Stokkebåt

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Stokkebåt

Legg inn av ingos »

Fikk en idee og lyst til å lage en stokkebåt og er det noen som har noe info ang dette?
Det eneste jeg har funnet, er at noen av båtene ble laget av osp.
Dette er litt på tvers a v forumet er ment for, men håper ingen hugger av meg hode:-)
Sist redigert av ingos den 24 mar 2008, 20:50, redigert 1 gang totalt.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1859
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Du kan prøve få kontakr via en av disse nettsidene.
http://www.agderviking.no/
http://www.bronseplassen.no/
Bronseplassen har et par stokkebåter (ja, de er av osp!) og holder på å lage en ny. Mulig de kan hjelpe deg.
"If it breaks you get to keep both parts"
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Legg inn av jamar »

Tilsvarende båter/kanoer av i dag lages i andre deler i verden blant jungelfolk. Mener å ha lest en artikkel fra mange år tilbake uten at jeg minnes hvor. Uthulingen begynner med at man man kutter en del av stammen på langs og fyller med glødende kull. Etterhvert som innsiden av stammen forkulles er det lettere å skave ut båtrommet enn om man skal gjøre alt med øks på råveden.
Spesiallagde økser for denslags arbeid har visstnok tverrstilt, buet blad for å gjøre det lettere å komme til. Sikkert noen her på forumet som kan formidle et fotografi av en. Tror de var i bruk inntil ganske nylig, men neppe noe du finner på Clas Ohlson. Uansett hvilken løsning du faller ned på, tror jeg neppe du får fritidsproblemer på en stund.
Lykke til!
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Nie, jeg tviler ikke på at jeg får fritids problemer og jeg har ikke nok fritid fra før heller:-)
Jeg har sett på slike økser, men husker ikke hvor nå. Det blir ikke rikig å starte motorsaga på en slik båt.

Takk for alle råd og tips.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

OSP?

Osp er vel ganske bestandig i vann, og veldig lett å jobbe med, så sånn sett er det sikkert et godt treslag, men jeg trodde det bare var funnet slike av eik? Det kan jo forsovidt ha noe med bevaringsforhold, men dog.

Får jeg alt for mye fritid ei gang, og et stort tre, skal jeg prøve på det samme. Temmelig grom farkost, men jeg antar at det er en ikke alt for praktisk sak, og de krever sikkert en del påpassing.


Så jeg ville heller begynt med en seildukdekket kano eller kajak ;)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Ja det er flere stokkbåter som er laget i osp. Det er funnet en stokkbåt utenfor Kragerø og den tror de er i eik, jeg har også funnet at noen er laget av furu.
Lett er det ikke, men noe mer orginal båt skal du lete lenge etter.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

jamar skrev:...Spesiallagde økser for denslags arbeid har visstnok tverrstilt, buet blad ...
Det er kanskje en slik du tenker på:
Bilde
Om de ble brukt til stokkbåtbygging vet jeg lite om, men Gränsfors har i alle fall mye fint verktøy til tømmerarbeid :D
Sist redigert av Jorarn den 23 mar 2008, 23:49, redigert 1 gang totalt.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Jorarn: Det som ut som et fint redskap til å hule ut med:-)
Takk for linken.

Stokkbåt proskjektet mitt er på planlegging stadie og jeg forstår at det vil ta tid, men noe må man ha å gjøre:-) Må skaffe frem litt fakta om hvordan en skal gå frem og skal sende noen email rundt noen som har laget dette før.
Gjeddejakt fra stokkbåt, men egen bue og selvlagde piler er en guttedrøm.

Gode råd og tips tas imot med takk:-)
I love Mac!

Inongogaror
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Legg inn av jamar »

Jorarn: Jepp, det var nettopp noe sånt jeg tenkte på. Flott link, forresten. De sidene til Gränsfors er jo et eldorado for oss som har sans for å bearbeide ting for hånd på gammelmåten. Imidlertid dårlig med prisinfo såvidt jeg kunne se. Neppe 99,50 for de tingene der, men er man tilstrekkelig sugen på spesielle prosjekter, så er det vel bare et spørsmål om prioritering.
mvh jamar
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Desverre ingen priser der heller men Jørn Jensen på Lillestrøm fører hele utvalget.
Ellers fins det flere alternativer i Sverige:
http://www.wetterlings.com/
http://www.djarv.se/startsida.asp
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Hvis det er noen som kjenner noe som har kunnskaper til å lage en stokkebåt, så er jeg takknemlig om jeg blir satt i forbindelse.

Bronseplassen leter selv etter noen som kan lage slike båter for dem.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg så en film om dette på nettet for et år siden, husker ikke hvor, men tror det var på en link fra "Paleoplanet".
En gammel film fra rundt år 1900+ fra Finland, der disse båtene fortsatt var i bruk :!:
Båtene som var svakt V-bunnet, var laget av uthogget osp, men med en bordgang i tillegg på hver side.
Selve stokken ble hult ut fersk med øks, slik at det var en smal åpning langs stokken, som videt seg ut inni.
Man "følger" stammen slik at sidene blir ganske tynne, hvis du skjønner hva jeg mener.
Deretter ble stokken varmet over glørne fra bål, og sidene gradvis presset ut ved hjelp av avstivere.
Spanter ble laget, tilpasset og festet i stokken. Så ble en ospeplanke tilpasset og festet på hver side.
Båtene lignet på en mellomting av stokkbåt og de elvebåtene samene benytter seg av.
En mann kunne (før i hvertfall) bære en slik båt. De ble padlet som en kajakk, med en litt lang smal åre.
Har en slik åre hjemme. De er mer effektive en vanlige kano padleårer, så lenge elva ikke er for smal.

Lars
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Hjemsted oldtidspark på Sør-Jylland har stokkebåter publikum får bruke. Jeg vet ikke om de har laget dem selv (de gjør mye selv) eller har bestilt dem et annet sted. Det er uansett en mulighet for at de kan være behjelpelige på et eller annet vis.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Takk for det Bøck og jeg skal sende en email til dem:-)
I love Mac!

Inongogaror
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Legg inn av Stein »

Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Svar