Om NM lengde (avledet fra resultater på NL sin hjemmeside)

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Om NM lengde (avledet fra resultater på NL sin hjemmeside)

Legg inn av Lars Jensen »

Her er det noe veldig rart.
Det var da vitterligen et NM i lengde på Re høsten 2022??? Det var så vidt meg bekjent den første gangen NL splittet NM-arrangementet i to deler. Presisjon gikk på Hønefoss og lengde på Re. Hvor har det blitt av resultatene fra lengde-NM?
At det skal ha vært «feilinformert» om lengde-NM 2023 i Toxofil må jo bero på at leder ikke korrekturleser sin egen spalte før trykking. Det er jo i beste fall sløvhet, man plotter jo inn disse arrangementene i årshjulet FØR det presenteres for medlemmene. Selv om jeg er steinaldersk i forhold til FB, må det kunne gå an å stole på lokasjon litt før arrangementer skal gå av stabelen.
Takk for resultatoppdateringer, referater og publisering på forumet og på hjemmesida. Setter pris på kommunikasjon på disse to plattformene.
Nå har jeg fiksa hornnokken på krigsbua også… skal se det blir fyrt av et skudd eller fler når regnet gir seg…
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Resultater på NL sin hjemmeside.

Legg inn av Bowman »

Feilaktig informert i Tox??????🫣


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Resultater på NL sin hjemmeside.

Legg inn av Bowman »

Det er forøvrig riktig Lars. Ute NM lengde ble arrangert på Re 2022.

På årsmøtet i 2022 ble det foreslått å splitte UteNM i presisjon og lengde.
Forslaget kom fra Lars Jensen. Det ble samtidig
Foreslått å ha det på Re da Dette stedet oppfyller de kvaliteter som vi trenger for å gjennomføre
Arrangementet. Parralellt med dette kom det også et ønske fra Gruppa på Hedmark om å ha det fordi de i 2021 hadde et lengdestevne der oppe. Vi ble da enige om at LengdeNM skulle
Være på Hedmark i 2023. Vi skullle ha det annethvert år med muligheter for endring.

På telefon med nåværende leder rett etter årsmøtet ble jeg lovet UteNM 23 på Re da gruppa på Hedmark mente at jordet de hadde der oppe ikke var godt nok og de hadde ikke noe annet altternativ.
Derfor skrev jeg invitasjonen i Tox og det er også nevnt i lederen.
Det blir for meg ganske merkelig at nåværende styre i NL prøver å tåkelegge alt dette med merkelige argumenter om at Re ikke er et NL arr.
Det er i utgangspunktet riktig, men
Nå var det jo sånn at NL skulle ha LengdeNM der parralellt med Slaget på Re. Det er fullt
Praktisk mulig å gjøre to ting på
En gang.

Slaget på Re har kommet for å bli. Det er ikke et eget NM for THB som noen ganske uriktig prøver å hevde. Det er et lengdeskytingstevne som foregår hvert år i september.

Siden interesssen for lengdeskyting er marginal i NL har det vært mitt ønske å gjøre to ting på en gang. Vi er et lite miljø og trenger å tenke litt smart.

Ved å opprettholde presisjon og lengde adskilt vil vi sørge for en kvalitetsforbedring av lengdeskytingen. Da får øvelsene fred og ro på en lørdag med muligheter for å skyte flere piler.

Hvis det stemmes for å slå det sammen igjen blir det stress med å finne egnet jorde, dårlig tid på søndag, færre piler og at folk uteblir fra premieutdeling etc. etc.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Rene Ramminger
Mester
Innlegg: 117
Registrert: 17 jun 2020, 20:23
Bosted: Raade

Re: Resultater på NL sin hjemmeside.

Legg inn av Rene Ramminger »

@ Lars Jensen; Jeg missforstå. Det er riktig at den første forsøk på lengde NM (som eget stevne) ble gjennomført sammen med slaget på Re i 2022. Jeg tenkte på 2023. Jeg skal gjerne oppdatere hjemmesiden iht den, men da må noen sende meg resultater. (rene_ramminger@web.de)

Hvorfor det blir noe forvirring rund lengde NM 2023 må dere ta med styret. Planen var helt siden Februar /Mars å få den til Knaben Sandslette i år. Det var endel utfordringer rund offentlige etater for å få det godkjent, noe som tok lang tid.

Hvordan det går videre med Lengde som eget arrangement er årsmøtesak.

Bjørnak tok kontakt med meg i dag tidlig. Han har funnet årsmøtereferatene fra 2020 og 2022 og skal skanne dem inn og sende over til meg. :) Da kan jeg oppdatere det og. Siden dem er håndskreven vil det ta litt tid.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Resultater på NL sin hjemmeside.

Legg inn av Bowman »

Årsmøtereferatet fra 2022 bekrefter at jeg har hatt rett hele tiden.
Det står svart på hvitt at «Det foreslås å legge UteNM lengde til Slaget på Re eller Hedemarken for fremtiden»
Dette er et årsmøtevedtak som «står» helt til årsmøtet velger noe annet.
Jeg husker veldig godt hva vi ble enige om og der er bakteppet for at jeg/vi planla UteNM lengde 2023 på Re. Rart at ikke flere husker og det er spesielt at ikke flere Lengdeentusiaster husker. Jeg vet imidlertid om to.
At Knaben kom inn som et alternativ burde vært begrunnet bedre. Det er et brudd på vedtektene.

Referatet fra 2022 burde selvsagt vært lagt ut for lenge siden. Jeg var faktisk ikke klar over at det lå hos meg.
Sekretær bør nok bruke moderne verktøy som tillater fildeling i en travel og moderne hverdag.
Jeg skal ta 1/4 dels ansvar da jeg var en del av et 4 personers styre.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Resultater på NL sin hjemmeside.

Legg inn av Lars Jensen »

Takk for bekreftelse.
Det var jeg som sto som forslagsstiller for å dele NM i to separate arrangementer. Om det var en god ide eller ikke vil jeg ikke spekulere i. Det er tydelig at evalueringen av dette vedtaket må være grundig og åpen. Jeg mener at dette bør diskuteres her inne på forumet og ikke på FB.
Dette er organisasjonens offisielle kanal (siden den er lenket fra hjemmesiden og at årsmøtet samlet vedtok dette) og den bør være edruelig og løsningsorientert. Vi må for all del ikke gå i "poppis-fella" m.t.p. bermeargumentasjon ala sladrepressen.
Vi bør også starte tidlig, helst i går, slik at alle synspunkter er godt gjennomtenkt før årsmøtet.
Noen (særlig de av medlemmene som vil tilbake til gammel ordning med ett arrangement for ute-NM) må i god tid stille forslaget til styret slik at styret har god tid til å samle informasjon og å fatte et vedtak slik at medlemmene vet hva som bringes til torgs på årsmøtet.
Jeg tror dette kan bli en sunn og bra prosess som gjør at alle som vil kan bli hørt.
Og som alltid: det finnes ingen som lytter bedre enn de taler, dessverre.
Lykke til!
Kan det bøyes, kan det skytes!
Rene Ramminger
Mester
Innlegg: 117
Registrert: 17 jun 2020, 20:23
Bosted: Raade

Re: Resultater på NL sin hjemmeside.

Legg inn av Rene Ramminger »

Ingen husket vedtakets nøyaktige innhold , fordi årsreferatet ikke var tilgjengelig før i dag/neste uke(09/2023). DVS 1,5 år etter årsmøtet. 3,5 år for referatet fra 2020.
Det er vanskelig å ta riktige beslutninger når grunnleggende informasjoner ikke er tilgjengelig.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Resultater på NL sin hjemmeside.

Legg inn av Bowman »

Denne debatten befinner seg i feil tråd. Kan moderator flytte UteNM lengde over på et riktig sted og kalle det for drodling rundt Fremtidige lengdeNM eller noe sånt?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Resultater på NL sin hjemmeside.

Legg inn av Lurz »

Saksopplysning fra redaktøren. Invitasjonen til Re som stod i Tox kom fra styret.

Ellers så kom det forslag på årsmøtet om å evaluere ordningen med lengde NM, siterer:
Begrunnelse: Årsmøtet i 2022 beslutta en vedtektsendring som gjør det mulig (men ikke nødvendig) å dele NM ute i to arrangement,
og
Det har vært gjort forsøk med denne løsningen i år, da Slaget på Re hadde status som NM ute i lengde.
Vedtak: Styret setter ned en komite for å evaluere dette. Dette innebærer også å «vekke» den sovende lengdekomiteen som allerede eksisterer.

Referat fra årsmøtet 2022:
8 Innkomne forslag
1, Skille uteNM i to. Presisjon går som planlagt siste helg i August og lengde går av Stabelen på Re i løpet av september. Avhengig av når bonden får slått jordet.
Søndagen på PresisjonsNM går til alternative skyteøvelser.
Ordningen vil bli evaluert på årsmøtet i 2023.
-vedtatt med stort flertall.
Min oppsummering: Det er vedtatt at NM kan, men ikke må, deles. Og at UteNM 2022 skulle være på Re. Kan ikke se noe vedtak om sted for andre år? Evalueringen på årsmøtet 2023 ble utsatt.

