Fotstykke - "4-foting"

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Fotstykke - "4-foting"

Legg inn av Moen »

Hvordan lager dere piler med fotstykker? Jeg forsøkte meg på en i dag, og etter litt plunder og banning fikk jeg da til én. Tenkte kanskje dere hadde noen særdeles gode tips om hvordan...? Hvordan få hele saken rett, for eksempel :?

Slik ble den. (Furu/eik) Ikke så veldig bra de bildene, men...:D
Bilde
Bilde
Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Fotstykke - "4-foting"

Legg inn av nidrinr »

Dette så BETYDELIG bedre ut enn liknende forsøk jeg har gjort, så jeg er ikke sikker på om jeg er den rette til å gi tips og råd..
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Fotstykke - "4-foting"

Legg inn av Christian »

De to pilene jeg har laga med foting (mye styr for en pinne jeg allikevel kommer til å skyte bort :wink: ) er laga med furuskaftet inni fotingen. Altså motsatt av det du ser ut til å ha gjort, også var selve fotingen av to biter eikelist som blei limt sammen rundt skaftet og så høvla ned og pussa rund. Passelig elendig forklaring det der men... det funka fint!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Fotstykke - "4-foting"

Legg inn av Moen »

er laga med furuskaftet inni fotingen. Altså motsatt av det du ser ut til å ha gjort, også var selve fotingen av to biter eikelist som blei limt sammen rundt skaftet og så høvla ned og pussa rund.
Skaftet ligger også "inni" på den på bildet over. Men jeg har 4 spor spikka ut i skaftet. Som her.
Bilde

Åsså har jeg fotstykket, som er kløyvd i samme dim som skaftet + litt til. Sporene skjærer jeg med båndsaga.
Bilde

Så kliner jeg lim inn i sporene på fotstykket.
Bilde

Og surrer med tråd. (Kansje bedre med strikk, eller sykkelslange som er klipt i tynne strimler. (Strikk og sykkelslange er vel så å si det samme?) :D
Bilde

Men det er nå problemene egentlig starter. For det er ikke ETT fotstykke som til nå har kommet i "senter" av skaftet. De peker i hver sin retning, og er umulig å rette opp med pussepapir. (Jeg får i hvert fall ikke til) På en annen side, er vel kansje 4 foting kun en mere forseggjort utgave av 2 foting?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Fotstykke - "4-foting"

Legg inn av Are »

Jeg har bare laget noen piler med firstrålet fotsykke. Min erfaring er at det er mer plunder enn det er verdt. I tillegg blir det en svaker løsning enn to-strålet. Men firstrålet ser flottere ut. Minner nesten om en mini biljardkø.

En gang i tiden la jeg ut en tråd om dette med bilder av jigen og alt.

Jeg lagde en jig hvor jeg la skaftet nedi og førte håndoverfresen over /freshodet var 90 grader). Deretter roterte jeg pila 90 grader og fortsatte. Tilslutt hadde jeg sporet klart. Målet er at tuppen på skaftet tislutt skal se ut som et tynt kors. Når jeg ser på skaftet ditt har du et ganske tjukt kors. Det betyr at du nær tuppen av piula får en del trever kso mer limt endeved mot endeved. Jo tynnere du klarer å lage korset desto tynnere må sagsporet være for at det skal passe. Men det blir sterker når du får mindre endeved.

Håper noen finner en bedreløsning enn fres for min erfaring var at når det begynte å bli lite gods igjen i tuppen av skaftet endte det opp med mye vibrasjoner, og en del ødelagte skaft. Jeg har mer tro på en liknende jig laget for en høvel som høvler et v-formet spor.

Hvis noe av dette var uklart er det bare å spørre :) Jeg har noen bilder, har bare ikke tid til å legge dem ut nå.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Fotstykke - "4-foting"

Legg inn av Moen »

Håper noen finner en bedreløsning enn fres for min erfaring var at når det begynte å bli lite gods igjen i tuppen av skaftet endte det opp med mye vibrasjoner, og en del ødelagte skaft. Jeg har mer tro på en liknende jig laget for en høvel som høvler et v-formet spor.
Jeg har prøvd fresen, men de 90gr jeg har er "rette" i bunn. Og som du skriver, så ødelegger vibrasjonene mye. Det jeg kan tenke meg skulle fungere greit er en slik.
Bilde

Da slipper en vibrasjoner fra fresen, og emnet vil ligge rolig. Men, det er jo selvsagt ingen som har en slik fres i sitt sortiment. Blir fort veldig dyrt om man skal spesialbestille de òg... Og ideen med en høvel var jo genial. Må prøves :D Og grunnen til at korset er så tykt, er at bladet jeg bruker er vel kraftig.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Fotstykke - "4-foting"

Legg inn av Christian »

Båndsag ja, det hadde vært no det :(
men fine piler da, mulig jeg ville betegnet det som litt mye jobb for å lage seg ei pil men :P tror nok at det er lettere å sentrere fotstykket med "min" måte, da kan en skyve litt rundt på det mens limet er vått.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Fotstykke - "4-foting"

Legg inn av Are »

Båndsagblad blir alt for tjukt. Prøv japansag.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Fotstykke - "4-foting"

Legg inn av Moen »

Det er båndsag jeg har brukt. (Som jeg kløyver digre greier med :?) Men jag har en mikro-båndsag også. Men mangler blad til den. Hvordan er de Japan-sagene da? Har aldri prøvd de så jeg har ingen anelse. Men blir det noe særlig tynnere kutt med den da? Ser også for meg vinglete kutt med (Japan)håndsag. Er jo ikke mere en 0,36mm de minste båndsagbladene heller.. Mulig jeg er noe negativ nå, men jeg har kun dårlig erfaring med håndsag :?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Fotstykke - "4-foting"

Legg inn av Are »

Du vet tydeligvis mer om båndsag enn meg. 0,36 mm burde være tynt nok. Stort tynnere kommer man ikke med håndsag heller, og det er lettere å få det bra med en god/skarp båndsag.

Gleder meg til å se høveljigen din :D Min har bare vært på tankestadiet i rundt tre år nå. For å få det til må man ikke bare lage jigen, men også høvelen.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Fotstykke - "4-foting"

Legg inn av KEn »

Det er en beskrivelse av dette i TBB vol. 1.

K
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Fotstykke - "4-foting"

Legg inn av Moen »

Det er en beskrivelse av dette i TBB vol. 1.
Nå har ikke jeg boka, men er det beskrevet med fres, eller høvel?

Are. Jeg tror jeg vet hvordan høvel/jig ideen din ser ut. (bilder?) For å lage en høvel, er ikke så vanskelig. Heller ikke å finne riktig vinkel. Men å få den (profilen) riktig/rett, tror jeg kan by på mye sliping og banning. Men moro læll... :D
Lurer på hvorfor jeg spurte om det her...? Bare jobb og hodebry.. :wink:
Håkan SLS
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 21 mai 2008, 14:58
Sted: Stockholm, Sverige

Re: Fotstykke - "4-foting"

Legg inn av Håkan SLS »

Moen skrev:Nå har ikke jeg boka, men er det beskrevet med fres, eller høvel?
De använder ryggsåg/backsaw (vet inte vad de heter på norska) för att såga spåren, samt hyvel (och om jag inte minns fel, även fint sandpapper) för att forma till skaftet efter limning.
Håkan
Stockholms LåsbågeSällskap

Age and treachery will always
overcome youth and skill.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Fotstykke - "4-foting"

Legg inn av KEn »

Bakksag heter det der jeg kommer ifra iallefall.
Du sager 4 spor med en tynn bakksag. Tror de beskrev to forskjellige måter å gjøre det på, en enkel og en "ekte".

Min TBB er utlånt, så jeg får ikke studert det

K
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Fotstykke - "4-foting"

Legg inn av Moen »

Hadde en ledig stund på jobben i dag. Og er kommet 3 mil nærmere 4-foting-jigg-høvel-ting... Problemet mitt nå er hvordan ta av litt etter litt. Høvelen har nemlig en tendens til å HOGGE tak i skaftet. Men med litt tenking så skal det vel gå.
ARE..? Hadde du bilder av en slik jigg? Jeg har laget èn prototyp, men glemte å ta bilder av den før den forsvant i vedkassa :oops:
Slik ble høvelen i hvertfall...
Bilde
Bilde
Bilde
Japan innspirert..Hehe

Bladet/stålet lagde jeg forresten av et gammelt sagblad.
Svar