Klasse for Historisk Gjenskaping

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Klasse for Historisk Gjenskaping

Legg inn av Are »

Per og jeg fikk fullmakt av årsmøtet til å utarbeidet regelverket for denne klassen. Det har vi gjort og resultatet er som følger:

Klasse for Historisk Gjenskaping.

Dette er en underklasse av Historisk Klasse på samme måte som junior, herre og dame er. Minst tre skyttere må stille til denne klassen før det blir en egen klasse. Er det færre skyttere skyter disse i klassen de ellers ville tilhørt, men med (HG) i resultatlista.

Intensjonsbeskrivelse:
Dette er en klasse for de som er svært opptatt av å gjenskape den historiske bueskytter. Denne klassen vil være en plass for skyttere med denne interessen. Det vil også være en måte å formidle den historiske bueskytteren til andre bueskyttere og til publikum. Historisk klasse skal romme alle verdens skyttere fra før 1900.

Krav til skytteren:
Skytteren skal ha velgt seg en type historisk skytter han/hun vil representere. Det kan være en hvilken som helst skytter fra en hvilken som helst tid før 1900. Skytteren skal på teknisk kontroll før en konkurranse kunne framlegge dokumentasjon på valg av bueutstyr, påkledning og skytestil. Dette skal gjøres så detaljert som mulig. Skytteren må derfor velge seg en historisk skytter som er mulig å dokumentere og gjenskape troverdig. Dokumentasjonen skal være åpen for alle tilstedeværende under hele konkurransen. Dokumentasjonen kan være primærkilder som arkeologiske funn, historiske illustrasjoner og skriftlige kilder. Sekundærklder kan også benyttes der det mangler primærkilder. Det være seg tolkninger av temaet i form av avhandlinger skrevet av andre, diskusjoner på relevante diskusjonsforum m.m.

Skytteren skal ha komplett utstyr og skytestil i henhold til egen dokumentasjon.

Utstyr:
Kun materialer som fantes på den tiden/stedet skytteren har valgt, skal benyttes. Dette gjelder, bue, piler, streng, armbeskytter, fingerbeskytter, kogger, hodeplagg, klær og sko. Moderne bueskytterutstyr som fjæringsteip, borrelås, trykknapper, glassfiber dacronstreng o.l. tillates naturligvis ikke i denne klassen. Ei heller armbåndsur, joggesko o.l.

Hva brukte skytteren den gang da? Svaret på det spørsmålet blir det man skal bruke nå.

Buer kan dog lages i andre tresrorter enn det som er beviselig brukt i den historiske buen som etterliknes. Men tresorten måtte vært mulig å fremskaffe på den tid/sted skytteren fantes.

På drakter godkjennes maskinsøm.

En del arrangører vil nekte skytterne å skyte med spisser som er historisk korrekte. Ved slike anledninger gis det dispensasjon til å skyte med moderne spisser som er skånsomme mot mattene/blinkene. Dog skal skytteren på teknisk kontroll kunne vise fram én pil med ordentlig spiss.

Skytestil:
Så nær det lar seg gjøre skal skytteren benytte riktig fotstilling, trekkteknikk, ankringspunkt og grep som den historiske skytteren man vil gjenskape.


Forslag til skyttere som er godt dokumenterte:
Indianeren Ishi og andre indianere
Engelske middelalderske bueskyttere
Engelske viktoriansle skyttere
Japanske slyttere (kyudo)
Tyrkiske skyttere
Ismannen Ötzi

Dette er det vi har kommet fram til og slik står den fram til neste årsmøte. Er det spørmål til klasssen er det bare å komme med dem.
Sist redigert av Are den 04 apr 2008, 17:32, redigert 1 gang totalt.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Godt jobba! Dette har jeg troa på!

Husk Øtzy :wink:

Hva med å lage "dokumentasjonsprosjekter" for hver type bueskytter, og legge disse ut på langbue.no? - så blir det lettere for alle de som har lyst til å være vikinger f.eks?


Jeg tror muligens også man bør si noe om i hvilken grad man kan kombinere kilder for å sette sammen en skytter. Eksempelvis burde det ikke være helt bak mål å kombinere utstyr fra Øtzy sammen med en Holmegårdsbue, selv om det kan være noen tusen år imellom kildene.

Alternaltivt, kan jeg komme med middelalderkjortel og skyte med Hedeby-bue?

Og hvilken grad av likhet til kildene skal det være på utstyret? Kan man eksempelvis komme med en langbue med viktorianske nokker og late som at man er fra engelsk middelalder? - og kan man basere utstyret sitt på Mary Rose, men skyte 50-punds bue?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Ötzy er nå tilføyd.

Dokumentasjonen kan selvsagt legges ut på nettet til inspirasjon for andre, men det bør ikke kreves av skytteren. Det er påkrevd at den skal være åpen under hele konkurransen.

Kilder bør kunne kombineres der det er behov for det fordi det mangler kilder. Man kan ikke kombinere der det er nok klder og du kreerer en skytter som blir anakronistisk. Viking og middelader kan ikke kombineres, bortsett fra perioden like etter 1000-årsskiftet :wink: Kombinere bikingtid og middelader kan fort bli som å kombinere viktoriansk med grilldress.

Det skal være likhet mellom kildene, og man skiaa være gjennomført. Ingen viktorisnk tiller/styrke/hornnokk på en MR-bue. En MR-bue skal være kraftig (100#+), ha sirkulær tiller og sidenokk alla Kviljo
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

I see!

Man kan altså bruke skjønn og kombinere kilder med større sprang i tid og rom forutsatt at det ikke finnes andre kilder som passer bedre sammen? Med andre ord er det da opp til deg og Per som dommere å avgjøre hvorvidt utstyret oppfyller kravene og lar en delta i klassen?

Hmm, tror dette blir en vanskelig konkurranse, både for deltagere og for dommere :) - men ikke desto mindre interessant av den grunn!


De som da vil skyte med langbue som ikke er over 70 pund, vil da sannsynligvis måtte kle seg i romertids- eller viktorianske klær :D

Øtzi sin bue har jo blitt beregna til 166,9 pund, hehe. :lol: Vikingtidsbuene er jo også temmelig store. Det samme gjelder sikkert for mange av de asiatiske buene også. 100+# er jo ikke helt uvanlig der heller, såvidt jeg har fått med meg.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Per og jeg er ikke dommere. Dommeren på konkurransen er dommer. Det er skytterens jobb på teknisk kontroll å bevise for dommeren at han/hun har gjort det riktige valget...

Men det er ikke umulig at Per og jeg sniker i kulissene og legger inn klager hvis vi er uenige med dommeren :twisted:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ok, da er jeg mer med.

Tror dette kan bli moro :D

Men fritt for å ikke være dommer! Tror det kan bli en noe "diskutabel" jobb dersom vi skal ha et høyt nivå på dette.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kanskje vi burde opprette en egen tråd inne på dette underforumet med bilder av forskjellige historiske skyttere så folk kan finne inspirasjon. Dette forumet er lukket, så da kan vi gi blaake i alt som heter opphavsrett m.m.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

God idé!

Da kan man jo legge til informasjon og diskutere underveis også. Burde bli lærerikt og nyttig!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Dessuten så er opphavsretten på middelalderbilder rimelig out of date ;)

Spennende klasse, men bare et spørsmål anng krigsbuer. Vil en 75 til 80 punder bli godkjent? De svakeste MR buene er vel beregnet til rundt 85.
Sidenokk - har vi belegg for å kun tillate dette?
Hva om man kjører sivil middelalder? Tviler på at 100 pund pluss var standard under jakt. Ganske mange spørsmål som dukker opp her.

HM må lage ny bue :p
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Dette med å beregne trekkstyrke er vrient og usikkert. De største av MR-buene kan ha hatt dravekter fra 115 til 200 pund, såvidt jeg har sett. Så det er nok ikke utenkelig at de minste kan ha vært nær 70. Men si det på krigsbueforumet :lol:

Jeg vil heller si det slik at dersom buen har samme bredde, tykkelse og lengde som noen av MR-buene, og den har rett bøy, så er dravekt uviktig. Men det er nok stor sjanse for at den ligger rundt 100, om man har et bra emne.

For MR-buene er det kun sidenokker. Men det er jo ikke mer enn 250 år opp til 1800, så det kan godt hende at det har blitt brukt "vanlige" nokker også. Det finnes middelaldertegninger som har blitt tolket i retning av det. Men jeg syntes det er å strekke kildene en del.

Derimot ser det jo ut til at man kan leke svenske og komme greit unna med nokkhakk på begge sider, hehe :)


Nei du får heller satse på en tovedbue Stian. For der har vi ikke særlig å gå på når det kommer til dravekt :D Jeg aner dog at de har vært nærmere 100 enn 50.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Vi vet ikke mye sikkert om trekkstyrken på buer i tidligere tider. De har ganske sikkert variert, men jeg tror vi med sikkerhet kan fastslå at voksne menn ikke gikk på jakt/krig med en 30# bue i vikingtid/middelader.

Jeg har ingen målsetning om å presse folk til å skyte 100# buer, men husk at det skal være et forhold mellom pila og buen. En MR-bue på 50# sliter litt med en pil som er på 12,5 mm i diameter :lol:

På den annen side så er pilene funnet på Oppdalsfjella datert til merovingertid ganske tynne og fislete. En 100# bue ville knust disse pilene.

Og som Stian skriver så har man neppe brukt en 100# til ekornjakt...

Her må det vises skjønn. Krigsbue = kraftig, "ekorn"-bue/barnebue = svakere
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Planen min med bilder er å sakse ganske vilt og hemningsløst fra alt jeg finner av litteratur for å lage et bildegalleri. Det finnes vel begrensinnger på hva jeg kan legge ut. Skal jeg laste det opp på et forumet må det vel legges ut på et sted som phtotbucket e.l. og de er vel åpne for allmenheten er de ikke?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Hva med skytestil? De fleste i dag har vel skutt mest ved å trekke til munnviken med middelhavsgrep.
Det er godt mulig hukommelsen min spiller meg et puss, men mener at det å trekke til munnviken er en ganske
moderne ting, buehistorisk sett.
Vanker det minuspoeng til de som ikke klarer å legge om skytestilen hver gang de skifter klær?
Dette er jo også et felt hvor det er mangelfulle og villedende opplysninger.

Lars
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Are skrev: Og som Stian skriver så har man neppe brukt en 100# til ekornjakt...
He he, prøver å se for meg det ekornet etter å ha blitt truffet av noe slikt ;)
Synes en slik form for konkuranse er spennende, så får vi bare ta kranglene etter som de kommer.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Ser at noen av oss vil sliiiiiite fæææææælt :cry: Tror ikke jeg klarer å dra opp den buen! Ellers liker jeg klassen!
-------------
Odd
Svar