@Rene. Jeg leter gjennom gammelt stoff til Tox, og sender deg de referatene jeg finner.


Forøvrig enig i at vi bør starte en diskusjon blandt medlemmene om lengde nm. Nå. Her. På forumet. Ikke på FB. I en ny tråd.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Om NM lengde (avledet fra resultater på NL sin hjemmeside)

Legg inn av Lars Jensen »

Jeg synes fortsatt det er noe merkelig hvis Knaben var under utarbeidelse i februar/mars (årsmøtetid) at informasjon om lengde-NM på Re i Toxofil (både fra leder og medlemmer i THB) ble publisert 2-3 mnd etter at Re var forkastet (jeg fikk Tox i posten i helt i begynnelsen av juni) .
For ordens skyld informerer jeg om at jeg både er betalende medlem i NL og THB, men dette handler ikke om min relasjon til noen av institusjonene, men til ryddighet i organisasjonen NL.
Lars nr. 1 (fordi det er det du er, jeg er nr. 3;-)): vedtak eller ikke, det står på trykk to steder i Tox nr. 1-2023 at lengde-NM er under planlegging på Re. Absolutt ingen plass i samme utgave står Knaben nevnt. Det er mitt poeng.
En må gjerne spre arrangementene utover landet men da bør dette skisseres i god tid og i gjeldende kanaler.
En annen ting er jo hva som er NL-arrangementer og ikke. Hva er kriteriene for når et hvilket som helst arrangement blir helt eller delvis et NL-arr? Dette må vi også kanskje diskutere. NL bør kanskje på banen flere steder, om ikke annet enn som medarrangør/godkjennende bidragsyter (særlig der det er mulighet for rekorder/ytelsesoppnåelse i forhold til eldre prestasjoner).
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Om NM lengde (avledet fra resultater på NL sin hjemmeside)

Legg inn av Bowman »

Kan ikke si meg annet en enig med Lars
Her.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Om NM lengde (avledet fra resultater på NL sin hjemmeside)

Legg inn av Lars Jensen »

Hvordan er stemningen for å senke frekvensen til halvparten, presisjon det ene året og lengde det påfølgende. Jeg er usikker på om vedtektene sier noe om dette. Er det nedfelt at begge "grener" MÅ arrangeres hvert år? Eller er dette bare en årviss rutine som vi følger litt blendet av en etablert tradisjon?
Det kunne jo hende at interessen for begge disipliner hadde tjent på dette? Forventningene vil kanskje stige om en må vente i 2 år på sitt favorittstevne? Det gjør det jo enklere å sette av ei helg hver seinsommer/høst for alle. Ikke måtte velge hvert år, lengde eller presisjon.
Faren er jo at begge stevner vil lide døden av at det er FOR lang tid i mellom og at skyttere i begge disipliner mister tålmodigheten og finner andre arenaer for sine ønsker.
Dette kan jo forsåvidt løses med ulike andre, lokale/regionale stevner/treff for de som måtte ha et ønske om å bryne seg mellom de nasjonale mesterskapene (jfr. mitt tidligere innlegg om NL som en mer aktiv medarrangør/tilrettelegger).Her er det jo, til kjedsommelighet nevnt, godt etablerte festivaler, stevner og treff som kunne ta unna for behovene. Re, Hamar, Oslo, Kristiansand, Haugesund, Fredrikstad, et titalls etablerte viking/middelalderfestivaler, o.l.
Bare strøtanker dette, men læll...
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Om NM lengde (avledet fra resultater på NL sin hjemmeside)

Legg inn av Lars Jensen »

Jeg ser nå at pkt a) i formålsparagrafen til NL ikke spesifiserer frekvens eller kalenderfastsettelse av inne- og uteNM.
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Om NM lengde (avledet fra resultater på NL sin hjemmeside)

Legg inn av Lurz »

Lars nr. 1 (fordi det er det du er, jeg er nr. 3;-)): vedtak eller ikke, det står på trykk to steder i Tox nr. 1-2023 at lengde-NM er under planlegging på Re. Absolutt ingen plass i samme utgave står Knaben nevnt. Det er mitt poeng.
Vedtak vet jeg ingenting om, sitter ikke i styret. Men når jeg får mail fra styret med en foreløbig invitasjon til LengdeNM på Re, så kommer den selvfølgelig i bladet. Og når jeg ikke får noe om Knaben, så kommer det ikke noe om det.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Om NM lengde (avledet fra resultater på NL sin hjemmeside)

Legg inn av Bowman »

Denne er er jo ikke rettet til deg Lars. Selvfølgelig kommer det i Tox når det kommer til deg. Regner ned at styremedlemmer leser det som skrives på Bueforum siden vi har bestemt at det er her det skjer.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar