Svipenn på buken?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Loma
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 05 okt 2021, 21:39
Bosted: Haugesund

Svipenn på buken?

Legg inn av Loma »

Hei alle buemakere! Jeg er ny i buemakerkunsten, og harholdt på et halvt års tid nå. Har lyst til å svi inn "vikingmønster" på buken av buen med svipenn. Tror dere det vil svekke buens kvalitet på noen som helst måte?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Svipenn på buken?

Legg inn av Are »

Hei. Og velkommen som ny bruker. Alltid hyggelig med nykommere.
Jeg vet ikke om noen som har prøvd seg på akkurat svipenn på buken før. Om det går? Jeg vil påstå at det bør kunne gå fint. Men det er jo flere faktorer.er buen tynet med tanke på design og eller trekkstyrke, ville jeg vært skeptisk. Og det kommer jo selvsagt an på hvor harhendt du er med svipennen.

Jeg mener det bør gå bra. Men ryker buen, er det mye lærdom i det også. Hold oss gjerne oppdatert om hvordan det går.

Er det noen andre der ute med erfaringer?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Svipenn på buken?

Legg inn av Lurz »

Hei og velkommen ja! Aldri prøvd, så det blir helt teoretisk :) Alle "hakk" som går inn i treet er jo et potensielt sted der stresskrefter kan samle seg. På en annen side har jo flere gamle buer, som tovedbueme, Nydam, og flere andre danske funn innskjeringer i buken. Riktignok er de oftest, men ikke alltid, stort sett langsgåernde, Svaret må vel bli: Kan svekke, kan gå bra.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Svipenn på buken?

Legg inn av Bowman »

Jeg har svidd inn litt i buken
På buer jeg lagde for noen år tilbake
I tid. Men det var noen enkle figurer så det gikk bra. Skal du dra på med mye er jeg usikker på hva som vil skhe. Du får nesten bare prøve.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Loma
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 05 okt 2021, 21:39
Bosted: Haugesund

Re: Svipenn på buken?

Legg inn av Loma »

Takker for svar. Jeg kommer ikke til å gjøre det på den buen jeg holder på med nå. Tror jeg har rekurvert tuppene litt i meste laget i forhold til hvor kort den er. Det får bli en annen, men skal holde dere oppdatert.
Svar