Trepiler en saga blott i trad.klassen.

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Ingis
Mester
Innlegg: 679
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Legg inn av Ingis »

Griffin har selvsagt et poeng når det gjelder TREBUER på 15-20 pund i langbuedesign,men en tradbue med glassfiber/carbon el.l vil vel være en del mer effektiv vil jeg tro. En så svak trebue burde vel kanskje lages mer recurv for å få litt mer fart. Tror vel også at det ikke er mange som skyter med buer under 25#. De som gjør det bør kanskje vurdere type bue. Mange kjøper seg bue kun med utgangspunkt i pundstyrke,uten å tenke på buens effektivitet.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ja det är ju helt sant.

Drar man också kort så kan man ju välja en kortare båge.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

eg har nå iallefall er TREbue på ~20#@28" som setter pilene hardt nok i skiva 18m ved 24" drag. Synes de flyr fint også, Det gør min sønns piler fra hans 8#@12" (men neppe til 18m) så eg ser ikke helt problemet.
Tynn Cedar eller Gran og tunge spisser/store fær.

At folk ikke kan velge ut piler er ikke noe argument for å endre reglene. Men heller noe vi må helpe hverandre med, ikke alle er like tekniske, og mange unger har foreldre som ikke er så interessert. Klubbene har vel ikke trepiler til ungene og distribuerer dem ikke heller. Butikkene (unntatt Ola) tror visst at trepiler er trepiler uansett, ihvertfall om en skal dømme etter pilene noen har køpt.
Men, tror mange unger går lei med alupiler også, de blir fort skeve og da er de verre enn noe annet.

K
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Hvordan stiller dere til hexshaft? Er disse tillat i historisk?

http://www.hexshaftarrows.com/
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Dom är inget bra tyvärr.

Dom är lite för stora så vanliga spetsar passar inte.
Dom är också extremt skeva åt flera håll.

Inte värt priset alls.
Köp hellre Olas taperade cedar om du vill ha väldigt bra pilar.
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Griffin: Da sparte jeg noen kroner:-) Jeg skal heller ringe til Ola. Takk for rådet.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Ser i innstillingen at tinger/styret ikke har kommet med noen uttalelse i forbindelse med alu piler. Dette kan tyde på at de ønsker å debatere dette før de gjør seg opp noen mening. Dersom man ser på intensjonsbeskrivelsen for trad. klassen, som er en nasjonal greie som gjelder kun for Norge heter det " man skal ta hensyn til det historiske perspektiv i størst mulig grad". Med dette i tankene burde det være lett å argumentere for trepiler. Det at det er vanskelig å få tak i gode trepiler er i seg selv ett dårlig argument, spesielt siden vi som skyter trad og historisk ikke har hadd noen problemer med det så lang.

Videre i forslagslisten ligger forslaget om å omgjøre trad til en ren langbueklasse. Dette har både fordeler og ulemper. Blir en langbueklasse innført vil man ekskludere alle rekurverte buer, også buer mer reflex deflex. Man vil trolig gå for FITA sin langbeklasse, og da blir klassen mere spikret og man kan henvise til FITA sin holdninger og regler, og dette kan styrke langbueklassen på sikt, men slår fulstendig foten under all anne trad skyting.

For mitt vedkommende har jeg sluttet å skyte FITA. Det er dritkjedelig :evil:
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

FITA krever forøvrig trepiler. Så langt så godt. Men rein langbueklasse ser jeg ikke noen fordeler med. Etter min mening må poenget med trad (og historisk) være nettopp å være åpen for alle historiske buetyper. Begriper overhode ikke den FITA-reglen. Må jo være bygd på at det var langbuer de hadde hørt om da reglen ble skrevet...........
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar