Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp, det hadde vært sabla artig å fått det på video ei gang. Nesten så man skulle knekke et par buer bare for å filme det ei gang 8)

Jepp, det var bjørka som feila. Må si jeg er temmelig imponert over kirsebær som buklaminat. Den så ikke ut til å følge strengen i det hele tatt, og jeg har en Reflex-deflex-bue uten deflex, som heller ikke har fulgt strengen overhodet. Men såvidt jeg har forstått er kirsebær slik at det er helt genialt til et visst punkt. Det skal visst ikke være spesielt elastisk. Men min erfaring så langt tilsier igrunnen noe helt annet. Kanskje man skulle lagd en langbue av kirsebær, for å teste om det kanskje duger til det også.

Det ser ut til at den knakk nær midten der den ikke bøyde særlig, men det var der rygglaminatet var tynnest i forhold til resten av buens tverrsnitt. Men så var dette en kirsebærbue backet med bjørk, og ikke en bjørkebue med buklaminat av kirsebær, slik tovedsbuene egentlig skal være satt sammen. Denne hadde forsovidt også bjørkebacking med stående årringer.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmm...

Har spikka en barlindbue på 74" nokk til nokk. 79 tupp til tupp. Med andre ord har den Nydam-tupper.

Buen veier 970 gram, og skal ifølge masseformelen kunne takle 112 pund ved 28", 107 pund ved 30" eller 102 pund ved 32".

Men den er bare 34x30mm midt på.

Og den er 79 pund ved 20" trekk og 4,5" strengehøyde ...noe som etter mine beregninger skal bli omtrent 120 pund ved 30"

Og utrolig nok har den ikke fulgt strengen mer enn 5mm, selv om jeg har tillet den til 23", foreløpig.


Jeg hadde planlagt 80# @ 30", og var stygt redd for at jeg hadde høvlet den for tynn. :roll:

Steike for et materiale!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Legg inn av rosa77 »

Leser mer og mer i forumet. Tenker å debutere som buelagernovise etterhvert. Men, det tar litt tid å komme igjennom alt samtidig som en skal lese alt det nye som kommer. Undrer i dag på: "... ikke fulgt strengen mer enn 5mm.", hva betyr det?
rosa
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Legg inn av jamar »

Are har en fin oversikt liggende under "Ordlista":

"Å følge strengen (eng: string-follow)
Noe mange trebuer vil gjøre etter en stund. En bue følger strengen når den fremdeles bøyer som en bue etter at strenget er tatt av. Det nedsetter kastet til buen."

Gled deg til arbeidet. Er selv ganske grønn, og øver meg foreløpig på å lage barnebuer for å få til håndlaget med høvel og kniv. Guttungen er bare to, så jeg regner med å ha brukbart med tid selv om det har blitt et par knekte emner. Har en rogn liggende til tørk - såvidt jeg forstår er det det mest brukandes man kan regne med å finne i Nord-Norge.
mvh Jamar
Sist redigert av jamar den 10 mar 2008, 22:43, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kan også nevnes at hvor mye en bue følger strengen er avhengig av mange faktorer. Treverkets egenskaper og fuktinnhold vil ha en del å si. Det samme vil buens form og styrke, buemakerens dyktighet og skytteren som tilslutt bruker buen.

Utsettes treverket for mye påkjenning slik som i en kraftig langbue som den Kviljo beskriver, er det vanlig at buen følger strengen mer enn 5 mm. 2-3 cm ville vært mer normalt. At en bue følger strengen gjør den mindre effektiv, men mer behagelig å trekk/skyte.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Her er vidunderet på et tidlig tillerstadie:

Bilde

Jeg ville nå heller si at 2-3 tommer er normalt på en langbue, hehe. Denne av barlind har fulgt strengen 1" nå, etter å ha vært trukket til 28" og ha vært trukket i av mange "åhh-jeg-greier-ikke-å-trekke-buen-folk". Inkludert meg :lol:


Denne langbuen av ask - nyspikka i kveld - fulgte strengen 2".
Litt mye til å ikke være innskutt dog, men den er full av flammer/bølgete fibre, så jeg tipper det er årsaken. 80" lang, og var ment å bli 70#+.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Nice.

Massa små små träspån.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Elektrisk høvel 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ei Rygh 420 8) - rasp fra yngre jernalder


Bilde



Og et par sko fra bronsealderen :) - basert på et funn av en 3400 år gammel sko. Visstnok Norges eldste sko.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Fin bue:-) Har du blitt helt fanatikker på barlind?:-)
Har du prøvd raspen og hvordan var den? Får man kjøpt slike rasper i dag og vet hvor?
Slike sko kunne jeg også tenkt meg:-)
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

På ingen måte :) Barlinden har tørket i to år nå, og da tillater jeg meg å begynne på de dårligste emnene. No rush :wink:

Tror ikke man får kjøpt slike rasper i dag, hehe. Smidde den selv etter et bilde i Oluf Rygh sin katalog fra 1885 :wink: Skal slipe og skjefte den i dag. Det skal bli moro å teste hvordan den funker. Den er alt for sløv slik den er nå iallefall.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Det blir spennede å høre hvordan den raspen virker, du må nesten komme med en rapport:-)
I love Mac!

Inongogaror
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Legg inn av jamar »

Den raspen ser spennende ut, Kviljo. Jeg får imidlertid ikke noe inntrykk av størrelsen ut fra bildet. Hva er målene?
mvh Jamar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Raspa er omtrent 34 cm lang, og 2,4cm brei på det breieste. Har tatt finishen på den i kveld, og skjerpa den noe. Den fungerer faktisk temmelig greit, men den kan bli mye skarpere enn den er nå.

Uansett, som dere tovedbue-folk sikkert forstår ut av disse nye bildene, lagde jeg ikke raspa på grunn av at det var ei rasp, hehe :wink:


Bilde


Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Den ble sikkelig fin å se på og fikk nesten lyst til å prøve en slik selv, må få høre hvordan den fungerer etter du har satt den skikkelig opp:-)
I love Mac!

Inongogaror
Svar