Brannpiler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Brannpiler

Legg inn av Kviljo »

Er det noen her som har forsket på brannpiler, eventuelt vet noe om dette?

Tenker både på hva som er historisk riktig, og det som er mest hensiktsmessig i dag for oppvisninger.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

På danske bueogpil.dk sitt debattforum har dette vært drøftet. Vet ikke hvor historisk riktig svarene var, men noen tips er det vel.
http://www.bueogpil.dk/index.php?name=P ... topic&t=44

Lars
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Jeg har laget ett par brannpiler med slike spisser http://www.hectorcoleironwork.com/image ... 20fire.gif Jeg fyldte innholdet med ull og dynket det med flytende bek. Det brann som en gud, en da skyddet gikk ble all beket slått av åg pilen for 100 meter uten noe fyr. Neste gang tror jeg jeg prøver tjære, som ikke er så sprøtt som bek
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmm, da var bek eliminert. :)

Kanskje det kan være så enkelt at man ruller sammen en liten ball, eller surrer et skaft med noe forkulla tøy. - slik som man kan bruke sammen med ildstål og flint. Det tenner iallefall utrolig lett, og brenner mer jo mer man blåser på det. Måtte kanskje surra det med noe skikkelig tråd, for det er jo ganske porøst.

Oppskrift på forkulla tøy: Rull sammen noe gammelt stoff, bomull/lin funker nok best. Hiv det i en nesten lufttett beholder og sleng det på bålet/sett det på kokeplata. Forbered deg på masse røyk, og lå det stå ei stund (kanskje 30 min) til det begynner å ryke mindre. La det kjøle ned helt før du tar det ut, så det ikke brenner opp.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Vargen og jeg prøvde med never rundt pila og dyppet den godt i sprit. Det brant bra det, men slokna da det ble skutt ut.

Prøvde å skyte med brannpiler laget av en svenske. Der var stålull surret rundt pila, for deretter og bli "fluffa" opp litt for å skaffe god tilgang av oksygen. Pila var først belagt i området med alu-teip for at skaftet ikke skulle brenne opp. Mer gnister enn flamme, men det så bra ut på nattehimmelen. Ei heller sannsynlig at det var det som ble brukt i forna dar...
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Men stålulla brant vel ikke av seg selv? :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Jeg har også testet ut diverse brannpilmetoder med vekslende hell. Beste jeg får til er slik Kviljo beskriver med forkullet linstoff/innebark av einer (=knusk) og miletjære/hampetråd. Tørr never... og så fikk jeg smidd en "brannpilspiss" av to meget dyktige studenter og smeder, det er så lenge siden at det kan nesten kalles vikingtiden. Begge er nå blitt meget seriøse akademikere, en har nettop kommet på forumet. Jeg har den enda, en lang spiss splittet i fire, til en slags kurv. Fler har spurt om dokumentasjon på den type spiss, så nå passer det jo å spørre her. Det var enten Anders "Smedgutt" eller Vegard som smidde den.
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Riktig ja :)
Måtte bare teste det i natt, og det funka faktisk rimelig bra. Surra fast noe forkulla bomull med lintråd, og tente selvfølgelig på med flint og ildstål 8) Det regna litt, men det brant lenge nok til flere skudd.
Enkelt og billig, og pilskaftet tok ikke skade.

Det dumme er jo at det gløder mer enn det brenner. Forsovidt greit nok, så man ikke setter fyr på alt og alle :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

BRANN. BRANN. BRANN. HEIA BRANN BRANN BRANN!!
Hils buekorpset og vær forsiktig med bryggene :wink:
Bilde
Brukeravatar
Vegard
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 04 apr 2006, 18:46
Sted: Oslo

Legg inn av Vegard »

Torgisl Reidarson skrev:Jeg har også testet ut diverse brannpilmetoder med vekslende hell. Beste jeg får til er slik Kviljo beskriver med forkullet linstoff/innebark av einer (=knusk) og miletjære/hampetråd. Tørr never... og så fikk jeg smidd en "brannpilspiss" av to meget dyktige studenter og smeder, det er så lenge siden at det kan nesten kalles vikingtiden. Begge er nå blitt meget seriøse akademikere, en har nettop kommet på forumet. Jeg har den enda, en lang spiss splittet i fire, til en slags kurv. Fler har spurt om dokumentasjon på den type spiss, så nå passer det jo å spørre her. Det var enten Anders "Smedgutt" eller Vegard som smidde den.
Jeg har ihvertfall aldri sett noe arkeologiske funn fra vikingtid eller middelalder av slike "kurvpiler" (spiltet 1-2 ganger og åpnet for å gi rom for noe brennbart). Fravær av funn er ikke et bevis, men det svekker eventuell sansynlighet for at det fantes. Trolig var det ikke særlig vanlig i ihvertfall - naturlig nok. Personlig tror jeg heller det ble surret fast noe brennbart til pila om man trengte brannpiler.

Men jeg er kun en novise når det gjelder bueskyting og buemakring. Jeg har kun laget én bue, en flatbue i ask på båndsag, og har aldri laget noen piler.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Prata med en kamerat, og han hadde surra pilene med noe tøy, og dynka de med lampeolje. Brant visst hele veien og gode greier :)

Så det burde testes 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
propitpopit
Bueskytter
Innlegg: 63
Registrert: 11 jan 2006, 13:18
Sted: oslo

Legg inn av propitpopit »

Jeg har en bok liggende hjemme om våpen og der står det at sammenpresset hamp eller lin ble dyppet i en brennbar væske, festet bak pilspissen og påtent like før pilen ble skutt.

Brannpiler ble brukt helt frem til 1600-tallet.
8)



Hvor skyter dere brannpiler? Jeg ser for meg store åkrer med hvete i lys lue. :shock:
----william----
fremtidig OL vinner (2018, Oslo)( :( tromsø)
Jeg skal bli best!!!
Håkan SLS
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 21 mai 2008, 14:58
Sted: Stockholm, Sverige

Re:

Legg inn av Håkan SLS »

propitpopit skrev:Jeg har en bok liggende hjemme om våpen ... <snip>
Av ren nyfikenhet, vad heter boken?

Finns det någon på forumet som vet hur många spetsar (i relation till andra typer) man hittat av t.ex. den typ av brandpilsspets som Hector Cole tillverkar, och var man har hittat dem?

/Håkan
Håkan
Stockholms LåsbågeSällskap

Age and treachery will always
overcome youth and skill.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Brannpiler

Legg inn av Griffin »

Jag läste någonstans (i ett blad?) att en av stratton-pojkarna hade testat ut allt möjligt.
Både att skjuta långt med brandpil och att få mest möjlig fyr (tex mot en trävägg)

Det var visst många saker som inte fungerade så bra och någon metod som gick ganska ok.

Kanske du kan fråga steve om artikeln?
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Brannpiler

Legg inn av Skogheim »

I filmene gladiator og bravehearth skyter de med branpiler, de ser jo ut til å fungere riktig bra. Kan hende det bare er filmtriks? Er det historisk riktig de gjør det på? isåfall hvordan gjør de det? ble lagt en del tid og jobb på detaljer rundt våpen og rustninger der veit jeg
If it isn't broken, don't fix it!!
Svar