Pileskafter i vinterfældet Østrigsk fyr

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Pileskafter i vinterfældet Østrigsk fyr

Legg inn av ingos »

Hei,
Pileskafter i vinterfældet Østrigsk fyr: Er det noen som har prøvd disse skaftene og hvordan er deres erfaring?
I love Mac!

Inongogaror
Sandern
Bueskytter
Innlegg: 62
Registrert: 24 jul 2006, 14:57
Sted: Oslo

fyr

Legg inn av Sandern »

Og fyr er furu, eller? Har prøvd norsk furu fra trelasten. Du kan finne bra emner hvis du bruker litt tid på sortering, og ser etter rette årringer. Muligens litt lette. Kanskje de er tyngre hvis de er vinterfældet :)
-(-
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Jeg antar det samme som deg, men sikker Nei. Spør som jeg ikke for rette forespørsmål til selger. Hva kan være forskjell mellom denne og vinterfelt norsk furu? Kan det være noe med klima forskjeller som spiller inn?
I love Mac!

Inongogaror
Sandern
Bueskytter
Innlegg: 62
Registrert: 24 jul 2006, 14:57
Sted: Oslo

Legg inn av Sandern »

Trær vokser jo saktere om vinteren, og da blir årringene tettere ergo høyere vekt, vil jeg anta :?
-(-
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

De vosker også senere i Norge om vinteren, så jeg er ikke helt med?
I love Mac!

Inongogaror
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Trær vokser ikke i det heletatt om vinteren!

Det kan jo ellers godt være at de vinterfelte furutrærne fra Østerrike gir gode pilskaft, men hvorfor gå over bekken etter vann? Jeg skulle tro at vanlig norsk furu, Pinus silvestris, er minst like godt egnet. Dessuten, norsk furu er også vinterfelt, da all tømmerhogst her til lands foregår om vinteren. Sjekk ut nærmeste trelasthandel og ta en titt på listverket. Se etter tett- og rettvokste furulister, jeg er sikker på at du finner masse fine pilemner der!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Her er svaret jeg fikk fra en danske:
Nu findes der jo flere Furu/Fyrrearter, men mon ikke det specielt gode ved den Østriske, er at den grundet levestedet vokser langsomt, og derved styrkes, den Norske udgave er vel ikke anderledes, hvis den findes i samme højde.

I har da mindst een gammel Furu, den skulle befinde sig i Vesterålen, og være fra omkring 1228, så det er nok voldsomt stærkt ved.


Hvordan er den norske malmfurua til dette?
Jeg for snakke med onkel, som har skog helt opp til snaufjellet og der må det være noen gode emner til piler.

Nilstor: Jeg har fått høre at barlind vokser om vinteren, men det har jeg ikke fått undersøkt selv enda.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Hvis du kan få tak i gammelt treverk, helst fra før krigen, men i hvertfall fra før 70 tallet, er det gode pilemner.
Før i tiden ble tømmeret sagd etter kvalitet, i dag blir tømmeret sagd for størst mulig utbytte.
Dette gnager meg da jeg er interessert i gamle trehus, og har problemer med å finne de trekvalitetene jeg vil ha.

Generelt, mørkere ved = bedre emner, tyngre ved = bedre emner.
Tyngden er en bedre indikator.
Du vil ikke ha den lette, lyse, porøse toppveden selv om den er rett.
Den og bakhon brukes til ved eller skigarder.

Et av problemene med norsk furu/gran er at avstanden mellom kvist er noe lav = mere leting etter emner.

Ellers er vel hva slags piler du vil ha, en faktor, også har man jo "godt nok".
Vanlig gran holder til blinkskyting, men blir most bak spissen etter en (god) stund.
Skal du drive med stubbeskyting anbefaler jeg løvtrepiler.
Furu er en mellomting.

Splitting kan gi bedre emner enn saging (følger treets fibre alle veier).

Lars
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

[quote="ingos"]Jeg for snakke med onkel, som har skog helt opp til snaufjellet og der må det være noen gode emner til piler.quote]

Det er ikke alltid man behøver å gå langt til fjells for å finne god tettvokst furu, men det hjelper. Vekstforholdene kan også ha mye å si. I fjor fjernet jeg en furu som hadde veltet over en ledning her nede i sjøkanten. Den vokste på en bergknaus. Vi telte 85 år og den var ca 15 cm i diameter. Andre steder der vekstforholdene er bedre vokser trærne skummelt raskt, årringer på ca 5 mm på gran. Kjennes ut som balsa og er ubrukelig til det meste.

Hold deg til norsk furu. Bortkastede penger å kjøpe fra utlandet.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Nei, gresset er som oftest ikke grønnere på andre siden av gjerdet og jeg skal heller lete oppi lunden etter noen som har vokst sent.

Fin den furua du fant der da Are:-) Og det er ikke mye næring på en bergknaus og jeg reagerte på hvor denne typen furu skulle være så mye bedre enn den norske.
Are: Har du vært borte i malmfuru?
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Har vært borti det, men ikke prøvd det til piler. Det er tettvokst, fin og sterk furu. Ulempen/fordelen er at den er smekkfull av harpiksstoffer som jeg ikke kan skjønne gjør annet enn å gi ekstra tyngde til pila. Bruk malmfurua heller til vinduer og andre steder som trenger varig materiale. Jeg vil anbefale tettvokst furu ytterved til piler. Styrken til god furu, men litt mindre vekt enn malmfuru. Det er da selvsagt en fare for blåved og råte i pilene dine :lol:

Sturlabuer
Det finnes da sagbruk som skaffer ordentlig furuvirke rundt om i Norge, f.eks Tinnoset sag eller Materialbanken. Begge disse leverer tettvokst kjerneved av furu. De lokale trelastene her i byen har knapt nok annet enn hurtigvokst gran. Jeg måtte ut av byen for å få tak i noe så enkelt som bjørk :roll:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Står det ikke et eller anna sted i TBB at en eller anna fyr skal ha nevnt "Norway pine" som godt pilemne?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Joa, var ikke så vanskelig å finne, s. 301 og 302 i TBB1.

Er ikke så reint lite furu her på hedmarken, men mye av den er relativt hurtigvokst.. :?
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Legg inn av Sagitarius »

TBB II side 302 :)
B
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Hehe, omtrent like langt til bokhylla. :wink:
Svar