Piler til 100punder

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Piler til 100punder

Legg inn av KEn »

Høystærede frender ( og i særdeleshet Nilstor)

Har akkurat tillret ferdig en diger flatbue, 98 pund@28 tommer. Vanlige tommelfingerregler9-12gr/pund etc. tilsier piler på 1000-1200grains, mine tyngste (75spine) 11/32" bjerkeskaft er snaue 500 (de passer greit til 73 punderen men det er endel handsjokk) og 10mm gran rundstokk er ca 450grs (26-27gram, de spiner 90-110), med 190grs feltspisser altså maks 700grains og bjerkeskaftene for myke.

Forslag mottas.
Har noen prøvd eik rundstokk?, eller fins det i det hele tatt? 10mm eik høres egentlig bra ut. Eller kanskje hickori? 9mm tynnveggede stålrør!?

K
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Du spør nå vanskelig,også! Jeg har aldri underkastet dette noen vitenskapelig undersøkelse, jeg lager bare piler og skyter med dem! Men ikke heng deg for mye opp i statisk spine (heretter kalt s. stivhet) og grains, det som teller er hvordan pilen oppfører seg når du skyter. Dette igjen avhenger av buetype, lengde, materiale, hvorvidt buen smalner inn ved håndtaket eller ikke, slipp, etc., etc., etc.

Med 110-punderen min har jeg skutt piler fra 12,5 til nærmere 40 gram, og de har gått bent som et strek. Men hvis slippet har vært dårlig, har de samme pilene slengt fra side til side verre enn en full sjåfør på holkeføre. Noen har også formelig eksplodert i luften. Nei, jeg har ikke utført noen barskafttest, men en merker jo fort hvilke piler som går godt.

Det er bare én måte å finne ut av dette på, prøveskyt forkjellige piler, og gi stort sett f... i tabeller over statisk stivhet. Finn deg vellagret furulistverk, helst til bilderammer, og lag pilene fra grunnen. Det tar tid, men du har full kontroll.

Det hadde nå forresten vært moro å få vite nybuens vitale mål. Er det lov å spørre om sånt?

Tør man også håpe på at du tar med deg buen og noen utvalgte fluktpiler til Stiklestad i sommer? Det var denne 300-meteren, da!
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Nils

Jeg er ikke så opphengt i teori som det kanskje høres. Poenget mitt er at buen vil være mye mer behagelig å skyte , og stillere, når en bruker tunge piler.
73punderen har merkbart handsjokk med POC piler , de veier ca 475grains, mens med bjerkepilene (650) er den langt mer behagelig, men det er ingen tvil om at enda tyngre piler hadde vært gunstig
De vil og ta med seg mye mer energi og generelt ha mere BANG i seg.
Barskafttest har jeg gitt opp, pilforbruket er for stort..

Buen er en typisk "TBB"-flatbue, 50mm bred, ytterste 40cm skrår innover til ca 12mm brede tipper. Lengden er litt over 180cm. Tiller er typisk bøye mer og mer og så mindre og mindre igjen, tippene er nokså stive. Den følger strengen omtrent 5cm. Eik backet med 3.5mm ask og så et lag tynn glassfiberduk som forsikring. 98pund@30" , jeg skrev visst feil i går.

Hvis jeg dukker opp på Stiklestad, så blir det nok med en mindre og mer håndterlig bue, vi får se.
Det er gøy å lage kraftige buer, men så ubrukelige de er

K
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Selvfølgelig er tunge buer ubrukelige! Men det er gøy, og det er det som er hele poenget!

Men til saken: Jeg tror du har et flott utgangspunkt til en bue som kan skyte fryktelig langt, men jeg er litt skeptisk til at den bøyer mindre ut mot spissene. Det kan ikke bety annet enn at det er så mye treverk der at strengen ikke greier å bøye dem. Dette innebærer også en del dødvekt, og dette vil gi håndsjokk, spesielt med lette piler.

Du har ikke vurdert å korte ned buen et par tommer, og tynne av endene så du får en progressiv bøy fra roten og helt mot i strengfestet? Da får du nytte av piskesnerteffekten, og jeg er ganske så overbevist om at dette gir det beste kastet med en tradisjonell langbue av tre. Man kunne tenke seg at stive ender skulle kunne tjene som et slags kastetre, og dette fungerer utmerket på komposittbuer, men jeg stiller meg sterkt tvilende til det på tradisjonelle langbuer. som har langt lavere aksellerasjon, og hvor bueendene har et mye kortere slag i forhold til buelengden enn på f.eks. en mongolsk rytterbue. Iallfall er det min erfaring fra lendeskyting at en bue som er lett "whip-ended" har bedre kast enn en med (nesten) stive ender. Det er også min erfaring at en slik bue føles mykere å skyte med, uansett pilvekt.

