Tørke sener

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Tørke sener

Legg inn av Sagitarius »

Hva er den beste måten å tørke sener på ?
Har fått tak i sener av elg som har blitt påkjørt, hvor sjåføren stakk av. :evil: så nå trenger jeg å tørke de. slik at de ikke surner for meg.

Bjørnar
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
demian
Bueskytter
Innlegg: 68
Registrert: 16 okt 2007, 21:04
Sted: Senja, Troms

Legg inn av demian »

tre dem på i snor og heng dem over varmovnen :lol:
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

sørg i hvertfall for at dyr og insekter ikke kommer til dem. Mat
"If it breaks you get to keep both parts"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Legg inn av Ingis »

Viktigste er å få fjernet alt fett og henge dem på et luftig sted innendørs.Jeg benytter gjerne sjøboden og snikkerboden til slike artige saker.Problemet mitt er at jeg ennå ikke har fått banket og striglet dem til backingbruk og senetråd,men bare vent til... :wink:
"Back to nature!"
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg har gjort det slik at etter renskraping, så har jeg lagt dem til tørk på baderomsgulvet, varmekabler.
Her ved kysten er det aldri tørkevær ute lenge nok.

Noen forhåndsregler:
Spør evt. madammen om lov, eller gjør det hvis hun er borte noen dager. Fryse i mellomtiden.
Legg senene på et stykke plast, så de bl. a. ikke limer seg fast i gulvet.
Ikke ha for sterk varme på.
Snu senene et par ganger om dagen til de er helt tørre.
Prøv å unngå vannsøl på dem :roll:

Lars
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Jeg tror kanskje at Madamene har en stor innvirkning på hvordan man tørker sener... De lydene som kom når dama fant sener og skinnfiller ligge til tørk på baderomsgulvet, vi snakker primalskrik som fikk Fenrisulven til å legge halen mellom beina...

Nå henger jeg de bare opp der de ikke kan synes :wink: Mener jeg så en fyr på internettet som dyppa senene i salmiakk eller no for å holde insekter o.l. unna, men jeg tror det går helt fint uten. Som en liten post scriptum kan det nevnes at jeg kom over en pose med strutsesener i dyrebutikken på Ski. I avdelingen tyggeting til hund. De ligna veldig på elgsener, men det er jo litt eksotisk da :D
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Senetørkin for mitt vedkommende skjedde liggende på ett tørkestativ. Jeg var veldig nøye med å fjæren hinner og fett fra senene. Tørkestativet ble plassert på badet med moderat varme og godt avterekk. Nå som jeg bor med Madammen er all slik aktivitet flyttet til en luftig garage, og det funker det og , tar bare litt lengere tid. Og strutsesener er steit åff di art sener. Faktis blant Aboriginerene i australia var emusener den enste belønningen emujegrene fikk beholde. De var høyt verdsatte produkter.
Skulle ønske jeg fikk tak i slike
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Legg inn av Sagitarius »

Vel er ikke akkurat plaget med madamen, da jeg bor alene 8) men jeg tredde senene på en snor, og hang dem til tørk på loftet. Og nå har de tørket , og skulle være klar til bruk. :D
Bjørnar
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Når det gjelder banking av sener pleide jeg å banke de ut når de var tørre. Kom over en reportasje/intervju av ei gammal kineser inne på atarn.org Hu sa at senene blei banka ut når de var litt fuktige for å forhindre at de tynne senefibrene røyk. Fukta en av (elg)senene mine under springen, bøyde og strakk litt in. så banka jeg den ut. Funka som løpefart!!! så mye enklere og så mye bedre resultat! fibre ned til sytråd tjukelse i full lengde! så enkelt. gamle kinesere altså... :lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar