Mini tovedbue av rogn og tennar !?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Gardr
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 28 aug 2019, 09:24
Bosted: Troms

Mini tovedbue av rogn og tennar !?

Legg inn av Gardr »

Godt nyttår folkens !

Ettersom det har vært høytider og jeg fikk litt mer tid i hverdagen så tenkte jeg å prøve meg på en artig liten sak, en enkel tovedsbue i rogn og tennar.
Dette begynte med at jeg kan sverge å huske at jeg leste et sted, om det var her på forumet, PA, eller et finsk forum vet jeg ikke, - at rogn er så sterk i strekk at den kan også høvles flat slik bjørka kan.
Er det sant?? Eller bare tøv som har sittet fast i hodet mitt? Er det vel bare èn måte å finne det ut på.... :shock:


Som sagt var dette et prøveprosjekt for å se om rogn kunne tåle å bli høvlet flat som bjørk på rygg siden og fortsatt holde opp til strekk kreftene som en bue vill bli utsatt for. Først tenkte jeg å bare lage en enkelt liten flatbue av rogn men tenkte at om den knekker så er jeg ikke sikker at jeg vet om det var ryggen eller buken som har gitt ut først og dermed bestemte jeg meg å lage en mini tovedsbue så jeg er "sikker" at buken ikke er det svakeste leddet i prosjektet.



Og resultatet da? Må tro at den eksploderte i mange biter som tannpirkere over hele gulvet? :lol:





Neida, den klarte seg den ! 8-)
--------------------------

Buen er 90cm lang - 10kgs ved ca 40,5cm trekk
(35,5"L - 22# @16")

Bredde ved håndtak: 17mm
På det bredeste: 20mm
Bredde ved nokken: 12mm
Tykkelse på ryggen går fra 5mm ved håndtaket og går jevnt ned til 3mm ved nokken.
Tykkelsen på buken går fra 9mm ved håndtaket og går jevnt ned til 4mm ved nokken.
--------------------------------------------------------------------------

Tykkelsen på ryggen var originalt 5mm jevnt over, men i begynnelsen av tiller så jeg at den måtte gå ned til 3mm ellers hadde det ikke vært mye igjen av buklaminatet!

Den er langt fra perfekt men har skutt ca 50 piler med den og virker fortsatt solid ut.
Hvor lenge den er brukende før den sier god natt er vanskelig å si.
-------------------------------------------------------------------------

Bilde
↑ 1. Buen slapper av. Omtrent 1,5" medbøy etter innskyting. Den startet med en halv tomme møtbøy.
Bilde
↑ 2. Buen et spent og klar til moro ! Omtrent 3 tommer strenghøyde.
Bilde
↑ 3. Halvveis der! Omtrent 8 tommer trekk, tallene på tillerstokken stemmer ikke helt overens med hva buen egentlig trekker. (måles fra ryggsiden av buen)
Bilde
↑ 4. Full trekk ! 16 tommer 8-)
Bilde
↑ 5. De to laminatene vises. Rogn og tennar.
Bilde
↑ 6. Målestokken er kommen fram, og se der, pila er jo like lang som buen! :lol:
----------------------------------------------------------------------

Dette var ett spennende prosjekt. Var det en suksess? For denne lille buen, ja.
Men det er vanskelig å si hvordan rogn vil reagere når buen blir 170-180 cm lang og med en trekkstyrke rundt 40-60#. Jeg har selv erfart at rogn kan variere veldig på hvor fin utseende den har, mye er kronglete og er sjeldent helt slet og fin under barken. Rogn har også fiberretning som er vanskelig. Det er sjeldent at jeg finner rogn som ikke har fiberretning som vrir seg rundt stammen som gjør kløyving av lange emner umulig.

Her jeg bor, i Troms, finner jeg det fleste av rognetrær i fjellsider hvor elg ikke kan komme så lett til. Det er sjeldent hvor jeg finner rognetrær som er stor og rett nok til buer som vokser på "flat" skog. Dermed virker det som at bjørk vil være et enklere treslag å finne rygglaminater av.


Det jeg har fått av dette prosjektet er at rogn kan potensielt fungere som rygglaminat. Om dette var et enkelt eksempel av nåde gitt til meg av rogn gudene og andre flat høvlet rygglaminater av rogn eksploderer i framtiden vet jeg ikke før den tid. :shock:


Gjerne del hva dere har erfart med rogn eller andre tre typer som rygglaminat, høvlet flat eller ikke. :D
Sist redigert av Gardr den 06 jan 2022, 01:53, redigert 1 gang totalt.
"ΕΥΦΡΟCΥΝΟC" - "Be cheerful, enjoy your life!"
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Mini tovedsbue av rogn og tennar !?

Legg inn av olethearcher »

Kult prosjekt! Jeg har ikke noe nevneverdig erfaring med bruk av rogn til bue dessverre, så kan ikke hjelpe deg der. Men sikkert noen andre som kan ha innspill
Brukeravatar
Gardr
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 28 aug 2019, 09:24
Bosted: Troms

Re: Mini tovedsbue av rogn og tennar !?

Legg inn av Gardr »

olethearcher skrev: 03 jan 2022, 13:29 Kult prosjekt! Jeg har ikke noe nevneverdig erfaring med bruk av rogn til bue dessverre, så kan ikke hjelpe deg der. Men sikkert noen andre som kan ha innspill
Vi får alle hjelpe hverandre med det vi kan og vet!
Det at du kommenterte er mer enn nok 8-)
"ΕΥΦΡΟCΥΝΟC" - "Be cheerful, enjoy your life!"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mini tovedsbue av rogn og tennar !?

Legg inn av nidrinr »

Har laga mye buer i rogn, og erfaringa er at de holder bra. Rogna er diffusporøs, så det skal ikke ha så mye å si om man jobber ned gjennom årringer, sjøl om jeg må innrømme at jeg liker å ha ytterste årring inntakt. (gammal vane?)
Brukeravatar
Gardr
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 28 aug 2019, 09:24
Bosted: Troms

Re: Mini tovedsbue av rogn og tennar !?

Legg inn av Gardr »

nidrinr skrev: 05 jan 2022, 01:41 Har laga mye buer i rogn, og erfaringa er at de holder bra. Rogna er diffusporøs, så det skal ikke ha så mye å si om man jobber ned gjennom årringer, sjøl om jeg må innrømme at jeg liker å ha ytterste årring inntakt. (gammal vane?)
Takk for mer informasjon om rogn! Om man kan er det nok alltids lurt å bruke ytterste årring for sikkerhets skyld ;)

Har selv laget helvedbue av rogn og da bruker jeg ytterste årring ettersom barken av rognen sklir av lett i vår/sommer månedene. Fint å vite at rogn er et godt trevirke til å gjøre litt av hvert med.

Lagde en treskål av rogn til jul som viser ytterveden og den brune kjernen, ble veldig fin! Tro om det har begynt å bli en av mine favoritt tre? :shock:
"ΕΥΦΡΟCΥΝΟC" - "Be cheerful, enjoy your life!"
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Mini tovedsbue av rogn og tennar !?

Legg inn av Norwegianwarbows »

Kult prosjekt gøy å se rogn i rygg. De gamle tovedbuene må nok ha hatt høvlet rygg. Med tanke på konstruksjonen.

Sent fra min EML-L29 via Tapatalk

Brukeravatar
Gardr
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 28 aug 2019, 09:24
Bosted: Troms

Re: Mini tovedbue av rogn og tennar !?

Legg inn av Gardr »

Norwegianwarbows skrev: 05 jan 2022, 21:34 Kult prosjekt Bilde gøy å se rogn i rygg. De gamle tovedbuene må nok ha hatt høvlet rygg. Med tanke på konstruksjonen.

Sent fra min EML-L29 via Tapatalk
Takker ! Ja, tenker også at de måtte ha vært høvlet rygg. Det er interessant å se andre typer lokale treslag som kan bli brukt likt som bjørka i en tovedbue 8-)
"ΕΥΦΡΟCΥΝΟC" - "Be cheerful, enjoy your life!"
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Mini tovedbue av rogn og tennar !?

Legg inn av Norwegianwarbows »

Jeg har prøvd lønn, hegg alm og bjørk selv. Alm må ha ytre årring intakt og er derfor vanskelig å finne emner som egner seg. Heggemne jeg prøvde hadde noen småe kvister som gjorde at det poppet opp fliser. Selv med ytre årring intakt.

Sent fra min EML-L29 via Tapatalk

Brukeravatar
Gardr
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 28 aug 2019, 09:24
Bosted: Troms

Re: Mini tovedbue av rogn og tennar !?

Legg inn av Gardr »

Norwegianwarbows skrev: 08 jan 2022, 11:09 Jeg har prøvd lønn, hegg alm og bjørk selv. Alm må ha ytre årring intakt og er derfor vanskelig å finne emner som egner seg. Heggemne jeg prøvde hadde noen småe kvister som gjorde at det poppet opp fliser. Selv med ytre årring intakt.

Sent fra min EML-L29 via Tapatalk
Takker for informasjonen, noterer det ned. ;)
Synd at heggemnet ikke klarte seg.
"ΕΥΦΡΟCΥΝΟC" - "Be cheerful, enjoy your life!"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Mini tovedbue av rogn og tennar !?

Legg inn av Ingis »

Heisan. Hvordan går det med tovedbuen du lagde i januar? Lever den fortsatt? :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Gardr
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 28 aug 2019, 09:24
Bosted: Troms

Re: Mini tovedbue av rogn og tennar !?

Legg inn av Gardr »

Heia Ingis! Beklager for velig seint svar! Ja, det lever fortsatt. Spente den opp i dag etter å ha latt den ligge i noen måneder. Den har blitt litt ujevn i tillern etter sist som man ser på bildet(venstre side på bilde som er nedre lemmer er en hakke stivere). Ligger fortsatt på 10kg trekk på 40cm med 10% fuktighet i buen. Ikke er den varmebehandlet heller. Stakkars buen fikk vel maks 1 strøk med linolje før den ble satt på "hylla", så man skal vel ikke være overrasket at den har blitt "sløv" etter en stund, men har holdt såpass greit så langt. Fullt skytbar, bare man finner piler som passer :lol:



Bilde

Bilde
"ΕΥΦΡΟCΥΝΟC" - "Be cheerful, enjoy your life!"
Svar