Og så et lite "Parting Shot" (eller var det "Parthian Shot" ...?):
En 98 punds bue er ikke uhåndterlig, den er bare litt tyngre å dra!
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Hmm bjerk burde være tungt nok, ask kan også brukes. Det kan lønne seg å felle treet selv.
Den asken jeg kan få kjøpt her er lett og sprø og knekker lett :evil: :evil:
Selv har jeg problemer med å lage furupiler under 500grains, asken blir gjerne 600 - 700. Dette til en 40# bue.
Piler som er splittet ut av (helst gamle) plank har mye lengre levetid enn de som er sagd ut.
Da følger man årringene begge veier, men det blir mere svinn.
Du kan jo også lage pilene tykkere bak for å kompansere for en tung spiss i tillegg til at totalvekten da går opp

Lars
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

KEn, ta med bua hvis du kommer tirsdag, så kan du prøve med denne! Furu rundstokk fra byggmakker, 10mm, 31 tommer, filt "asiatisk" jernspiss, 800 grains. Kommer vi gjennom en gammel halmmatte?
Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Nilstor,

Skal kappe den ned ca 2 ", men beholder de stive(re) tuppene, på "bare" 180cm er den ikke LAANG-bue lengre og det er ingen tvil i min bok om at så lenge en kan slippe unna uten stringfollow så skal en bue ha stive tipper for å skyte fort! men de må være smale og lette selvsagt. Justeringer vil nok følge, jeg har et helt maken emne også.

Magnes ansiksfarge (i rødtoner) var forresten direkte proporsjonal med trekklengden.

Etter prøveskytingen er jeg bare mer overbevist om at den trenger tyngre piler, med 480-500grs piler så den ikke merkbart raskere ut enn 50 punds glassfiberbuen, men de stod litt mer fast i skiva... (wwwWHACK!) Kronograf ligger i posten. og 190 grains spisser ,da kommer bjerkepilene opp i 700gr

Lurz, den kommer på tirsdag, det var gøy å se Magne slite med teknikken..

K
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Vi ser frem til fartskontrollen, og ønsker lykke til! Kan man håpe på et aldri så lite bilde også? Særlig av rødfargen!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Har selv slitt med piler til 105-punderen min. men det går mest på stivheten, vekta har aldri vært noe problem. Jeg skyter for øeblikket en del for å trene opp ryggmuskulaturen min og teknikken min som sårt trenger litt oppfriskning. Med den buen ankrer jeg under øret, og det har blitt 105-punds smekk på kinnet mer enn én gang :) Det er den buen jeg skyter med på avataren min. Jeg kamuflerer meg i en rød kjortel for at ikke folk skal legge merke til ansiktsfargen min.

Min erfaring er at buer som følger strengen en del, ikke er så pirkete på vekta på pilene. Buer med mye defleks derimot krever litt tyngre piler for at det skal bli behagelig å skyte. Hvis noen lurer liker jeg ikke å skyte med rytterbuer og andre typer krokbuer :oops:

Men for å svare på spørsmålet. Her i byen finnes en modellforretning som selger fjernstyrte fly og biler og sånt. De selger også bøk rundstokk i forskjellige dimensjoner. Det er sterkt og tungt. Kanksje de har noe tilsvarende i ditt nærområde. Hvis målet er å få opp vekta på pila, kan du jo også sette på et fotstykke i ordentlig tungt trevirke. Pukkeholt f.eks. hvis du klarer å lime det :D Hvis ikke er det en del andre tresorter som ligger et lite stykke bak i vektklasse: wenge, ibenholt og en del andre nær fredete tresorter.

Selv har jeg en del askeskaft med smidde brynjebryterspisser. De pilene ligger på like over 50 gram (eller 770+ grains for de som heller liker den måleenheten)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Oppdatering KEn

Fant noen 10 mm rundstokk i bøk i en modellflyforretning her byen. De veier rundt 45 gram per skaft og stivheten burde passe til buen din. De så litt rart på meg da jeg gikk møysommelig gjennom en stor bunke for å finne de stiveste skaftene som i tillegg var rette. Men pilskaft på 1m lengde i bøk til 7,-/stk skal man ikke klage på :D
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Jeg fant noen 10mm rundstokk av eik her i byen, men det er så mye å holde på med på denne årstida..

K
Svar