Glassfiber lovlig?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Glassfiber lovlig?

Legg inn av Kviljo »

Fra http://www.klaa.no/tradbow/:
Historisk Bueklasse: Denne klassen gjelder kun ved arrangement for historiske buer i regi av Langbuelaget. Buen bør helst være i rent naturmateriale men glassfiber tillates dersom buen ellers ser ut som en historisk bue. Ikke tillatt med pileanlegg. Kun trepiler er tillatt.
...vil dette si at glassfiber er tillatt dersom den ikke synes? :shock:

Såvidt jeg kan se står det på langbue.no at kun naturmaterialer skal nyttes.

Jai ika fårstå någenting :roll:

Hilsen en som egentlig har litt lyst til å backe en liten recurve med glassfiber :oops:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Kan nok lønne seg å gå rett til kilden og se der. Som det står:
Bue:
En enkel bue i et stykke med enkel streng som går mellom de to lemmenes strengnokker. Buen skal være laget av natur-materiale med eller uten laminering. Buens konstruksjon og størrelse er valgfritt, også recurve.
Så da er det vel greit å si at buer ikke skal ha glassfiber, så lenge det er en konkurranse i historisk klasse, men i trad er det lov (så vidt meg bekjent).
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

......og så fortsetter vi litt lenger ned, med det gode sitatet . ( for oss hornbue-friks uten ubegrensa mengder penger å bruke på buer. Men dream on.....)
" Ved eventuelle tvister skal stevnets arrangør ha alle fullmakter til å bestemme.
Ved helt spesielle tilfeller kan kan det gies dispensasjoner av arrangør mht bruk av glassfiberbuer (f. eks japanske Kyodobuer eller tyrkiske rytterbuer) og plastnokker."
Håper det gjelder Ungarske rytterbuer også, har en i bestilling. Ikke sant Jadda?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

GreenMan skrev:Kan nok lønne seg å gå rett til kilden og se der.
Jupp, som sagt :)

Men det er tydeligvis to forskjellige ideer ute om dette. Mulig det bare er slurv/feil hos Hardway. - men jeg aner at det er et smutthull i loven, som det nevnes her ;)

Å backe en bue med glassfiber er jo på mange måter bare en økonomiversjon av senebacking. Klart det handler om prinsipper, men finnes det unntak av regelen så er jeg klar til å nytte meg av det, hehe.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Kviljo!! Les det Lurz skriver. Tanken om dette "smutthullet" var at vi ikke har hjerte til å vise bort noen med f.eks en ellers historisk korrekt rytterbue med glassfiber skjult inne i buen. (Ungarerne som lager de fleste av disse buene "syr" lemmene inn i skinn). Uansett er det vanskeligere å treffe med disse buene enn en langbue. Joda, sikkert fristene å backe med glassfiber, fristene med pilhylle, fristende med plastnocker, for ikke å snakke om "støttehjul" :D
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe :P

Men sett at man dukket opp med en hjemmelagd liten rytterbue der man ikke så glassfiberen. Ville man da få delta...i f.eks lengdeskytingen...?

Som sagt, det å bruke glassfiber som backing kan vel sidestilles med senebacking, bare det er mye mer tilgjengelig/økonomisk/enklere.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg er veldig glad i min nylagede glassfiberarmerte langbue, en bitte liten pilhylle har den også (men den har ikke en gang antydning til innskjæring for pilen, det får da være grenser! Pilhyllen er en liten lærbit som er limt på etterpå).

MEN, historisk klasse bør og skal være forbeholdt buer av naturmaterialer, uten pilhylle, og så med dette lille unntaket for buene som de ville horder fra de asiatiske stepper brukte.

Og det minner meg på at naturbuen min snart må få seg ny linstreng i stedet for dacronstrengen som sitter på den nå ...
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Nå husker jeg med gru den gamle tråden fra det tidligere bueforumet der dette ble debatert (Black debath kunne sikkert laget en låt om det). Jeg må si meg enig med Nils. I historiske settinger bør man være nøye med att buene er laget av "historisk" matteriale. Jeg har en rytterbue som er laminert på samme måte som de gamle rytterbuen, men matterialene er nok kunstige, jeg har deltatt på historiske arrengement med denne buen, men da viste jeg ike at matterialene var syntestiske. Jeg synes at man på historisk skyting bør holde høye krav, begynner man å lempe på kravene blir det fort texas. Skal man kunne kalle seg f eks norgesmesteri historisk bueskyting, det være srg lengde eller pressisjon synes jeg det blir feil å ha ervervet seg tittelen med hjelp av glassfiber, karbonhoppetau, wankelmoter eller noe slikt.
( Grumle grumle må bli ferdig med den samebuen min snart :evil:
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Enig med Jadda! og forsåvidt også Nilstor.. Here goes

I mine øyne fins det 3 sorter buer i denne diskusjonen:
- naturbuer, tre, gress, hud, sener, horn. I dagens dag og for at noen i det hele tatt skal gidde å lage dem, for ikke å snakke om få lov av kjerringa: limt med epoxy istf. fiskeblærelim og dnslags...
- glassfiberbuer, buer som har glassfiber (unidireksjonal og tjukk type BoTuff ol) foran og bak og hvor hva som er imellom har fint lite å bety (på denne siden av "syntactic foam") glassfiberen kan lages usynlig ved å være gjennomsiktig eller ved å sy lær utenpå, glassfiberbue og tradisjonell bue!
- glassfiberbackede buer, min egen versjon av West kanoglassfiber backing på plankebuer som gjør det samme som råhud eller linstoff men er fryktelig mye billigere, buen legger ikke på seg et pund, men den knekker da ikke. Det hender jeg gjør dette, men jeg liker det ikke...historisk er det nå ihvertfall ikke

For presisjonskyting på det nivået vi ser i Norge kan jeg ikke fatte at materiale skal ha noen betydning så lenge det håndverksmessige er på topp. Glassfiberbuer imidlertid oftest lagd av proffer .. mens trebuer er laget av deg og meg.
For lengdeskyting, tja. Design og håndverksmessig kvalitet er ikke ubetydelig her heller, men en slipper vel ikke unna at glassfiber har 10-25 ganger styrken til tre og bare det 3-dobbelte av vekten + at tøying før brudd gjerne er 5% istf 1.5., Sener derimot.. Og, du kan bare lagre så mye energi i en bøyd pinne uansett materiale.

Men, historisk er nå historisk. Jeg holder meg til Kapteinens ord.

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

KEn skrev:...men en slipper vel ikke unna at glassfiber har 10-25 ganger styrken til tre og bare det 3-dobbelte av vekten + at tøying før brudd gjerne er 5% istf 1.5., Sener derimot..

K
Har du forska på sener kontra glassfiber? Hvor forskjellig oppfører de seg?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Kan se poenget med å holde ganske strengt på naturmatrialer ved lengdeskyting, kunstige matrialer kan ha andre/bedre egenskaper, som har direkte påvirkning på resultatet. Men når det gjelder blinkskyting, spesielt på korthold/inne, så rekker jo de fleste buene fram :)
Og skal det først være naturmatrialer, ser jeg ikke noen grunn til å godta hverken dacronstreng eller epoxylim heller. (Hvis noen klager må det da kunne kokes lim ute over bål, på historisk korrekt vis, sjøl om det er kaldt. Og ifølge TBB kan du dyrke lin i din egen bakgård, og hamp i naboens. :twisted: ) Jeg mener, så lenge det gjelder bueskyting, og ikke et historiespill, så må poenget være å konkurrere under noenlunde like forhold. Rytter/kyodo- buer i "juksematrialer" gir ingen urettferdig fordel, og de har en "historisk korrekt" form. De har selvfølglig ingenting i en historisk buemaker konkurranse å gjøre.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Lurz,
du har nettopp rett og det er derfor jeg ikke bryr meg så veldig om hva reglene faktisk er ,så lenge de ikke er helt hårreisende. Det viktige er at de er kjent og like for alle.
Problemet dukker (forhåpentligvis ikke ) opp når det kommer en med et godt laget senterskutt tremidtstykke og Hoyt G3 lemmer . Sannsynligvis vil trepilene uansett jevne det ut litt.

Kviljo,
Jeg har ikke forsket , men lest har jeg gjort. Sener har en bruddstyrke (strekk) på rundt halvparten av f.eks. hickori og ask. Men en langt lavere E-modul og kan tøyes 15% (+ -) før brudd. ergo er det nærmest umulig å slite av sener uten å lage en helt usannsynlig tjukk bue. Det er jo også derfor du kan lage en bue med så mye reflex som en ser på de verste tyrkerbuene.




K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmm, der rauk teorien min om at sener og glassfiber kunne sidestilles, hehe :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

I denne rappoerten har de undersøk sener fra storfe. De testet senebundter på 5 cm lengde og fibrene var på 250 mikrometer (tynne greier), sener tålte ett stress på ca 18 M Pa kontra glassfiber med 20 M Pa derimot hadde senene en evne til å gjenoprette skader etter strekk ved å kryssbindes tilbake i nettverket av sener i sene lim komlekset.

The mechanical properties of composites manufactured from tendon fibres and pearl glue (animal glue)
D. G. Hepworth , and J. P. Smith

Department of Mechanical Engineering, University of Bath, Claverton Down, Bath BA2 7AY, UK

Received 10 October 2001; revised 14 January 2002; accepted 8 February 2002. Available online 12 March 2002.

Abstract
The mechanical properties of a composite manufactured from bovine tendon and pearl glue (an animal glue containing gelatine and other proteins) are investigated. This composite was traditionally used in the construction of Asiatic re-curve bows for archery and is reputed to be tough yet elastic. Composites were manufactured by hand laying fibres into a mould and then pouring on hot glue. Tensile tests were performed on the specimens with the load being applied along the long axis of the fibres. The composite was found to absorb 18 MJ/m3 of energy to failure, comparable to carbon fibre composites, spring steel and butyl rubber. This energy absorption was achieved through the ductility and strength of the collagen fibres, which were found to be several times larger than the glue (fibre strength was 180 MPa, glue strength was 32 MPa, fibre failure strain was 26%, glue failure strain was 3%). However, the tensile modulus of the fibres and glue were similar. The composite was also found to be extremely damage tolerant, with many micro-cracks developing between strains of 2–20%, and dominated by elastic behaviour to surprisingly large deformations. The reasons for this are discussed
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Her er det fra produsenten, Saint Gobain Vectrotex:
-

Mechanical properties

Properties E Glass
Density 2.60 g/cm³
Tensile strength: Virgin filament 3400 MPa
Impregnated strand in a composite 2400 MPa
Tensile modulus 73000 MPa
Elongation at break 4.5 %

-

Den rapporten skulle jeg gjerne ha lest. Men du skriver jo i "kopien" din 180MPa, det er jo i treverk-området, et sted mellom ask og bjerk. Er du sikker på at du ikke blander bruddenergi og strekkfasthet? MJ/m3 -MPa?
Bruddenergi sier noe om hvor seigt eller sprøtt et materiale er og har nok en god del med buemaking å gjøre.

K
Svar