Brukendes båndsag?

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
Loma
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 05 okt 2021, 21:39
Bosted: Haugesund

Brukendes båndsag?

Legg inn av Loma »

Hei! Tror dere denne båndsagen gjør jobben? https://www.toolstop.co.uk/scheppach-hb ... nd-p72692/
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Brukendes båndsag?

Legg inn av Are »

Først og fremst ville jeg anbefale deg å sjekke hva det vil koste å få saga sendt til Norge. Frakt fra England pleier å koste en god del. I tillegg kommer fortolling og fortollingsgebyrer. Og jobben å bytte støpsel til norsk standard. Personlig ville jeg heller funnet en norsk forhandler.

Rent bortsett fra det, er det en liten sag. Liten motor gjør at den sliter mer, og har sine begrensninger. Men hvis du stort sett bare skal kappe og kløyve tynnere materialer, kan den gjøre nytten. Men jeg vil anbefale deg å google "review (merket på saga". Det er forhåpentligvis noen som har noen erfaringer med denne saga.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Loma
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 05 okt 2021, 21:39
Bosted: Haugesund

Re: Brukendes båndsag?

Legg inn av Loma »

Jeg fant denne på finn.no, en kjøretur i fra der jeg bor. I utgangspunktet tenker jeg å bruke den til å skjære pilskaft, men vil jo ikke kjøpe en sag jeg senere finner ut blir for svak. Vil hamulighet til å kunne skjære i litt større eikestokker
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Brukendes båndsag?

Legg inn av Are »

Den fungerer sikkert fint til kløyving av pilskaft. Da kan du gjøre som en del andre gjør. Kjøp på Finn, bruk, og selg den eventuelt på Finn igjen. Da bør du ikke tape store summen hvis du senere finner ut at den er for liten.
Kløyve stokker på båndsag krever en ganske kraftig en. Eik ville jeg heller kløyva med øks og kiler. Den er lett å kløyve.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Brukendes båndsag?

Legg inn av Lars Jensen »

100% enig med Are her. Disse sagene fra Sheppach, Claser’n, Biltema, Jula o.l er stort sett bygget over samme lest. De fungerer helt fint til pilskaft, gulvbord, 2x4 og stokker på 7-10cm/diam med GOD tid og tålmodighet.
Selv har jeg en DW(brukt fra finn.no) i samme size som gjør de fleste mindre jobber.
Lurt å sjekke styringsplatesporet der sagbladet går ned i sagbordet. Mange og dype sagspor indikerer hard bruk. Da bør du sjekke styringene over og under bordet for slark, metallspon og dårlig rulling på lagrene.
Det aller viktigste er uansett å bruke litt ekstra penger på kvalitetsblader til saga. Et klyveblad, et finskjæringsblad (tynt) og et allroundblad til daglig bruk. Sjekk Tromas.no (Trondheim), de er raske rimelige og med nøyaktige blad i god stålkvalitet.
Lykke til b
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Brukendes båndsag?

Legg inn av Lars Jensen »

Stokker klyver vi med øks og kiler :twisted: :D
Kan det bøyes, kan det skytes!
Loma
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 05 okt 2021, 21:39
Bosted: Haugesund

Re: Brukendes båndsag?

Legg inn av Loma »

Takk for gode råd! Jeg kjøpte den:)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Brukendes båndsag?

Legg inn av Are »

Så bra.
Hvis du ikke allerede har kunnskapen, vil jeg anbefale deg å lese deg opp på innstilling av båndsaga. Om saga er justert skikkelig kan ha stor innvirkning på om den går presist eller ikke.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar