Klasse for Historisk Gjenskaping

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Nu tycker jag vi ska ta det lite lugnt ett tag.

Precis som det idag används k-pist utan krusiduller från 1945 i militären och lodrätt dubbelpipigt hagel med lasersikte för privat bruk så borde man tänka på det att MR-bågarna var (väl) använda av kungens närmaste militär (troligtvis välbyggda, något annat vore löjligt) och det borde anses som sunt förnuft att gemene man skjöt med en dragvikt som passade honnom/henne med eventuellt tillhörande lädergrepp?

Ishi skjöt ju med ca 40-45#

Verkar ju ganska normalt runt om i världen att man använder ungefär 50# till jakt. Många skelett visar ju att (civila) människor var ungefär likadant byggda förr som nu.

Angående Ötzis båge så är det tydligen inte helt enkelt att påvisa om den var färdig eller inte. Strängen som låg i kogret klarar max 50# (sånn cirka har jag för mig) å andra sidan vet man inte om det var den han använde, man vet ju inte heller om han skjöt med strängen slak eller om bågen var uppspänd. Tycker inte man kan neka någon att vara Ötzi med en liknande båge i 50# om den personen nu har tron på att bågen inte var färdig. (och det finns inga bevis till motsatsen)
Marianne
Nybegynner
Innlegg: 12
Registrert: 31 aug 2006, 19:53
Sted: Bergen

Legg inn av Marianne »

Tror dette er en god ide og det blir interessant å se om det vil fungere. Har dog ett par spørsmål. Slik som diskusjonen har artet seg på denne tråden frem til nå virker det som om denne klassen blir nesten utelukkende testosteronbetinget. Ikke misforstå meg, jeg vil gjerne bare vite hvor vidt buen man skyter med må være en kopi av et arkeologisk funn eller om man også kan ha tenkte buer. Som for eksempel en 30 punds bue for en kvinne? Jeg vet ikke om man har funnet dette noen gang, men det er sannsynlig at det har eksistert.

Forstår jeg det i tillegg riktig at det er skyteferdighetene som avgjør hvem som vinner klassen, så lenge alle har godkjent utstyr? Det blir ikke snakk om å stille to typer utstyr opp mot hverandre og avgjøre hvem som er vinneren ut ifra hva dommeren mener er mest historisk korrekt?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

For å få klarhet i Mariannes spørsmål først:
Så lenge utstyret er i orden er det kun skyteferdighetene som avgjør plasseringen. Utstyret er bare inngangsbilleten din. Men utstyret skal brukes under konkurransen. Man kan ikke vise fram ett utstyr og bruke et annet.

Så til testosterondiskusjonen:
Det er ve ingenting å lure på om MR-buene har vært kraftige? Skal man skyte MR utstyr skal man ha en kraftig bue. Vil man derimot skyte en svakere bue velger man å representere en skytter fra et annet sted/annen tid. Det finnes nok middelalderillustrasjoner av kvinner som jakter. Mener å huske at noen av dem er adel. Adelskvinner opp gjennom tidene har ikke akkurat vært kjent for å være så macho.

Det finnes plass i denne klassen for de som ikke er så kraftige. Man kan velge all verdens skyttere fra før 1900. Det er vel ikke da nødvendig å velge en som brukte 100# bue hvis den buen er for kraftig. Velg en annen.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Are skrev: Det finnes plass i denne klassen for de som ikke er så kraftige. Man kan velge all verdens skyttere fra før 1900. Det er vel ikke da nødvendig å velge en som brukte 100# bue hvis den buen er for kraftig. Velg en annen.
Jo! det er akkurat det det er! Buen følger interessen, ikke omvendt!

Jeg har ikke tenkt å begynne å interesere meg for Engelsk Viktoriatid bare forde de er de eneste buene jeg kan trekke opp!

Jeg er interesert i Norsk og samisk historie, ganske begrensende. Buer som med liten sansynlighet fant veien til Norge er ikke interesant!
-------------
Odd
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Jeg tror at hvis man begrenser middelalderbuer til kun å gjelde krigsbuer alla MR så er vi litt på bærtur. En 100# + bue er et artillerivåpen og ikke et jaktvåpen, så hvis du Marianne kommer med en middelaldersk langbue på 40 så har ikke jeg noen problemer med å godkjenne det som en historisk bue, særlig ikke så lenge det ikke er en viktoriansk langbue.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Samma tid i England som MR bågarna fanns, så borde det ha funnits liknande bågar för privatpersoner fast dom var lättare och mer personifierade. Eller är det helt fel?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe :D

Problemet er jo bare å dokumentere at slike buer har eksistert. Og det er vel helst dokumentasjonen som er det sentrale her. Å lage en bue og et bueskytterutstyr som man faktisk kan si at har eksistert.

Men det skulle jo være muligheter for å "bli" en bueskytter ut fra en illustrasjon. Da har man ikke allverdens å gå på med tanke på dravekt. Og så lenge buen ser lik ut som på illustrasjonen, så må den godkjennes.

Om jeg har forstått intensjonen rett.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Om bua er laga av et materiale og med en design som er sannsynlig for tid og sted, må da vel det holde. Jeg vil nok si meg enig i Griffin og anta at det fantes buer tilpassa alle. Det var vel en eller anna lov også om at alle skulle skyte på søndager, og det må da ha eksistert folk på den tida som ikke kunne trekke 100#+..
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:Men det skulle jo være muligheter for å "bli" en bueskytter ut fra en illustrasjon. Da har man ikke allverdens å gå på med tanke på dravekt. Og så lenge buen ser lik ut som på illustrasjonen, så må den godkjennes.

Om jeg har forstått intensjonen rett.
Du har forstått intensjonene rett.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Hei, nå må vi også huske på at dette skal være "nerdeklassen"
Alså, for å følge Are, trekker du ikke 100+, (eller 90 eller 120, eller hva det nå er, jeg er ikke den perioden), så er du ikke en "yeoman". Da finner man på noe annet. Krypskytterbonde (var vel bortimot like risikabelt som å krige?) eller indianer. :)

Eller så skyter man i historisk klasse. For historisk er ikke lagt ned, historisk er vel det som er tenkt som hovedklassen, der er kravene ikke fullt så harde! Du kan ( hvis du har lyst ) fx være like historisk på drakt og utstyr, men skyte en svakere bue. Yeoman med laminert 25pund hvis du vil, helt ok i historisk, men ikke i "historisk gjennskaping". Det siste er det som tidligere ble kalt "hysterisk klasse", for de som går på over 96%. Jeg syns det er greit, klassen er ikke for alle.

Men når det er sagt Are. Når dacronstreng og fjæringstape er forbudt, bør man ikke da også kreve tidsriktig lim, buene bør vel være bygd helt ut på gammelmåten i denne klassen? Og hvorfor godta maskinsøm i drakt? Det siste er da faktisk bare snakk om tålmodighet, ikke rocket science? :twisted:

Buer som med rimlighet kunne ha eksistert = historisk
Buer som har eksistert, med tilhørende "historisk person" = Historisk gjenskaping?

lurz - som ikke satser på historisk gjennskaping riktig ennå :wink:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Svar til Lurz:
Lim i buen skal selvsagt også være tidsriktig. Epoxy, 3-stjerners gulvlakk og annet ræl hører heller ikke hjemme i denne klassen.

Vi godtar maskinsøm i drakt fordi autensiteten på bueskytterutstyret skal være topp, kravene på drakta ligger ørlite lavere. Noen kommer vel kanskje til å kjøpe seg en drakt framfor å sy en. Skal disse være håndsydde skyter prisen i været. Prisen for en skikkelig håndsydd koster omtrent det en barlindbue gjør :roll: Inngangsbiletten i denne klassen kan fort bli høy hvis man vil kjøpe seg inn. Jeg oppfordrer alle til å prøve å lage mest mulig selv. Piler koster fort 300 kroner/stk hvis de skal være laget ordentlig.

