NM utendørs - splitte?

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

NM utendørs - splitte?

Legg inn av Are »

Jeg har tenkt litt på utendørs NM. Jeg satt selv i komiteen som arrangerte NM på Stiklestad 2006, og har vært på alle utendørs NM siden det startet, så jeg har hatt god tid til å tenke :)

NM har alltid bestått av NM presisjon og NM lengde, pluss at vi i Nidaros håndbuelag har på NM også avholdt konkurranser som Årets Buemaker og Årets Historiske Skytter.

Slik jeg ser det har mesteparten av fokuset i debatten omkring utenødrs NM gått på draktkrav eller ikke.

Men jeg har et annet spørsmål: Behøver NM presisjon og NM lengde å være under ett og samme arrangement eller bør de avholdes hver for seg?

Fordeler med å splitte:
Lengdekonkurransene kan bli mer prioritert. Vanligvis varer selve skytingen på NM lengde i rundt 15 minutter. Det kan/bør med fordel utvides og gjerne kombineres med litt cloutskyting med det samme man er på banen. Deltakerne kan prøve litt flere buer, eksperimentere litt.
Vanskelig å finne en bane, ukurrante steder/tidspunkter, enda vanskeliger når det skal kombineres med et godt sted å ha NM presisjon. Lettere å finne egnet sted for presisjonsskytinga vhis man ikke behøver å tenke på lengdeskytinga.
To forskjellige NM'er gjør at man kan arrangere dem på forskjellige tider og steder som gjør det lettere for interesserte å få med seg i alle fall ett av dem

Fordeler med å ha det samlet:
Flere deltakere, mer sosialt
Kun ett NM og forholde seg til for de som må reise langt

Slik jeg ser det har NM lengde ofte blitt nedprioritert i forhold til NM presisjon. Er det bare jeg som føler det slik? Har jeg tenkt for mye på egenhånd? Er jeg på bærtur? :wink:

Innspill?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Splitte NM?? Splitte mine bramseil...!!!

Legg inn av haro »

Vel... Å splitte NM for å prioritere Lengde er jo en tanke å tenke det også, og tanken er ikke så veldig langt ut på jordet(hæ hæ), MEN. Jeg personlig har en følelse av at det vil bli lettere å få folk til å stille på lengdeskytingskonkurranse hvis dem ikke bare er der for å skyte langt. Interessen for lengdeskyting er klart til stede, men det er litt Ferrari å skyte langt. Da de fleste ikke har egnet utstyr for å skyte langt tror jeg det vil bli litt for mye nisje til at det er interesse nok til at det er noe poeng i å ha eget NM for lengde.

Rett og slett.

For å ikke la dette falle i grus kanskje man skulle prøve dette ut i praksis og i første omgang sette opp egne konkurranser kun viet Spenst og lange skudd?? Greia her er vel å få til organisering og dialog.

Dette er vel mat for programkommiteen i NL??? :wink:
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Enig. Å splitte det opp vil bare føre til færre deltagere - i begge konkurransene.

Man kan jo heller arrangere egne lengdestevner utenom NM.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:...Man kan jo heller arrangere egne lengdestevner utenom NM.
Noe som allerede gjøres. Og glad er jeg for det.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Sjekk opp 12 April på www.vikenlangbuelag.no
Det er jo litt utenom det vanlige.... Intet tvang annet enn det rundt utstyret.
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Ja! Det er en god ide!
-------------
Odd
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

odd skrev:Ja! Det er en god ide!
Å splitte, eller å delta på konkurranse 12. april :?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Å splitte er en god ide!

De fleste brukbare lengdebaner er ikke tilgjengelig før langt utpå høsten, eller tidlig vår.

Gjør valg av NM arena litt enklere.
-------------
Odd
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

...og da blir plutselig NM kjempeinteressant :P
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Kviljo skrev:...og da blir plutselig NM kjempeinteressant :P
NÆÆÆÆH! men no blir plutselig det hær kjempeinteressant!
-------------
Odd
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Behøver NM presisjon og NM lengde å være under ett og samme arrangement eller bør de avholdes hver for seg?
Min mening så langt: Behøver ikke, men bør kanskje helst for å få best mulig deltagelse. Kan være mange som ikke har mulighet til å prioritere to stevner.
Men om vi har mulighet for å arrangere et bra nm på en plass eller på en tid der det ikke går å skyte lengde, så bør det kunne splittes. I såfall burde vi kanskje prøve å ha andre konkurranser med lignende plasskrav, fx clout samtidig for å gjøre det mer attraktivt for fler enn reine lengdenerder. Et slags langhold nm? (Dobbel York round noen?)
En fordel med å splitte er jo selvfølgelig at hvis en ikke har mulighet til å dra på det ene stevnet, så er det en mulighet til.
Ellers så støtter jeg Haaeri sitt forslag i "konkuranseform tråden" (mange bra innspill der) om NM over to dager, med flere konkurranser hver dag. Men vi bør da klare mer enn to på lørdag og en på søndag :twisted:
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar