Rawhide

Hvis du ønsker å kjøpe noe...

Moderator: GreenMan

Rene Ramminger
Mester
Innlegg: 117
Registrert: 17 jun 2020, 20:23
Bosted: Raade

Rawhide

Legg inn av Rene Ramminger »

Finnes det noen i Norge som lager det?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Rawhide

Legg inn av Lurz »

Mener du råhud?
Prøv Skinnlåven ellerJørn Jensen Lærhandel. Vet ikke helt om det er det du mener
"If it breaks you get to keep both parts"
Rene Ramminger
Mester
Innlegg: 117
Registrert: 17 jun 2020, 20:23
Bosted: Raade

Re: Rawhide

Legg inn av Rene Ramminger »

Rawhide er untanned skin uten hår. Dvs det er ikke "leather". Blir brukt for eksempel for trommer.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Rawhide

Legg inn av GreenMan »

Hva skal du bruke det til og hvor mye trenger du?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Rawhide

Legg inn av Ingis »

Skinnlåven har hele rawhide-skinn fra hjort og rein. :)
"Back to nature!"
Rene Ramminger
Mester
Innlegg: 117
Registrert: 17 jun 2020, 20:23
Bosted: Raade

Re: Rawhide

Legg inn av Rene Ramminger »

Jeg skal etter hvert lage en egyptisk "scalearmor" etter funnen i graven fra Tut Anchamun. Passende til buen ;). Dem har aldri blitt analysert pga den dårlige tilstanden, men det er mistanker om at dem er av rawhide. Jeg antar det er råhud på norsk. Vil trenge en tykkelse på 2-2,5 mm. Hvor mye aner jeg ennå ikke, det er avhengig av utformingen, men det er noe mellom 1600 og 3300 scales.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Rawhide

Legg inn av Lurz »

Så tykt ja. De adressene jeg ga deg virker det som bare har råhud beregna på trommeskinn og lignende Kan også brukes til råhudbacking. Men de ser ut til å være bare rundt 0,5mm.

Et alternativ kan være dyrebutikker. Tyggebein til hunder er råhud.
Et annet alternativ. Er de sikre på råhud? Kan det være vanlig lær som er varmebehandla så det blir hardt? Kaldt "kokt lær" eller "cuir bouilli"

https://snl.no/l%C3%A6rornamentikk
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Rawhide

Legg inn av GreenMan »

Rene Ramminger skrev: 04 feb 2022, 08:56 Jeg skal etter hvert lage en egyptisk "scalearmor" etter funnen i graven fra Tut Anchamun. Passende til buen ;). Dem har aldri blitt analysert pga den dårlige tilstanden, men det er mistanker om at dem er av rawhide. Jeg antar det er råhud på norsk. Vil trenge en tykkelse på 2-2,5 mm. Hvor mye aner jeg ennå ikke, det er avhengig av utformingen, men det er noe mellom 1600 og 3300 scales.
Veldig usikker på om mistanken er riktig - og jeg ville ikke ha laget rustning av råhud - ihvertfall ikke til bruk her oppe i fuktige nord. Det kan være rårandslær - altså at skinnet ikke er gjennomgarva.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Rawhide

Legg inn av Are »

Artig prosjekt.
Og ja, det heter råhud på norsk. Jeg vet Granberg garverier tidligere har solgt råhud. De får jo inn huder til garving, og kan bare rense dem, og selge dem som råhuder. De har pleid å sende dem frosne sånn at kjøperen kan stramme det opp på den formen de ønsker. Regner med de kan skaffe råhud i den tykkelsen du ønsker.

Når det gjelder rustning av råhud, er jeg delvis enig med Greenman. Det blir fort en gusten rustning i regnvær. Men det var neppe et problem i Egypt.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Rene Ramminger
Mester
Innlegg: 117
Registrert: 17 jun 2020, 20:23
Bosted: Raade

Re: Rawhide

Legg inn av Rene Ramminger »

Ja, i den paperen jeg holder på å lese er det beskrevet at dem tok noen scales og hold dem foran en lyskilde. Jeg husker ikke helt hvordan nøyaktig det foregikk. Men noe av lyset skinnte gjennom og det er en indikasjon på råhud. Lær blir fullstendig ugjennomsiktig. Råhud ville fungere i Egypt, siden det er tørt.
Tror dere at den ville bli dårlig av å være her i norsk klima eller tenker dere mer på om den blir utsatt for en regndag?
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Rawhide

Legg inn av Oddbjørn »

Hvis du bløter vegetabilsk garvet lær i salmiakk blir det hardt som hønn.
Råhud fra ei stor grisepurke eller råne blir som panser. Tidligere ble strimler av dette brukt til å skjøte drivreimer.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Rawhide

Legg inn av Are »

Jeg tenker det går bra i Norge med en rustning av råhud. Men d bør passe godt på den. Mikrober vil gjerne spise den hvis den blir fuktig. Blir den bløt, vil råhuden bli myk, og skjellene kankomme ut av ønsket form. Og hunder vil gjerne spise rustningen hvis de får mulighet.

Så oppbevar den tørt, tørk den godt hvis den blir utsatt for fuktighet. Og hold den unna hunder, katter, mus o.a.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Rawhide

Legg inn av Sturlabuer »

Det er vel feil årstid nå, men hvis du snakker med jegere kan du få skinn fra hjort og elg.
Du må da fjerne hårene selv og skrape rent skinnet. Det er mye jobb, men gratis.

Hvis du gnir inn skjellene med olje/fett tåler de fuktighet bedre, men blir enda mer attraktive for hunder.
Sørger du for å lufte og tørke raskt etter at de har vært utsatt for fuktighet går det fint.
Råhud ble/blir brukt på kajakker og kanoer.

Lars
Rene Ramminger
Mester
Innlegg: 117
Registrert: 17 jun 2020, 20:23
Bosted: Raade

Re: Rawhide

Legg inn av Rene Ramminger »

Har skaffet meg en 1,5-2mm tykk råhud fra storfe. Har vi noen som har erfaring i å jobbe med råhud?
Tenker spesielt det når jeg skal forme den. Må det skje våt og under trykk?
Hvor lenge?
Andre tips og råd?

mvh Rene
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Rawhide

Legg inn av Are »

Jobbet en del med råhud for mange år siden. Skal du forme det, bløtlegger du det til det blir mykt. Deretter er det bare å forme det, og la det tørke igjen.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar