Piler av skudd?

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Loma
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 05 okt 2021, 21:39
Bosted: Haugesund

Piler av skudd?

Legg inn av Loma »

Hei. Er nysgjerrig på hva som er brukendes til pilmateriale av skudd som vokser i Norge. Har lest at vestkyst indianere brukte blandet annet Elderbær/Sambucus Nigra (Svarthyll) til å lage piler av. Har også lest at vill nyperose og laksebær (Rubus Spectabilis) har blitt brukt. Noen som har erfaringer med disse og kan fortelle litt om de? Eller andre typer skudd som er brukendes som det ikke står så mye om her på forumet?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Piler av skudd?

Legg inn av Ingis »

Piler av skudd er gøy. Jeg har laget piler av hasselskudd og rose. Barken på hassel bør fjernes med en gang, mens roseskuddene bør tørkes med barken på. Disse har en tendens å sprekke hvis du fjerner barken. Tørkes i bunter på 7 skaft.
Skaft av rose kan bli litt stive og har en porøs kjerne/marg.
Begge kan rettes med varme. Lykke til med prosjektet. :)
"Back to nature!"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Piler av skudd?

Legg inn av nidrinr »

Har laga piler av så og si alt jeg finner av skudd som er rette nok. Husker i farta Hegg, ask, rogn, selje, hassel, rose, ørder, osp. Sikkert brukt fler andre også. Rettes over bål eller med varmepistol hvis de er for krokete. Har også laga barnepiler til lek og "skytbort" av ulike tørrstilker fra forrige sommers diverse buskas. Disse blir veldig lette, og går ganske langt med barnebuer
Loma
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 05 okt 2021, 21:39
Bosted: Haugesund

Re: Piler av skudd?

Legg inn av Loma »

Skudd av ask sier du? Hva med kvist anlegg? (eller hva det heter) Jeg leter etter askeskudd som skal bli forskaft til svarthyll og laksebær piler men sliter med å finne kvistfrie lange nok til det. Er det kanskje ikke så nøye? Jeg skyter også bare med buer på mellom 40 og 50 pund så trenger ikke være de mest solide pilene. Kan du si noe om rogn og hegg?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Piler av skudd?

Legg inn av nidrinr »

Er vel ikke så mye mer å si enn at alt jeg finner relativt rette skudd fra klarer å bli piler 😄 -Og om de er kvirsfrie og relativt rette er det bare å rette opp med varmluftpistol 🤘😎
Svar