Noen tanker om "primitiv pilmaking

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Noen tanker om "primitiv pilmaking

Legg inn av Ingis »

Jeg vet ikke helt om det er riktig å kalle det primitiv pilmaking, når det er basert på flere tusen års historie og erfaringer. I dag er vi så vitenskapelig fokusert på kvalitet, normer og standarer.
I mine 20 år som pil- og bue interessert har jeg lært at vitenskap og teori kanskje ikke er det som er viktigst. Vitenskap for steinaldermannen kom til ved utprøving og feiling for å finne de beste løsningene.
Utprøving og erfaring med gamle teknikker og utstyr kan være gøy. Prøve ut piler som ikke er tilpasset vanlig moderne standard, kan gi både glede, overraskelser og skuffelser.
Når en beispiss ryker i innskjeftinga og du står der som et spørsmålstegn. Hvorfor? Feil valg av innskjeftingsmetode? Dårlig pilflukt? Skyteteknisk feil (slipp)? :?
Pilskaft av hasselskudd og rosebusk. Kanskje ikke helt rette alltid, men utrolig stor glede når det viser seg at den «primitive» pila treffer målet gang på gang. Jada, det blir noen piler som kanskje ikke blir benyttet først når du skal på «jakt», men det tror også steinaldermannen fikk. Akkurat som oss plukket han nok ut sine favoritt-piler, når viltet skulle jaktes.
Eksperimentering er spennende og gøy og kan anbefales til alle som vil teste historien. Det finnes et utall muligheter. :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Noen tanker om "primitiv pilmaking

Legg inn av Bowman »

Fin tråd dette Ingar. Jeg har litt erfaring med villrose, hassel og sibirkornell(dogwood) som pilskaft. Stort sett gode erfaringer, men noen runder med varmepistol må til. Har planer om litt volum for å kunne spine i grupper fra 25 til 60 spine f eks. Blir som oftest litt stive skaft så 25 spine skal nok holde hardr.
Holder på med et Øtzi sett i perioder som ikke blir ferdig med det første. I mangel på viburnum går jeg for hassel. Jeg har noen fine spisser fra Master Kutchera i italiensk cappucino farget flint som er ganske like de Øtzi hadde.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Noen tanker om "primitiv pilmaking

Legg inn av nidrinr »

Hvert år lager jeg "skytbort-piler" når jeg er på diverse skogsturer. Finner noen rette skudd i grøftebuskas som jeg tar med videre. Finner jeg ei kråkefjør eller fler så plukker jeg opp det også, ellers har jeg brukt næver som styre"fjør".Når vi settet oss ved bålet tørkes det et passe skaft (resten blir ofte med hjem). Kråkefjøra surres på med hva enn jeg finner, og er jeg heldig nok til å finne noe som funker til "spiss" fester jeg det også. Disse pilene skytes som oftest inn i skauen når jeg kommer hjem, mest fordi det er morro å se hvordan de går. Da er høye og lange skudd bra. Om jeg finner dem igjen? ..noen få.. Poenget er mest at disse pilene funker ofte helt supert, og de er artige å pusle med ved bålet 😎
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Noen tanker om "primitiv pilmaking

Legg inn av Bowman »

Minner meg om de første årene på Skurven Daniel.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Noen tanker om "primitiv pilmaking

Legg inn av Ingis »

Fint å høre at andre også er litt "primitive". :)
"Back to nature!"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Noen tanker om "primitiv pilmaking

Legg inn av nidrinr »

sant, sant. Snart så det blir enda en egen klasse i lengdeskyting... "hemspikke krokpil" 🤣
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Noen tanker om "primitiv pilmaking

Legg inn av Lars Jensen »

Vil det bli ansett som juks å ha ei lita trådsnelle i sekkelokket for surring? Liten plass, men stooor nytte :lol:
Hva bruker dere andre som surring av «fjør» på tur? Her nede er det myyyye rekved og leirskifer/brennstein (porøs/lett å forme og finnes i alle fasonger) OG fjør fra sjøfugl. Men har ALT for lite kunnskap om primitiv pilbygging til å inngå i en dyp diskusjon. Beklager!
Men det ER moro!
Kan det bøyes, kan det skytes!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Noen tanker om "primitiv pilmaking

Legg inn av nidrinr »

bruker alt jeg finner. finner jeg en taustump kan jeg dele den til passe størrelse. Finner jeg bast fra alm eller lind funker det bra. Finner jeg tanntråd i lomma bruker jeg det. Finner alltids noe
Svar