Vi har alle lært at pila skal settes på strengen med "Hanefjæra" ut fra buen. Vi som har hatt publikumskyting på markeder og festivaler er raske til å korrigere når skytteren setter pila "feil" på strengen med "hanefjæra inn mot buen.
På vår ukentlige bueskyttertrening kom dette tilfeldig opp der vi sto på standplass og sendte våre piler mot skytemattene. Hva vil egentlig skje hvis vi setter pila "feil" på strengen?
Dette måtte bare prøves. Jeg og min medskytter satte pila "feil" og lot det stå til. Svisj og pila sto pent i blinken for oss begge. Tilfeldig eller....?
Etter flere forsøk kunne vi konkludere med at "feil" plassering av pila ikke hadde hatt noen negativ innvirkning på skytinga.
Hvorfor er jeg usikker på, men kanskje kalkunfjær er så ettergivende at det ikke spiller noen rolle hvordan man setter pila på strengen.
Personlig vil jeg nok fortsette å skyte "riktig", da gammel vane er vondt å vende. Artig var det.
For en del år siden da jeg var aktiv skytter i NBF husker jeg det var en skytter som konsekvent plasserte pila med hanefjæra inn mot buen. Han var helt i toppen i tradisjonell bueskyting, men jeg husker vi andre syntes det var spesielt å skyte med "hanefjæra" inn mot buen.
Er det andre som har forsøkt det samme?
Hva skjer hvis du setter pila feil på strengen?
Moderator: GreenMan
Hva skjer hvis du setter pila feil på strengen?
"Back to nature!"
Re: Hva skjer hvis du setter pila feil på strengen?
Hvor mye rolle det spiller er jeg veldig usikker på. men setter nå hanefjæra ut som jeg har lært.
Men med publikum på markeder syns jeg det er så mange andre ting det er viktigere å korrigere på den korte tida at hvilken vei hanefjæra peker er det første jeg gir beng i
Men med publikum på markeder syns jeg det er så mange andre ting det er viktigere å korrigere på den korte tida at hvilken vei hanefjæra peker er det første jeg gir beng i
"If it breaks you get to keep both parts"
-
olethearcher
- Mester
Jeg har testet å sette pila "feil" selv. Uten å merke noen forskjell. Men det er nok en bitteliten forskjell bare at på nivået vi skyter på så er det umulig å oppdage at det er en endring. Ønsker man best mulig presisjon så bør man gjøre alt likt hver gang, men det er nok mange andre ting som er langt viktigere 
-
Rene Ramminger
- Mester
Jeg har hørt det mange ganger og prøvd det også selv. Jeg merker ingen forskjell ( med naturfjør) Vanes (gummi fjør) eller flightpiler med pergament ville jeg nok sette "riktig" på strengen.
Da ser det ut som det er flere med samme erfaring som meg. Kanskje ikke det viktigste når man står på vikingmarked og instruerer. 
"Back to nature!"
-
nidrinr
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Blir vel mest for å unngå slitasje på fjøra kanskje.
- Sturlabuer
- Mester
- Sted: Hurum