Vis meg dine buer!

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Vis meg dine buer!

Legg inn av Ingis »

Det har blitt mange buer i åras løp, både selvlagde og innkjøpte. Tenkte jeg skulle dele mitt buelager her, og det hadde vært hyggelig om andre også ville dele sine buer her på forumet. :)
Bilde
Jeg starter med 3 innkjøpte osage-buer fra "Dryad Bows", som ble handlet inn for over 10 år siden. En skikkelig snaky og en litt mindre snaky. Begge på 47 pund på 28 tommer trekk.
Tredje buen er en "Dryad Hunter" av osage og rygg av bambus på 50 pund på 28 tommers trekk.
Tror ikke det er mulig å få tak i disse buene i dag, så de blir vel samleobjekter etter hvert. :)
"Back to nature!"
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Vis meg dine buer!

Legg inn av olethearcher »

Jeg begynner å få en ganske stor samling med buer nå, både kjøpte og selvlagde, så tror ikke jeg skal legge ut alt nå. Men kan legge ut noen bilder av den siste buen til samlingen.
Det er en bue jeg kjøpte under Conquest cup i Tyrkia i mai. Den er tyrkisk bue laget av "Simsek". Den er i glassfiber dekket med skinn på ryggen som er håndmalt. Glassfiberen på buken er sort og simulerer på en måte horn. Til å være en syntetisk bue så mener jeg den har et av de mer realistiske utseendene. Mulig dette blir årets NM bue, da skutt med tommeltrekk selvsagt. Pilen på bildet er også kjøpt i Istanbul og er håndmalt med et utrolig detaljnivå!
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Vis meg dine buer!

Legg inn av Lars Jensen »

Kul tråd og kule buer, gutter.
Her er 3 buer som er litt spesielle for meg. «Lille Blå» er opprinnelig en knukket askebue som, uten kunnskap ble kuttet, malt og justert til ekstrem whippend tillered. Med innhult grep for morro i skogen bak huset. Tipper ca 30 pund på 20-21 tommer.
Nr 2 er hyperlokal alm fra postkassestativområdet bak huset. Nedjustert, fiberreist i rygg, nedjustert, fiberreisning i rygg, nedjustert… ja, dere skjønner greia. MEN, den var min første ordentlige almebue og derfor bevaringsverdigBilde.
Nr 3 er en snaky sak i lønn, fra nabobusken til alma bak postkassa. Den er vel rundt 40 og forunderlig snill å skyte med.
Neste gang skal dere få se den første fungerende buen jeg noensinne bygde. I furu!
Until then…Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kan det bøyes, kan det skytes!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Vis meg dine buer!

Legg inn av nidrinr »

hehe, naboen din vil ikke at jeg kommer å prøver buebana di 😄 Artig å se mye buer, kan hende jeg klarer å somle meg til å få inn noen her jeg også.
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Vis meg dine buer!

Legg inn av Lars Jensen »

He-he, ja det hadde vært litt av en bane. Hadde Ivar skutt der, måtte vi hatt båt for å måle😄
Kan det bøyes, kan det skytes!
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Vis meg dine buer!

Legg inn av Ingis »

Takk for responsen, folkens. Håper flere der ute vil dele sine buer. :)
"Back to nature!"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Vis meg dine buer!

Legg inn av Ingis »

Bilde
Følger opp med en "snake"-bue, hvor emnet i einer egentlig skulle gått i søpla. Bestemte meg allikevel for et forsøk som endte opp med en fullt funksjonell bue på + 30 pund. :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Vis meg dine buer!

Legg inn av Lars Jensen »

Ohh, den var snasen, Ingar.
Jeg opplever einer som ganske snill, både med tanke på røff behandling under tilvirkningsprosessen og ved bruk seinere. Dette er vel et av de treslagene som trenger mest og roligst tilvenning (tillerering) men så er de ganske snille som bruksbuer etterpå.
Ryggen er jo ofte urørt på mine buer og vekstmønstrene er jo over/under/på siden/rock'n'roll, særlig på stammer over 10 cm i diameter.
Tørking av einer bør, etter min ringe erfaring, foregå ute og under tak over litt lengre tid. Har prøvd å tørke inne "litt kjapt" og det resulterer ofte i spektakulær eksplosjon.
Det aller beste er jo lukta når du jobber med eiener, sulten og lykken rives om en annen ;)
Men igjen, jeg har vært heldig med emnene fra Bohuslänskysten :)
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Vis meg dine buer!

Legg inn av Lars Jensen »

Som lovet litt tidligere, her er min første fungerende bue laget i september/oktober 2014. Utålmodig og kunnskapsløs med tilnærmet vertikal læringskurve ble denne furulista fra den lokale trelasthandelen til en bueaktig ting. Tror jeg trakk den til 24-25 tommer de første gangene. Artig hengsel med motsvarende fiberreisning og overdimmensjonerte tupper i eik. Laminert grep med furu/eik og skinn fra ei gammal jakke. Streng i hamp og surring av beinhard bomullstråd.
Tror det er siste gang jeg spenner’n oppBildeBilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kan det bøyes, kan det skytes!
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Vis meg dine buer!

Legg inn av Ingis »

Artig å kunne se tilbake på sine tidligere meritter. Vi har vel alle vært rimelige kunnskapsløse, men vi lærer med tid og erfaring. Takk for bidrag, Lars. :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vis meg dine buer!

Legg inn av Bowman »

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Det henger mange buer hjemme hos meg til enhver tid. Bilde. Jeg har også buer fra andre buemakere
som jeg har dyp respekt for og som jeg har lært
mye av. Hos meg henger det en laminert tidlig krigsbue fra Ivar, en kjempefin To-vedbue fra Eirik og en Åndfonnebue fra Tor Bjarne. Jeg bytter gjerne
hvis det er interessant. Bilde. Viktig å gi
Cred til andres håndverk. BildeBildeBilde
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Vis meg dine buer!

Legg inn av Ingis »

Heisan, her var det mye lekkert. Trodde det bare var jeg som samla på buer, både egenproduserte og fra andre. :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vis meg dine buer!

Legg inn av Bowman »

Andres buer er defintivt verdt å samle
På.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar