Brannpiler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Brannpiler

Legg inn av Kviljo »

Der er det nok i hovedsak filmtriks :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Brannpiler

Legg inn av Skogheim »

Var vel det jeg frykta. Men det ser jo tøft ut :)
If it isn't broken, don't fix it!!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Brannpiler

Legg inn av Kviljo »

Absolutt :)

Vi skaut brannpiler under Bjørgvin Marknad, da med forkulla tøy, og det så igrunnen ikke så galt ut. Må bli en nyttårsslager, nå som raketter er forbudt ;)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Brannpiler

Legg inn av Skogheim »

Ta en Schwartzenegger i Predator, på nyttårsaften. Lag ei bue av 4 bambustrær, tren vekter i 5 år og en del anabole steroider. sett en 40 mm granat på pila og skyt. grantert suksess :D
If it isn't broken, don't fix it!!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Brannpiler

Legg inn av nidrinr »

Når jeg var guttunge brukte vi tape og festa "tigerskott" på tuppen av pila og tente på lunta. Ble upopulært blant naboene så vi fikk ikke lov til å fortsette, selv om vi syns det var veldig morro. :wink:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Brannpiler

Legg inn av Are »

Eksperimentér gjerne mer Ivar. Dette er et spennede tema. Hvis du ikke bruker moderne materialer og klarer å tenne på noe med pila som lander er jeg imponert. Det er mange som er ute etter den kombinasjonen.

Min erfaring er at pilene slukker når de skytes ut av kraftige buer. Har ingen tro på at de skjøt brennpiler med svake buer. Meningen er vel å kaste disse pilene langt unna og det er latterlig mye luftmotstand i sånne piler.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Brannpiler

Legg inn av Skogheim »

Hvordan brant forkulla tøy da Ivar? har erfaring av at det gløder for det meste da jeg har prøvd å tenne opp bål med det og flint. Hvordan var evnen til å stifte brann da pila traff bakken? hadde det satt fyr på et stråtak eller litt brenbar olje strød ut over et jorde? Nye formen for artilleri skyting kunne jo blitt med tigerskott festa på pila, som artillerist selv er det gøy med ting som smeller
If it isn't broken, don't fix it!!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Brannpiler

Legg inn av Kviljo »

Tror forkulla tøy ville fungert mot et tørt stråtak, men er det fuktig vil det nok ikke klare å antenne noe.

Det fungerer iallefall fint med raske buer, for det gløder mer jo mer man blåser på det, og selv om det ikke blir veldig mørkt om natta nå, var de ganske godt synlige i lufta. Som ei brennende lunte på en nyttårsrakett.

Skal jeg tippe har det eksistert flere varianter, med en ekstra hissig kjemisk type. Husker jeg rett har John Marshall på englishwarbow prøvd den varianten.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Brannpiler

Legg inn av nidrinr »

(Tenker høgt :roll: )Hvis hensikten er at det skal ta fyr der pila treffer, ville det ikke da være morro å eksperimentere med en eller anna form for liten beholder eller kapsel som inneholder noe ekstremt brennbart og knuser når den treffer noe? -Også surra med noe som gløder godt rett bak.. :idea: :?:
Micke D
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 09 nov 2006, 20:32
Sted: Stockholm, Sverige

Re: Brannpiler

Legg inn av Micke D »

Här kommer några historiska recept m.m. från boken:
European Crossbows: A Survey by Josef Alm.

“Usually it consisted of a gunpowder mixture soaked in pitch and oil. This charge was then moulded to a suitable form, and finally dipped in a bath of melted resin and sulphur.”

“In Burgundy in 1431 a batch of incendiary material was made, the constituents being two ounces of camphor, one pound of brandy, two pounds of gunpowder, two pounds of saltpetre, and four pounds of sulphur.”

(Military manuals of the 15th, 16th and 17th centuries give a large number of different recipes for making the incendiary compound for fire arrows. As Alm said, most consist of gunpowder and various additives to make the compound burn longer and more fiercely.
Curiously, however, when in 1984 the Royal Armaments Research and Development Establishment at Fort Halstead analysed the incendiary compound on the fire arrow in the collection of the Duke of Northumberland at Alnswick Castle, it was found to be a standard gunpowder mix and nothing more. Until more of the surviving fire arrows are analysed, we shall not know how close to reality the various published recipes were.)
Micke D
Stockholms LåsbågeSällskap
Micke D
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 09 nov 2006, 20:32
Sted: Stockholm, Sverige

Re: Brannpiler

Legg inn av Micke D »

Jag kan starkt rekomendera:
"Secrets of the English War Bow" av Hugh Soar, Mark Stretton, Joseph Gibbs
Och då speciellt Mark Strettons praktiska försök med att skjuta brandpilar med sin warbow på 144 pounds!
Micke D
Stockholms LåsbågeSällskap
Øyvind Y
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 15 apr 2007, 03:18
Sted: Bergen\Ålesund

Re: Brannpiler

Legg inn av Øyvind Y »

Hei har og leitet etter en oppskrift på branpiler som er mer historis koret og har kommet over en oppskrift fra 1400-1500 tallet den virker på en måter ok men er litt usiker på å blande alt sammen. Har og funnet en som selger ferdig preparat her: http://www.todsstuff.co.uk/incendiarypaste.php
oppskriften jeg fant http://www.arkeliet.net/cannons/ammo/active_ammo.htm


8 pund voks
1 pund bek
4 pund terpentin
51 pund og 5 lodd salpeter
16 pund svovel
27 lod antimon
4 lod kul
Dette ble kokt sammen og måtte tømmes i granaten mens den var varm

men å blande dette sammen og i tilleg koke det er jeg litt usikker på om jeg skal prøve!!!
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Brannpiler

Legg inn av jamar »

1. Den ferdiglagde pastaen der er sikkert fin, men jeg tviler på at den sendes pr. postordre. Fins dessverre regler for sånt. :shock:
2. Oppskriften du gjengir inneholder salpeter, svovel og kull som i seg selv borger for mye moro. Voks og bek er nok mest for å holde det sammen, men hvis "antimon" er svart antimonsulfid, bidrar det til festlighetene. Obs! Bland aldri antimonsulfid med klorater, i tilfelle du skulle få lyst til å sette en kruttoppskrift på steroider.
Når det står "kokes sammen" i en slik oppskrift, ville jeg ta det med en klype salt hvis jeg var deg. Varm heller forsiktig til voksen og beket er flytende og ta det derfra. Husk hansker, briller, hjelm, bombesikker dress, godt humør etc.
Bruker du de mengdene du oppgir (fx 51 pund salpeter osv.) så ville jeg vurdert å gå utomhus for å teste hvis jeg var deg. :wink:
Tvi-tvi!
mvh jamar
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Brannpiler

Legg inn av Skogheim »

Husker jeg lagde "røykbomber" som liten. Smelta 50 % salpeter og 50 % sukker sammen til en røre, det blei brunt som karamell og var tjuktflytende da det var varmt. Da det stivna så det ut som en smørbukk bare litt hardere. da man tente på det brente det med en ganske varm flamme og det kom mye røyk. Brenner en liten stund og. Man klarer ikke slokke det med brannslokningsapparat heller. Hvis man tar og surrer "karamellen" rundt pila mens det fortsatt er varmt skulle man få en heftig brannpil som til og med legger igjen et røykspor i luften (rent hypotetisk). Pilen blir mest sannsynlig ødelagt i enden. Bare huske svak varme på plata og en kjele du ikke skal bruke igjen. Kan ta fyr med for høy varme og det ryker noe jævlig :D
If it isn't broken, don't fix it!!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Brannpiler

Legg inn av nidrinr »

DET må prøves!
Svar