veger med om vinteren, er det bambus av dugande slag?
Den som blir brukt her, er Tonkin Bambus. Sviger`s viste meg lageret av bambus de har oppe på Stange, ikke èn over 15mm i dia.. Men til skaft, kanskje de duger?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: bambus

Legg inn av nidrinr »

Joa, ikke så mange av dem som er så store, men f.eks ved innkjørselene til skistadion du passerer på veg til budor står det hvert år noen grovere greier. Ca 5 cm. dia.

Men de må vel bestille det fra et sted, og det kunne vel gått ann å høre fra hvor.
Tailer
Bueskytter
Innlegg: 38
Registrert: 16 jun 2008, 00:07

Re: bambus

Legg inn av Tailer »

ja da er de kanske stor, men de selger jo på plantasjen som 4-5cm i diameter.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: bambus

Legg inn av nidrinr »

Hva slags bambus har de på plantasjen da?
Svar