Lars Andersen kommer til Borrekaupangen.

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Ingis
Mester
Sted: Åmot,Buskerud

Lars Andersen kommer til Borrekaupangen.

Legg inn av Ingis »

Dansken Lars Andersen kommer til Borre-kaupangen for å holde foredrag og ha en workshop. Mannen har jo noen imponerende videoer på YouTube med både hurtighet og presisjon. Skal bli spennende å se hva han kan tilføre oss trauste vikinger. :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lars Andersen kommer til Borrekaupangen.

Legg inn av Are »

Spennende. Vet du noe mer om hvor og når?

Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester

Legg inn av Ingis »

Ikke foreløpig desverre.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Kontakt:

Legg inn av Are »

Både Ingis og jeg fikk med oss foredraget.
Tema var bueskyting i jernalderen i nord-Europa.

Kort oppsummert:
For en del år siden reagerte Lars på hvordan moderne vikinger brukte buen. De skøyt alle som Horace Ford. Med kroppen oppreist, med strak buearm og tre fingre på strengen.

Han gikk i dybden for å se hva han kunne finne. Og det var i hovedsak to ting han fant

1: De brukte høyst sannsynligvis primærgrep. Det vil si å klemme pila mellom tommel og den bøyde pekefingeren. Kildene er bl.a. en illustrasjon, knoppnokker og noen bronsenokker som er funnet. Han nevnte flere fordeler med dette grepet. Eneste ulempen, er hvis man skal trekke de kraftigste buene over rundt #70. Han mente man gikk over til å gripe om strengen da engelskmennene begynte med de kraftige langbuene sine.

2: De holdt buene lavere enn vi er vant til i dag. Dette innebærer at buearmen og trekkarmen er lavere. Et eksempel på dette er fra Bayeux-teppet. Bilde

Lars mener dette er måten de brukte buen på, og ikke bare klønete gjengivelser. Dette måten å holde buen på gir også et kortere trekk.

Konklusjonen er at denne måten å skyte på er svært rask, og svært treffsikker og sannsynligvis den riktigste måten å skyte på hvis man driver med vikingbueskyting.

Han var veldig nøye med å si at han ikke kunne si at absolutt alle brukte teknikken han promoterte. Men han hadde funnet flere tegn på at de brukte den, og ingen på at de brukte en annen teknikk.

Så hvis du ikke har sett teknikken i praksis, vil jeg anbefale å se på ham på youtube.

Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Sted: Sande i Vestfold

Legg inn av HEO »

Takk for referat fra foredraget, Are. Jeg fikk det ikke med meg.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Are
kaptein
Kontakt:

Legg inn av Are »

De to hovedpunktene jeg har nevnt ovenfor er jeg ganske enig i. Men mange av påstandene i videoene hans er verdt å ta med en klype salt. Stort sett alt jeg har sett ham gjøre, gjør han med en svak bue. Ingen viking i en stridssituasjon ville gått i krigen med en #30 eller deromkring.

Er du nysgjerrig på motargumentene til påstandene hans, kan du søke "Lars Andersen archery debunked" på youtube.

Ingis
Mester

Legg inn av Ingis »

Veldig bra oppsummering, Are. Jeg har sett alle videoene til Lars og fikk en litt annen innstilling til mannen. Han innrømmet i samtale med ham at det ikke er rart at folk er skeptiske til mange av hans utrolige skudd. Han fortalte at de siste ti åra har han trent seks dager hver uke i flere timer pr. dag. Kanskje ikke så rart at trening gir resultater.
Jeg fikk forøvrig kjenne på kroppen litt av hans skytestil i workshopen dagen etter foredraget. Skal innrømme at det var litt utfordrene å omstille seg fra trefingergrep og pila på "feil" side, men etterhvert fungerte det bedre og bedre. "Knoppnock" er en nødvendighet for å kunne trekke litt tyngre buer og to- eller fire fjør.
Litt kjedelig at ikke flere fra det aktive buemiljøet fikk med seg dette, men tror nok at info fra arrangør kunne vært bedre.
Det blir spennende når avhandlingen på prosjektet dukker opp. Det blir nok en foreløpig sak i "Toxofil" til høsten.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Kontakt:

Legg inn av Are »

Hyggelig at du fikk med deg workshopen. Selv måtte jeg tilbringe dagen i egen shop. Gleder meg til å lese artikkel i Tox

Svar