Noen som har vert borti mispel som bue? Hva kan dere si? Og hvordan er de å tørke? Sprekker de lett?
Har hugget et par stammer for har lest at det skal være bra greier. Tar i mot all info:)
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Mispel
Moderator: GreenMan
- Sturlabuer
- Mester
- Sted: Hurum
Re: Mispel
Har bare vært borti mispel som hekkplante og har aldri tenkt på den som noe i nærheten av bueemne.
Men hvis du har funnet et eksemplar som har fått vokse i fred og er nogenlunde rett og lang nok,
så tenker jeg at det bare er å prøve.
Mange busker har både seig og hard ved og jeg tror mispel er en av dem.
Spennende og finne frem til et design som passer emnet du har.
Utfordringen kan være å få tørket den uten at den sprekker opp på langs.
Slike emner er gjerne litt smale og da har de en tendens til å sprekke der veden er jevnest og det er også som
oftest der man tenker å lage ryggen på buen. Og den gjør seg best når den er hel.
Du kan hjelpe situasjonen med å fjerne barken der du planlegger buken og male/lime endeveden i begge ender.
Lykke til! Spør hvis du lurer på noe og post gjerne bilder her inne også.
Men hvis du har funnet et eksemplar som har fått vokse i fred og er nogenlunde rett og lang nok,
så tenker jeg at det bare er å prøve.
Mange busker har både seig og hard ved og jeg tror mispel er en av dem.
Spennende og finne frem til et design som passer emnet du har.
Utfordringen kan være å få tørket den uten at den sprekker opp på langs.
Slike emner er gjerne litt smale og da har de en tendens til å sprekke der veden er jevnest og det er også som
oftest der man tenker å lage ryggen på buen. Og den gjør seg best når den er hel.
Du kan hjelpe situasjonen med å fjerne barken der du planlegger buken og male/lime endeveden i begge ender.
Lykke til! Spør hvis du lurer på noe og post gjerne bilder her inne også.