Men som du sier Lurz. Dette er ikke klassen ofr hvermansen. Dette er for de hysteriske :lol:

Vil vel gjøre om litt på definisjonen din også.

Historisk klasse: En bue og piler laget av tre (gjerne med litt glassfiber) behøver ikke ha noe historisk forbilde (slik det fungerer i dag)

Historisk gjenskaping: Skytterens bueutstyr, skyteteknikk og drakt skal være basert på en historisk skytter og skal dokumenteresdokumenteres.
Griffin skrev:...och det borde anses som sunt förnuft att gemene man skjöt med en dragvikt som passade honnom/henne med eventuellt tillhörande lädergrepp?
Den dagen du finner noe som helst bevis for lærgrep i middeladerbuer er jeg imponert. Jeg har lett etter dem i lang tid. Bare funnet buer uten. Hvorfor skal man da ha en bue med lægrep? Det blir kun spekulasjoner. Vi vet det fantes buer uten. Altså har man ikke lærgrep på den typen buer.

Odd:
Da foreslår jeg at du satser på en samisk/norsk småviltjeger fra middeladeren.

Og til flere:
75# er ingen heksekunst å trekke. Det krever litt trening. Jeg vet det finnes noen der ute som ikke er fysisk skikket til å trekke den typen buer, og jeg ønsker selvsagt dem også velkommen i klassen. Men for de fleste går det på innsatsvilje. Sitter man stasjonært foran PC og TV hele dagen klarer man neppe trekke mer enn 35#, går man aktivt inn for det er det ikke noe problem å doble det på noen måneder.

Men kanskje vi skal spore diskusjonen inn på et litt mer konstruktivt spor. Er det noen der ute som har noen som helst ønsker om å delta i klassen og har noen formening om hva slags skytter de skal gjenskape.

Selv har jeg et sterkt ønske om å gjenskape en middelaldersk skytter fra tidlig 1300-tall. I første rekke engelsk, men senere norsk etterhvert som min kunnskap om norske buer og piler øker.

I tillegg hadde det vært utrolig morsomt å stille opp med en engelsk "recreational archer" fra tidlig 1800 med dress. tung bruk av eksotiske tresorter og fløyelsgrep på buen :D
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Javel, som de sier i Kresjansand.
Har en viss anelse om skytteren min ja, men det er en god stund til han kommer i nærheten av klassen:
Pre viking, dvs folkevandring / merovingertid, 5-6-700tall, må finne ut litt mer før jeg tidfester ham helt. Fyr fra adgesida som rota seg nedover i austerveg og raska med seg en hornbue hjem (Noen som ble overraska nå? :wink:) Vil tro han på litt sikt kan dokumenteres, sannsynligjøres, men om en sånn hybrid blir godkjent vet jeg ikke. Og hvis ikke så er det ikke noe problem å bruke ham i historisk. Blir uansett gøy å finne ut mer om han.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Det viktiga som jag försöker få fram är att samma tid som det skjöts med barlindbågar av "militären" så måste det väl ändå ha funnits civila personer? Eller fanns det bara militär, frilansare, kungens garde osv ???

Ifall det fanns civila personer samma tid som MR bågarna fanns, vad jagade dom då med för båge och dragvikt?

Är det helt åt skogen att tro att det fans liknande MR barlindbågar fast i 50# ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Selvsagt er det ikke usannsynlig. Men bevis det :D Som en start kan jo den "nyoppdagede" langbuen fra Sverige tale for at det har vært brukt ikke alt for kraftige buer også.

Ellers er det vel som Lurz sier, god plass i historisk klasse. Jeg tviler på at jeg kommer til å få satt sammen noen hysterisk skytter til NM, men jeg skal prøve.

I så fall blir det norsk middelalder omkring 1200. Ek Ivarr, ek skjiota tvividr :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ok då förstår jag.

:P
Svar