Min rytterbue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

nilstor skrev:Det var en skikkelig flott bue med mye fint håndverk! Skulle gjerne ha prøvd den der!

Strenghøyden ser slett ikke ille ut, er den på rundt 15 cm? Hvor langt drar du, forresten?

Buen min fungerte iallfall fint med den høyden, selv om den bøyde på en litt annen måte (jeg sier bøyde, fordi den vrengte seg og ble ødelagt hinsides reparasjon for en tid siden. Årsak: en ørliten skjevhet i ørene, som ble litt for stor på fullt drag). Men i går kveld begynte jeg å skyte inn en ny bue, bygget over samme lest som den gamle, men med noen forandringer. Mer om det senere.

Lite tips: Buen min, som var på ca. 55 pund, trivdes veldig godt med piler som var spinet til 75 pund, men de var altså godt og vel 30 tommer lange.

Apropos gupping: Det er vel det som med et annet godt, norsk uttrykk kalles porpoising, altså at bakenden på pilen hopper opp og ned, eller sagt på en annen måte: utfører en rytmisk bevegelse i verikalplanet. Nokkpunktet er, som Oddbjørn sier, synderen! Kommer i farten ikke på noe godt, norsk ord for det, men skal tenke på det!
Takk for det! Om jeg tar meg ferietur nedover landet i bil så tar jeg med buen og pilene, så da er det kanskje mulig med prøveskyting. Det hadde forresten vært morro med en "bue-skytingsturne" nedover landet for å treffe noen av folkene her på forumet! Om jeg får kjøpt meg en litt nyere bil så blir det kanskje bilferie på meg?

Strenghøyden er akkurat 15cm, du har et godt øyemål. Jeg drar foreløpig bare rundt 26-27" på grunn av en liten skade i skuldra mi, men lang/flat-buen min dro jeg normalt til 30" og så langt skal jeg trekke igjen en gang.

Det var da ikke noe morro å høre, hadde det ikke vært for den buen din så hadde ikke jeg lagd min bue. Kanskje du legger ut bilder av restene, Jeg syns det er mye bedre å lære av andres feil enn mine egene feil.... Hvor mye skjev var ørene/siyahene, jeg har en skevhet på rundt 1mm når jeg sikter langs strengen ned mot enden av ørene/siyahen. Jeg er livredd for at buen skal eksplodere i hendene mine, jeg har ikke helt troen på ting jeg lager selv :lol:

Jeg har ikke fått tunet buen enda pga skuldra mi, men jeg tror nok at mine piler er for myke foreløpig med 35-40# spine og 30" lange. Jeg har emner spinet opp til 55# liggende, så når jeg bare får bestillt nye fjær så får jeg testet litt spining.

Porpoising betyr vel rett oversatt: nising, en porpoise betyr jo en nise. Jeg har funnet ut at det som jeg har brukt som nockpunkt ligger ca 2cm for høyt, så da er det vel ikke så rart at pila "niset"

Hold oss oppdatert om det nye prosjektet ditt! Gleder meg til å se nybuen din!

Kjell B
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Porpoising og fishtailing er de uttrykka jeg har hørt. De beskriver jo akkurat hvordan pila beveger seg i lufta. FT = side til side fordi det er sånn fiskehaler beveger seg; fra side til side. Poirposess?... altså niser (med en n) og andre hvaltyper beveger halen opp og ned da de har halen horisontalt plasert... ja.. men vagging funker fint syns jeg:P

Hvis du begynner på no superlim prosjekter så legg ut bilder o.l. Litt usikker på limtyper, det limet jeg har nå er helt ubrukelig forde det stivner før det har trekt igjennom skinnet:( Det forige limet var no ukjente greier kjøpt på Meny... Hadde satt pris på om noen viste om no bra lim til slik bruk.

Nå som du har slik ei fin "asiatisk" bue, synes jeg du må lage deg non bambuspiler også! :P
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Christian skrev:Hvis du begynner på no superlim prosjekter så legg ut bilder o.l. Litt usikker på limtyper, det limet jeg har nå er helt ubrukelig forde det stivner før det har trekt igjennom skinnet:( Det forige limet var no ukjente greier kjøpt på Meny... Hadde satt pris på om noen viste om no bra lim til slik bruk.

Nå som du har slik ei fin "asiatisk" bue, synes jeg du må lage deg non bambuspiler også! :P
Hvis du skal prøve superlimteknikken anbefaler jeg sånn superlim som brukes i modellbygging. Det er også mange forskjellige typer lim og forskjellige tykkelse (viskositet) på limet. Jeg bruker Flash CA (CyanoAcrylate) Thin. Om du bruker medium eller tykt lim så vil det ikke trekke inn i skinnet.

Hvor fïnner jeg bambus som jeg kan lage piler av. Det er lite bambus å oppdrive her nordpå..... Vil gjerne prøve slike piler òg.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Takk for limtipset! Angående bambus så har jeg ikke så mye info sjøl... Jeg fant noe på panduro hobby en gang, men i Troms er nok internett og posten en god venn :lol: Skal si i fra hvis jeg finner en bra tråd!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Her kommer litt bilder fra byggingen:

Først startet jeg med å lage en form. Designet formen i coroldraw etter et bilde jeg fant på nett (beklager at noen bilder ikke er så bra, de er tatt med mobil)
Bilde

Så laminerte jeg håndtaket av flere 6mm bjørlaminater og ett ask 5mm laminat helt mot buken. Limt sammen med titebond 3.
Bilde

Slik ble håndtaket etter mye pussing på båndsliperen.
Bilde

Så limte jeg fast håndtaket i bukglassfiberen med epoxy.
Bilde

Her er de tingene som jeg brukte til å lage skrålaminater (taperte). Fremst på bildet ligger en stabel med tykke papirremser som jeg limte sammen slik at de former en rampe som starter på 0mm og ender på 1mm. Jeg ville ha emner som smalet av fra 4 til 5 mm. Men emnene endte på 3,5 tim 4,5mm som var like greit, jeg hadde ikke klart å trekke en tyngre bue enn hva denne er.
Bilde

For å lage avsmalingen lagde jeg en pussekloss med avstandsstykker slik at jeg kunne justere hvor tykt laminatet skulle bli.
Bilde

Hvordan det hele fungerte. Med veldig nøye justering av klossen fikk jeg justert laminatet med en utrolig presisjon!
Bilde

Jeg brukte et bilinnerslange som jeg klippet i strimmler for å klemme fast askelaminatet i bukglassfiberen og håndtaket.
Bilde

Her er min utrolig proffe varmeboks som jeg brukte for å herde limet.
Jeg la bueformen oppe på parafinoven i stua med aluminiumfolie over. Det fungerte faktisk utrolig bra, det ble ca 60 grader under hele folien.
Bilde

Slik ble resultatet før jeg monterte siyahene og rygg-glassfiberen.
Bilde

Siyah limt på sammen med glassfiberen i rygg, og for første gang test med streng. Jeg strenget ikke buen helt før jeg fikk surret alle overganger.
Bilde

Strenge stoler/broer limt på med titebond 3
Bilde

Siste store "snekkerting" var å forme håndtaket.
Bilde

Det var vel egentlig alt fra selve byggingen av buen. Resten er bare surringer skinnsying og litt bling.....

Kjell B
Sist redigert av PunyV den 29 sep 2010, 12:33, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Gromt!

Er det noen grunn til at du limte opp deflex? Selv glassfiber har vel en elastisitetsgrense, eller kanskje det helst er kjernelaminatet som gir opp først?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Legg inn av jamar »

Bildene forklarer veldig godt. Jeg lurer litt på den justerbare sandpapir-klossen din - er den hjemmekonstruert eller er dette noe man får kjøpt noe sted?
mvh
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

jamar skrev:Bildene forklarer veldig godt. Jeg lurer litt på den justerbare sandpapir-klossen din - er den hjemmekonstruert eller er dette noe man får kjøpt noe sted?
mvh
Klossen er helt hjemmelaget. jeg har brukt 15mm og 5mm aluminiumsplater saget til med en kontursag :shock: ,eneste sagen jeg har som ikke er hånddrevet og som er litt presis. Så er det borret hull i siden på 15mm klossen, hullene ble gjenget opp. Deretter saget avlange hull i 5mm platene. Sandpapiret ble limt fast med dobbelsidig tape. Så var det bare å skru sammen og justere klossen.
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Legg inn av jamar »

Akkurat. Ikke noe man filer til venstrehånds mellom middag og dagsrevyen, altså. Tror jeg må prøve litt på en sånn. Bra man har skyvelær og tålmodighet.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1859
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Flotte og ikke minst tydlige bilder! Mange takk! Dette er god hjelp til et prosjekt jeg holder på med. (mest tenker på foreløbig da....) Ser du har laminert ørene, det er kanskje en god ide. Har lurt lit på åssen jeg skulle gjøre det, ikke helt gode emner jeg har sånn med fiberretning.Virker det greit så langt?
"If it breaks you get to keep both parts"
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Re: Min rytterbue

Legg inn av PunyV »

Her er en del nye bilder av rytterbuen min. Nå vil jeg si at buen endelig er "ferdig"! Eneste jeg trenger nå er å lage ny streng, kanskje en justerbar streng?

Bilde
Rytterbuen og noen piler.

Bilde
Jeg har fjernet en del masse fra siyahene og pyntet litt på surringen.

Bilde
Hentet litt inspirasjon fra Nilstor's bue. Jeg måtte feste skinnet som er på lemmene slik at skinnet ikke bevegde seg, så da surret jeg først endene av skinnet med lintråd. Så skjulte jeg surringene med en liten stripe med skinn.

Bilde
Pilhylle av gevir fra rein. Felte inn hornbiten i håndtaket og limte den fast med epoxy. Mulig det er litt feil med pilhylle på en slik bue. Hylla kan pusses ned slik at det bare blir en "striking plate" (vet ikke hva jeg skal kalle det på norsk)

Bilde
Bilde
Brukte skinn og lynlim metoden for å få rundt håndtak.


Bilde
Buen i nesten "full pull". Vinkelen på buen gjør at tillingen ser litt rar ut. Sønnen min på 7 år tok bildet, ikke lett å holde buen så lenge som han trengte for å ta bildet, så derfor er vikelen litt rar og armen min ikke strak.
Sist redigert av PunyV den 29 sep 2010, 12:33, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Min rytterbue

Legg inn av Christian »

Staselig!! Jeg likte pilhylla jeg. Såfremt man ikke lager en historiskt korrekt replika, så synes jeg man kan ta seg noen kunstneriske friheter. Superlim/lær håndtaket var jo bare helt knall rett og slett! skikelig fin sånn "årring" effekt.

Angående bambuspiler så anbefaler jeg at du sjekker ut plantesentre. Fikk tak i fine emner på 100cm på et lokalt plantesenter her. Markedføres som "blomsterpinner" av en eller annen grunn.... 30kr for 10stk :shock:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Min rytterbue

Legg inn av nidrinr »

Flott bue, og genial pussekloss! :)
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Min rytterbue

Legg inn av ingos »

Nydelig bue du har laget og noen smarte ideer:-)
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Min rytterbue

Legg inn av Griffin »

Väldigt fin båge.

Hur många pund är den på?
Svar