Årsmøte 2022

Norsk Langbuelag sin informasjonskanal på bueforum.no
Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Årsmøte 2022

Legg inn av Bowman »

Innkalling til årsmøte i Norsk langbuelag 2022

Lørdag 5. mars etter NM konkurransen.
Ca 16 00.
Sted: Moss bueskytterhall.

Årsmøtesaker.
1. Godkjenning av innkalling og dagsorden
2. Valg av ordstyrer og referent.
3. Behandle årsberetning.
4. Regnskap.
5. Budsjett.
6. Fastsette kontingent.
7. Innkomne forslag.
8. Valg.

Forslag til årsmøtet må være styret i hende SENEST 14 dager før årsmøtet. Vennligst send forslag til Bjørnar Hasle på e-post leder@langbue.no
Kun medlemmer som har betalt kontingent for 2022 har stemmerett, og kan velges til verv i Norsk Langbuelag.

Vi drar i gang en årsfest etter årsmøtet og prisen er 250,- (Med forbehold om endring) Ta med det du ønsker av drikke.
Si fra hvis du har allergi eller matintoleranse som kan ha betydning.

Vel møtt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Årsmøte 2022

Legg inn av Bowman »

Det har kommet inn 3 årsmøtesaker.
1.
Hei. Jeg drister meg til å foreslå følgende sak til årsmøtet 2022:
Undertegnede ønsker å splitte dagens praksis med at kortholdsøvelser og lengdeskyting foregår under samme arrangement under NM ute i regi av NL og partnere. Lengdeskyting bør være et eget arrangement.
Bakgrunn: Som diskutert og drodlet rundt på det ekstraordinære årsmøtet på Ajer, mener jeg at NL og evt partnere har godt av at arrangementet «Norgesmesterskap i historisk bueskyting» handler kun om nærskyte-øvelser. Da tror jeg søndagen ikke blir en hesblesende dag der pakking, transport til eksternt skytested, opphopning av tid, oppriving av potensielt sosiale relasjoner i primært leirområde og unngåelse av potensielt spennende primærleir-skyteøvelser for deltakere OG publikum (som kjent er mest aktive på søndager for utflukter til historiske steder) kunne ha skapt et langt hyggeligere totalpakkeinntrykk av foreningen og hånverket/tradisjonsbevaringen. Mesterskapet ville samtidig blitt mer samlende for alle og sannsynligvis vart lengre utover søndagen. Som kunne gitt flere hender til å rydde/demontere/frakte osv.
Lengdeskytinga har jo nå to svært interessante arrangementer å lande på, Rev(meget godt innarbeidet) og Tangen/Hedemark.
Mvh Lars Jensen, Hudrimar Bågadrag og THB.
2.Forslag til Årsmøte i Norsk Langbuelag 2022
Forslagsstiller: Ingar Abrahamsen
FORSLAG:
Det skal ikke kunne oppnås minuspoeng i noen av NM-øvelsene i presisjon.
Begrunnelse:
Fjorårets «Willhelm Tell» konkurranse, hvor man i verste tilfelle kunne risikere å få 30 poeng i minus kan ikke forsvares som seriøst.
Dette kommer ganske klart fram, da nesten halvparten av deltakerene unnlot å delta på øvelsen
Øvelsen er spennende og kan bli en fin selvstendig konkurranse utenom selve NM.
3.
Denne saken handler om å formelt godkjenne nye krigspilklasser i NM jfr. tidligere diskusjoner om begrensninger i antall klasser man kan bli premierende norgesmester i og godkjenne nye krigspiler jfr, forslaget til lars Hoen som er beskrevet i siste Toxofil.
0 kommentarer
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Årsmøte 2022

Legg inn av Are »

Takk Bowman.
Dette har jeg savnet.
Nå har medlemmene mulighet til å gjøre seg opp en mening på forhånd.

Men jeg etterlyser fremdeles et oppdatert regelverk. Det som ligger ute er sist oppdatert i 2015. Hva er vitsen med å vedta regelendringer på årsmøtet når de ikke kommer inn i regelverket? Tenk at både arrangører og deltakere i god tid før et NM enkelt skal kunne se hva som er gjeldende regler.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Årsmøte 2022

Legg inn av Lurz »

Kommentar til punkt 3
Jeg har ikke lagd noe forslag til nye pilklasser, men forsøkte å samle informasjon om alternativene for videre diskusjon. For å sitere ingressen min i Toxofil:
På UteNM har vi i mange år skutt lengde med flere historiske piltyper. Noen som offisielle NM-klasser, andre utenom NM-konkuransene. Dette er ikke nye regler for piltypene, men et forsøk på å samle informasjon om dem, så vi forhåpentligvis kan bestemme oss for noen regler som kan vedtas på årsmøte.

Piltypene vi har hatt til nå har vært hentet fra storbrittania. Etter ønske om å få norske historiske pilklasser, har noen av oss forsøkt å lage forslag til to klasser, "Norsk Broddpil" og "Norsk Jaktpil", som et utgangspunkt for diskusjon. Informasjon om de andre klassene er hentet fra "Warbow Wales" og "Dutch Warbow societys" sider.
Det jeg hadde trodd skulle skje videre var at styret, eller lengdegruppa, eller begge, ville lage et forslag til hvilke klasser vi skulle ha, og konkrete regler, sånn at de kunne legges fram for årsmøtet, som ville ha noe konkret å forholde seg til. Sånn som det ser ut nå er jeg redd vi vil få en lang diskusjon fram og tilbake.

Det gjelder spesielt de to nye klassene "Norsk Broddpil" og "Norsk Jaktpil". Som jeg skreiv i Tox:
Det ble vedtatt regler for denne pilklassen på årsmøtet i 2020. Disse reglene ble ganske detaljerte og kompliserte. Dette er et forsøk på å forenkle dem, og er åpne for diskusjon.
Denne diskusjonen var det min tanke at skulle vært tatt før årsmøtet, nå er jeg redd vi vil få en diskusjon om a-skaft, b-skaft, pillengder, never og bek på møtet som vil ta timesvis.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Årsmøte 2022

Legg inn av Are »

Takk for oppklaringen Lars. Det gir mer mening.
Dette er jo nok et bevis på at det er lurt å presentere innkomne forslag før årsmøtet. Så går det an å rette opp i slike misforståelser

Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Årsmøte 2022

Legg inn av Are »

Og dette er jo nok et bevis på at det er lurt å presentere innkomne forslag før årsmøtet. Da kan man slippe å bruke tid under årsmøtet på å oppklare eller diskutere misforståelser.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar